Astra '07 ohjauskulmien säätö: 2p vai 4p?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
terojl
'Agila'

Astra '07 ohjauskulmien säätö: 2p vai 4p?

Viesti Kirjoittaja terojl »

Vaihdoin '07 Astraan (H-malli) itse sisemmät raidetangon päät. Nyt auton mennessä suoraan on ohjaus kääntyneenä hieman vasemmalle. Tuonhan nyt arvasi, kun homman itse tekee :D
Selvitin paikalliset huoltamot ohjauskulmien säätämiseksi ammattilaisella. Nyt ihmettelen hintahaitaria sekä säädön tapaa. Valtaosa huoltofirmoista tarjoaa 4-pyöräsäätöä taka-akselin säädöllä hintaan 80-90 € ja pari huoltamoa vain etuakselin säätöä hinnalla n. 50 €.

Onko Astrassa taka-akselissa jokin säätömahdollisuus? Jos on niin onko tästä taka-akselin säädöstä mitään käytännön hyötyä? Renkaita silmäilin ja ne ovat kaikki kuluneet tasaisesti.
MasaKoo
OCF Member 2019

Re: Astra '07 ohjauskulmien säätö: 2p vai 4p?

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Ei ole säätöä.
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
Jumitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jumitzu »

Itse veisin ainoastaan merkkihuoltoon, itse käytin euromasterilla/vianorilla 5 yhteensä ja auto kulki kuin käärme hiekalla.. merkkihuollos nauroivat ja kysyivät että olenko itse koittanu säädellä mittanavulla tjsp.. sanoin että samoilla arvoilla euromaster/vianor sääti joten itse en ainakaan jatkossa muualle vie säädettäväksi kuin merkkihuoltoon tai sitte ei ole väliä jos arvot ym tiedossa.
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On niitä osaavia ja kädettömiä asentajia molempia sekä merkkiliikkeessä että muualla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Totta, moni moittii vianor ketjujaki kautta maan, mut Seinäjoella kyllä vianor saanu mun pirsseis kulmat aina kohdilleen 8)
opelisti77
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja opelisti77 »

Tuomas kirjoitti:On niitä osaavia ja kädettömiä asentajia molempia sekä merkkiliikkeessä että muualla.
Toi on niin totta :lollis: Viime keväänä erään merkkifirman työntekijä ei saanut ajettua mun vanhaa autoa edes nosturille, oli kuulemma liikaa madallettu :bonk: Olisko ollut noin 40mm normaalia matalempi. Sit tuli työnjohtaja ja sanoi ettei heillä ole tällaiseen leikkimiseen aikaa. Nyt heillä on yksi asiakas vähemmän :lol:
Rocla
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rocla »

Juu eihän siellä varsinaisia säätöjä ole takana, mutta suuntaushan kannattaa aloittaa niin että asemoi taka-akselin suhteessa etuakseliin. Koko taka-akselia voi Astroissa kääntää, "säätöä" on aika paljonkin.

Sitten hassun hauska rimpsu toisaalta:

"Kaksipyörämittaus ilman suhdetta taka-akseliin

Tässä mittaustavassa on mahdollista mitata vain yhden akselin molemmat pyörät samanaikaisesti. Etu- ja taka-akselin alustageometria on mitattava erikseen.

Kääntöalustoja käyttämällä voidaan mitata alustageometrian tärkeimmät arvot. Etu- ja taka-akselin välinen suhdemittaus ottaen huomioon geometrisen ajoakselin ja symmetrisyysakselin ei kuitenkaan ole mahdollista tässä mittausmenettelyssä.

Tärkeää: Kaksipyörämittauslaitteita ei saa käyttää Opel/Vauxhall-autoissa."
Vastaa Viestiin