Iskaritolppa väärin kasattu?
Re: Iskaritolppa väärin kasattu?
Ens viikolla sit leimalle. Kiitos kaikille neuvoista ja vihjeistä! 
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Juu mulla on tosiaan sama poikkituki käytössä. Jousi/iskaripaketin kasassa pitävä mutteri kuuluu olla sellainen melko matala malli, jos se on korkea mutteri niin se syö jenkaa tuosta ylälautasen kiinnityksestä. Ja sitä paketin kasassa pitävää mutteria EI SAA jättää pois. Mulla on myös Konin pumput autossa ja hyvin on jenka riittänyt. Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.Opve kirjoitti:Poikkituki on ihan mallikohtainen sama tuki kuin esim. käyttäjän vectraTBO:n autossa.Onko toi poikkituki ihan siinä autossa mihin kuuluukin? Ota se pois ni ongelma on ratkaistu
Tuo poikkituki nostaa kyllä vähän iskaritornin yläpintaa mutta pitäisi kyllä iskarin jenkat riittää hyvin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Tässä kuva mun iskaritolpasta ilman tuota poikkitukea. KoniSport.Opve kirjoitti:No niin nyt näyttää tältä...Paska Omena kirjoitti:Eikös siinä laakerissa ole alapuolella syvennys mihin iskarin varsi uppoo? Jos laakeri väärinpäin niin se paketti on jonku puoli senttiä liian korkee.
Ja kyllähän se tolppa pakettina tulee sinne autoon ja konehuoneen puolelta kiinitetään sillä lautasella koko paketti autoon.
Juurikin se syvennys söi kierteestä mittaa pois kun ei uponnut iskariin. Laakeri oli sit painunut paskaks kiristettäessä. Laakerit on nyt uusittu ja sanoin asentajalle että mutteri tulee vain tallan päälle eikä sen alle sitä syömään. Pyöränkulmat se sääti samalla. Rakoa ei lautasen ja poikkituen välissä ole mutta eipä kolise enää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Mietin eilen ihan samaa kun hain auton. Lätkä alle niin sit olis bueno ja kierrettä riittää silti.Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.
Eipä Timosen kuvassakaan kierre paljon mutterin yli tule...
Näyttäis jäävän puoliväliinOpve kirjoitti: Eipä Timosen kuvassakaan kierre paljon mutterin yli tule...

-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d
Eikö nämä ole nyt vähän ristiriidassa? Pitää olla matala mutteri, mutta sitten laitetaan prikkaa väliin?vectraTBO kirjoitti:Jousi/iskaripaketin kasassa pitävä mutteri kuuluu olla sellainen melko matala malli, jos se on korkea mutteri niin se syö jenkaa tuosta ylälautasen kiinnityksestä...Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Tuollain se on ollut vuodesta 2006 muistaakseni. Hämeenlinnalaisessa huoltamossa asennettu.samsa87 kirjoitti:Näyttäis jäävän puoliväliinOpve kirjoitti: Eipä Timosen kuvassakaan kierre paljon mutterin yli tule...Mua pelottais ajaa tolla..
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Onhan nuo lauseet vähän ristiriidassa kun poimit ne noin tuolta mun jutustaTJT kirjoitti:Eikö nämä ole nyt vähän ristiriidassa? Pitää olla matala mutteri, mutta sitten laitetaan prikkaa väliin?vectraTBO kirjoitti:Jousi/iskaripaketin kasassa pitävä mutteri kuuluu olla sellainen melko matala malli, jos se on korkea mutteri niin se syö jenkaa tuosta ylälautasen kiinnityksestä...Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.
Pointti oli vain se että siellä välissä ei saa olla mitään korkeaa mutteria, matala mutteri ja prikka tekee kokonaiskorkeudeksi joku 10mm. Mutta jos sinne väliin tunkee jonkun +15mm korkean mutterin saattaa jenka loppua varsinkin tuon mallisen poikkituen kanssa mitä mulla ja Opvella on.
En kyllä käsitä miten Timosen autossa on tolppa kasattu kun jenkaa on noin vähän
Calibra 4x4 Turbo -92
Calibra 4x4 Turbo -92
miten tuo näyttää että ei kierre yllä edes koko mutterin matkalle vaan.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
vectraTBO kirjoitti:En kyllä käsitä miten Timosen autossa on tolppa kasattu kun jenkaa on noin vähän
Eli tuossa mullakin voi olla joku asennusvirhe?DEAD kirjoitti:miten tuo näyttää että ei kierre yllä edes koko mutterin matkalle vaan.
Kun silloin kun auto on ylhäällä ja rengas on vapaana, niin tolppa liikkuu hieman, mutta katsastusinsinöörien mukaan tässä vuosien varrella se on ominaisuus A-Vectrassa, ei vika.
Joo sen kuuluukin liikkua sen lautasen raon verran. Oisko sielläkin jotain joka vie kierteeltä mittaa? Laakeri väärinpäin tai ylimääräinen mutteri tallan alla? Tuskin tallan päällä kun rako on maltillinen...Timonen kirjoitti:Eli tuossa mullakin voi olla joku asennusvirhe?![]()
![]()
![]()
Kun silloin kun auto on ylhäällä ja rengas on vapaana, niin tolppa liikkuu hieman, mutta katsastusinsinöörien mukaan tässä vuosien varrella se on ominaisuus A-Vectrassa, ei vika.
