Jakopääremontti
Re: Jakopääremontti
Rullat ja kiristajät vaihtuu remmin kera, vesipumppu pyörii ko. moottorissa moniurahihnalla joten ei ole pakko vaihtaa.
Eikä se SKF:kään niin autuaaksi tee, yks turbodiesel-Sitikka koki hihnarikon, kun SKF:n ohjaimen runko petti reilusti alle vaihtovälin. Orkkiksessa akseli oli viety tukilevyn läpi, ja hitsattu ylimärääinen tukiholkki vielä sinne taakse akselin ympärille. SKF:n tuotteessa akseli suoraan levyyn hitsattu, eikä kestänyt.
Mutta itse asiaan ... se juju näissä kai on se että suht koht kaikki kestää sen yhden välin, mutta kestääkö toista? Vaikka kaikki näyttäis olevan vaihtohetkellä kunnossa, ne ei sitä enää välttämättä ole seuraavan vaihtovälin puolimatkassa. Uskaltaako sen riskin sitten ottaa, jäänee jokaisen omaan pohdintaan.
Mutta itse asiaan ... se juju näissä kai on se että suht koht kaikki kestää sen yhden välin, mutta kestääkö toista? Vaikka kaikki näyttäis olevan vaihtohetkellä kunnossa, ne ei sitä enää välttämättä ole seuraavan vaihtovälin puolimatkassa. Uskaltaako sen riskin sitten ottaa, jäänee jokaisen omaan pohdintaan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
- sepse
- OCF Member 2023

Säästin kerran kun vaihdoin vaan jakopään kamat kun oli noin 15000km mutta aikaa se 4 vuotta jo oli/ pumppu levis sitte kun kilometrejä sillä oli 16000km
Ja Mätänetistä oli se ja seuraavat joita tarjosivat olivat valmiiksi klappaavia ja ne oli quintonhazelin laatikoissa .
Mietippäs siitä kannattaako pumpun kanssa säästellä-jos se ei oo GM laatua se paikallaan oleva .
Seppo
Ja Mätänetistä oli se ja seuraavat joita tarjosivat olivat valmiiksi klappaavia ja ne oli quintonhazelin laatikoissa .
Mietippäs siitä kannattaako pumpun kanssa säästellä-jos se ei oo GM laatua se paikallaan oleva .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 
Kiristimet ja rullathan on juuri ne jotka sieltä jakopäästä pettää, ei niinkään itse hihna. Kiinni hirttänyt rullan laakeri on suurin syypää näiden kuutosten jakopäävaurioihin. Yksikin pysähtynyt rulla riittää katkaisemaan hihnan.
Vesipumpusta on paljon eri näkemyksiä, osa on sitä mieltä että muutaman kympin osa kannattaa vaihtaa samalla kun on muovikoppa auki, osa taas katsoo että jos se ei ole rikki, älä koske.
Muutaman Omegan ja muutaman V6- jakopään vaihdon kokemuksella en vielä itsekään osaa sanoa vaihtaako vesipumppu samalla vai ei, osaan olen vaihtanut osaan en. Koskaan ei ole tullut vastaan vuotavaa tai edes väljää vesipumppua, hihnat on aina näyttäneet silmämmääräisesti käyttökelpoisilta mutta rullissa on ollut jos jonkinlaisia vaurioita tai ominaisuuksia; lämmenneitä, selvästi väljiä, selvästi kireitä...
Vesipumpusta on paljon eri näkemyksiä, osa on sitä mieltä että muutaman kympin osa kannattaa vaihtaa samalla kun on muovikoppa auki, osa taas katsoo että jos se ei ole rikki, älä koske.
Muutaman Omegan ja muutaman V6- jakopään vaihdon kokemuksella en vielä itsekään osaa sanoa vaihtaako vesipumppu samalla vai ei, osaan olen vaihtanut osaan en. Koskaan ei ole tullut vastaan vuotavaa tai edes väljää vesipumppua, hihnat on aina näyttäneet silmämmääräisesti käyttökelpoisilta mutta rullissa on ollut jos jonkinlaisia vaurioita tai ominaisuuksia; lämmenneitä, selvästi väljiä, selvästi kireitä...
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
- M lampinen
- 'Diplomat'

