OPC Astralla taittuu n. 100 km päivässä työmatkaa ja nyt kolme kertaa viimeisen kahden viikon aikana kosteassa nollakelissä ilmennyt kevyitä häiriöitä.
Käynti pätkäissyt sekunnin ajaksi pari kertaa tasakaasulla normaalissa maantienopeudessa ja kerran kiihdytettäessä risteyksestä maantienopeuteen.
Mennyt parissa tapauksessa "safe-moodiin" eli ajo on jatkunut leikatulla teholla häiriömerkkivalon loimottaessa. Pysäytys, virran katkaisu ja uudelleenkäynnistys on palauttanut kaiken normaaliksi! Jopa tehot mielestäni?
Ensin ajattelin, että saattaisi kaivata polttoaineen jäänestoa, mutta op-com paljastikin jotain muuta...
P1120 - Accelerator Pedal Position Sensor 1 and 2 Signal Incorrect Ratio (08) - Not present
P1243 - Turbocharger Bypass Valve Range/Performance (58) - Present
P0115 - Engine Coolant Temperature Sensor Circuit Range/Performance (08) - Not present
Luultavasti ongelmaan liittyy myös se, että pari kertaa railakkaampien kaasutusten jälkeen on tullut palaneen kumin käryn tapaista konehuoneen suunnalta.
Hammashihna juuri vaihdettu, eikä moniurahihna ole löysällä, eikä se Nokialaisistakaan tule! Ensimmäisella etsintäkerralla ei ainakaan vielä löytynyt palaneita kumiletkuja...
Koneessa on kaikki ihan alkuperäistä (paitsi BSR-softa) eli vakio bypass-venttiili yms.
Kun en ihan pääse jyvälle kaikista noista ulkomaankielellä olevien kaaviokuvien komponenttien toiminnasta (BCS, FPR...), jotka ahtimeen liittyvät, pitää vaivata nyt teitä viisaampia.
Bypass-venttiilin toimintahäiriö voisi kai viitata esimerkiksi johonkin vaurioituneeseen alipaineletkuun? Vai onko sähkövika?
Onko niin, että se bypass-venttiili on itse ahtimen kyljessä kiinni? Mä en ainakaan muualta sellaista mielestäni löytänyt?
Bypass-venttiili kaiketi säätelee ahtopainetta jollain tavalla? Onkohan peräti hukkaportin kanssa jotenkin naimisissa?
Aiheuttaako toimintahäiriö vaarallisen korkeita ahtopaineita vai mennäänkö normaalia matalammilla ahdoilla?
Pitäisikö mahdollinen alipaineletkun vuoto paikantaa pikaisesti vai voinko jatkaa ajelemista ilman suurempia hötkyilyjä ja tarkkailla tilannetta lisähavaintoja tehdäkseni? Onko kellään kokemusperäistä tietoa, mistä letkuista mahdollisia vuotoja kannattaisi ekana etsiskellä vai kannattaako jo varautua itse venttiilin uusintaan? Ja sijaitseeko tämä venttiili siinä turbon vasemman kyljen alaosassa edestäpäin tarkasteltuna vai kaasuläppäkotelon takana rintapellin tuntumassa?
PS
Sorry, mutta tää on mun ensimmäinen turbolla varustettu kulkupeli ja ei millään meinaa ymmärtää kaikkien konehuoneessa olevien letkujen, mötiköiden ja piuhojen merkitystä
Ilmanputsarin ja ahtimen löydän ja osaan jopa paikallistaa välijäähdyttimen ja seurata ahtoilmaletkua sinne kaasuläppäkotelon seutuville ja jäähdytysnesteletkutkin osaan erotella muista letkuista