Väittäisin, että omassa on kyllä enemmän kuin 10mm paksu tuo mutteri. Ideahan tuossa on se, että ylälautanen vastaa siihen mutteriin.vectraTBO kirjoitti:Onhan nuo lauseet vähän ristiriidassa kun poimit ne noin tuolta mun jutustaTJT kirjoitti:Eikö nämä ole nyt vähän ristiriidassa? Pitää olla matala mutteri, mutta sitten laitetaan prikkaa väliin?vectraTBO kirjoitti:Jousi/iskaripaketin kasassa pitävä mutteri kuuluu olla sellainen melko matala malli, jos se on korkea mutteri niin se syö jenkaa tuosta ylälautasen kiinnityksestä...Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.![]()
Pointti oli vain se että siellä välissä ei saa olla mitään korkeaa mutteria, matala mutteri ja prikka tekee kokonaiskorkeudeksi joku 10mm. Mutta jos sinne väliin tunkee jonkun +15mm korkean mutterin saattaa jenka loppua varsinkin tuon mallisen poikkituen kanssa mitä mulla ja Opvella on.
En kyllä käsitä miten Timosen autossa on tolppa kasattu kun jenkaa on noin vähän
Jos matalamman laittaisi, niin ylälautanen puristuisi liian tiukasti koria vasten, eikä yläpää pääse elämään tarkoitetulla tavalla.
Mulla ei tosin mitkään konit, vaan jotkut lip gas tech tms. tarvikepaskat, mutta jenga riittää just mutterin kanssa tasan.
GM orggis iskareilla kierre tuli vähän esille, mutta konehuoneen puolelle tulevat mutteritkin olivat matalammat.
Noita jousipakettia kasassa pitäviä muttereita en ole koskaan vaihtanut. Edelliset iskarit olivat GM:n ja tarrassa vuosiluku 1991, joten erittäin hyvällä todennäköisyydellä alkuperäiset romut.
Täytyy katsoa jos jaksaisi joku päivä ylälautasen nyppäistä irti, niin voin ottaa kuvat ja mitata tuon mutterin paksuuden.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Niin kuin edellisessä viestissäni sanoin niin en usko että sulla olis lautasen alla liikaa tavaraa kun rako on sulla ihan hyvän näkönen. Vika voi olla tallan alla tai sitten tarvikeiskareissasi on lyhyempi kierre. Se sun ylin mutteri näyttäs muuten olevan mallia nyloc mutta tuskin paljon vakiomutteria paksumpi.TJT kirjoitti:Täytyy katsoa jos jaksaisi joku päivä ylälautasen nyppäistä irti, niin voin ottaa kuvat ja mitata tuon mutterin paksuuden.
Pitääpä piruuttaan kysyä tuosta katsastuksessa. Vien tuon leimalle, jahka nämä 20-asteen pakkaset hellittävät.Opve kirjoitti:Joo sen kuuluukin liikkua sen lautasen raon verran. Oisko sielläkin jotain joka vie kierteeltä mittaa? Laakeri väärinpäin tai ylimääräinen mutteri tallan alla? Tuskin tallan päällä kun rako on maltillinen...Timonen kirjoitti:Eli tuossa mullakin voi olla joku asennusvirhe?![]()
![]()
![]()
Ja käydä kysymässä yhdestä huoltamosta ja yhdestä korjaamostakin.
Siis tuon kierreosan pitäisi olla kokonaan tuon mutterin sisässä, eli kierrettä ei saisi näkyä yhtään?
Laakerit tuskin ovat väärin päin, kai ne olis jo hajonnut näiden 7 vuoden aikana? Pitäisivät ääntä ja rohisisivat ja takeltelisivat kääntäessä?
Otin omasta autosta ihan mielenkiinnosta ylälautasen irti, mutteri 7,5mm ja prikka 2,5mm= 10mm. Muutaman olen noita tolppia purkanut ja aina siellä on tuollainen matala mutteri ollut.TJT kirjoitti:Väittäisin, että omassa on kyllä enemmän kuin 10mm paksu tuo mutteri. Ideahan tuossa on se, että ylälautanen vastaa siihen mutteriin.vectraTBO kirjoitti:Onhan nuo lauseet vähän ristiriidassa kun poimit ne noin tuolta mun jutustaTJT kirjoitti:Eikö nämä ole nyt vähän ristiriidassa? Pitää olla matala mutteri, mutta sitten laitetaan prikkaa väliin?vectraTBO kirjoitti:Jousi/iskaripaketin kasassa pitävä mutteri kuuluu olla sellainen melko matala malli, jos se on korkea mutteri niin se syö jenkaa tuosta ylälautasen kiinnityksestä...Itse asiassa olen laittanut prikat tuon ylälautasen alle koska se kuuluu olla korista irti vähän.![]()
Jos matalamman laittaisi, niin ylälautanen puristuisi liian tiukasti koria vasten, eikä yläpää pääse elämään tarkoitetulla tavalla.
Mulla ei tosin mitkään konit, vaan jotkut lip gas tech tms. tarvikepaskat, mutta jenga riittää just mutterin kanssa tasan.
GM orggis iskareilla kierre tuli vähän esille, mutta konehuoneen puolelle tulevat mutteritkin olivat matalammat.
Noita jousipakettia kasassa pitäviä muttereita en ole koskaan vaihtanut. Edelliset iskarit olivat GM:n ja tarrassa vuosiluku 1991, joten erittäin hyvällä todennäköisyydellä alkuperäiset romut.
Täytyy katsoa jos jaksaisi joku päivä ylälautasen nyppäistä irti, niin voin ottaa kuvat ja mitata tuon mutterin paksuuden.
Pari kuvaa:

Calibra 4x4 Turbo -92
Calibra 4x4 Turbo -92