joo ja mulla oli yhdessä skf sarjassa kiristin paketin runko sellainen että jäi rulla vinoon
ja onneks katsoin kun ääni kuulosti omituiselle hihna oli hiertynyt jo 1/4 pois
mutta suosittelen laittamaan kerralla rullat+hihnan ja vesipumpun vaikka jakohihna ei sitä pyöritäkkään
ja onneks katsoin kun ääni kuulosti omituiselle hihna oli hiertynyt jo 1/4 pois
mutta suosittelen laittamaan kerralla rullat+hihnan ja vesipumpun vaikka jakohihna ei sitä pyöritäkkään
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Mun mielestä moni (itsekin) on ajanut ihan hyvällä menestyksellä tupla välin aina vesipumpulla silloin kun se ei ole jakohihnalla. Jos tässä kyseisessä moottorissa on heikko vesipumppu niin sitten eri. Mun kokemukset muista opelin koneista eli turha sitten kuitenkaan tulla mulle kertomaan jos ei kestäkään 
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Aika harvakseltaan niitä vesipumppuja on tarvinnut vaihtaa, eli saattaa kestää pitkäänkin. Ite vaihtanut pääsääntöisesti vain tarvittaessa. Ja muistelen että sen vaihto onnistui ilman kopan purkua, kahtoopi jakopäätä purkaessa saako ne kolme pumpun kiinnistyspulttia irti kopan ollessa paikallaan ja jos ei saa niin varautuu ja näyttää vähän vinkua kopalle.
-
Vilderi
- OCF Member 2017
- Viesti:
Naapurikylässä just vaihdettiin jakopää, osat 129€, työ 20€ ja pussillinen olutta. Kuitilla ja takuulla. Varaa sieltä aika? Löytyy kasa käytettyjä rullia mistä voi itse miettiä kannattaako vaihtaa. ovat peräisin palinilta, toiset purettu moottorista. kaameeta sirinää ja ihan jumissa olevia...
-
Vilderi
- OCF Member 2017
- Viesti:
Automuovilta tuli ja asialliselta näytti. Merkkiä en tarkastanu.
Joka toisella jakohihnan vaihtokerralla vaihtuu mulla myös vesipumppu. Eli vesipumpulla ajellaan max. se 8v/120000km.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
- sepse
- OCF Member 2023

Alkuperäisiä käytät vissiinkin ??
Seppo
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 
Tai sitä vastaavia, ainakin yleensä. Viimeksi meni ihan vahingossa muovisiivillä ollut pumppu.sepse kirjoitti:Alkuperäisiä käytät vissiinkin ??
Seppo
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
- sepse
- OCF Member 2023

Se on jännä juttu miten määrätyillä asia sivustoilla tuon siiven rakenteen vaikutus jäähdytykseen saa paljon huomiota .
Pelti siipirakenne joka on samoilla mitoilla (täyttää aukon samoin) mutta siivet hieman eri malliset /eivät kaarevat ja ohuemmat = huomattavasti tehottomampi veden kierrätykseen , tämä siis luettua faktaa . Jossakin moottorissa joka muutenkin on arempi lämpö ongelmille saattaa pelti tai muovi siipinen olla kesäkuumalla se viimeinen niitti , jos nuo tiedot pitää paikkansa .
Itsehän en ole ongelmaan törmännyt kun on ollut noita viileitä matalaviritteisiä autoja .
Seppo
Pelti siipirakenne joka on samoilla mitoilla (täyttää aukon samoin) mutta siivet hieman eri malliset /eivät kaarevat ja ohuemmat = huomattavasti tehottomampi veden kierrätykseen , tämä siis luettua faktaa . Jossakin moottorissa joka muutenkin on arempi lämpö ongelmille saattaa pelti tai muovi siipinen olla kesäkuumalla se viimeinen niitti , jos nuo tiedot pitää paikkansa .
Itsehän en ole ongelmaan törmännyt kun on ollut noita viileitä matalaviritteisiä autoja .
Seppo
Nuo muovisiivet on laadukkaissa pumpuissa muotoiltu fiksusti ja pumpun teho sitä myöten hyvä. Valurautasiivet on toisinaan aika karkesti muotoiltu.
Ei sitä siiven valmistusmateriaalia kannata liikaa tuijottaa, ei se ratkaise pumpun laatua.
Ei sitä siiven valmistusmateriaalia kannata liikaa tuijottaa, ei se ratkaise pumpun laatua.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Enpä muista minkä merkkinen vesipumppu mulla joskus x20xev:ssä oli, mutta yks muovisiipi lähti 40tkm jälkeen irti ja laakeri ihan horo.. Oli eka ja vika muovisiipinen mulla.

-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d