b-omegan ilmastoinnit, eroja automaatti/manuaali

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
PoRToS
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja PoRToS »

Moi!

Ensimmäistä viestiä tässä laitan, kun olen hankkimassa itselleni omegaa...

Eli vaihtoehtoina minulla on muutamassa mallissa joko manuaali tai automaatti-ilmastointi. Nyt kiinnostaisikin, että mitä eroa noissa on (kun nykyisessä astrassa ei paljon ilmastointia ole =)

Ja onko juuri automaatin ja manuaalin ulkoinen ero se että toisessa on sellaiset normaalin näköiset kääntökytkimet (niinkuin astrassakin) lämpötilan valitsemista varten ja toisessa taas oli sellaiset ylös-alas painikkeet ja näyttö välissä. Molemmat yksilöt olivat saksan tuontitavaraa...

Eli jos joku tosiaan kehtaisi kertoa mitä eroa noilla _käytännössä_ on ja kumpi on kumpi =)

Terveisin
-PoRToS

PS. Search ei auttanu...
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

no näinhän se on että manuaali-ilmastoinnissa on vain noi perus kääntökytkimet joista tulee lämpimämpää tai kylmempää ilmaa. automaatissa taas voidaan näppäillä haluttu lämpötila johonka ilmastointi pyrkii mahdollisimman nopeasti ja pitää lämpötilan sitten siinä. omien kokemuksien mukaan automaatti-ilmastointi on kyllä verraton peli. ja antaahan se tolle b omegan kojelaudallekin vähän lisää ilmettä.
omega mtj
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja omega mtj »

Manuaalisessa pelataan ihan niiden säätövipujen kanssa ja säädellään niiden avulla lämpötilaa autossa. Jos ei ole näyttöä, niin ei voi kuin arvailla kuinka lämmin/kylmä autossa on. Automaattisessa annetaan haluttu lämpötila ja ilmastointi hakee itse sen halutun lämpötilan ja yrittää pysyä siinä. Ehkä tuollainen automaattinen ilmastointi ei aina pidä Suomen kylmistä talvista... Ainakin mita kuullut työkavereilta.
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2004-01-07 00:30, omega mtj wrote:
Ehkä tuollainen automaattinen lmastointi ei aina pidä Suomen kylmistä talvista... Ainakin mita kuullut työkavereilta.
mulla on automaatti ilmastointi, ja kyllä se suomen ilmaston kestää, mutta talvella sitä melellään käyttää kuin manuaalista systeemiä, puhallus tehon osalta.

Lämpötilaan ei juuri tarvi koskea, kun pitää sen 21 asteessa niin on ok, puhallus tehoa pitää säätää lasien huurtumisen takia, koska ilmastointi "luulee" että homma on ok kun lämpötila on se 21, ja säätää puhallustehon todella alas, ja sit alkaa se huurtuminen. Itseasiassa tuossa systeemissä täytyisi olla lämpötilan mittauksen lisäksi myös kosteus mittaus, jolloin olis edellytykset toimia 100%:sti.

Ihmettelen ettei kosteutta ole otettu riittävästi huomioon ilmastointia suunniteltaessa, kun jopa auringon paistosuuunta on otettu huomioon, jos aurinko paistaa kuskin puolelta niin kuskinpuoleiset suuttimet puhaltaa viileämpää ilmaa kuin apukukskin puoleiset, anturi on kojelaudan keskellä oleva puoli pallo tuulilasin vieressä.

Itse pidän talvella puhallusta asennossa 7 - 8 kokoajan, hyväpuoli tuossa puhaltimessa on se, että se on melko hiljainen vasta täysillä (9) pidettäessä kuuluu puhaltimen pöhinä muiden äänien yli.

E: tarkennusta

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2004-01-07 10:21 ]</font>
Vastaa Viestiin