2000vm(x18xe1) Zafiraa on nyt korjailtu jo jonkin verran. purku osina vaihdettu:
kaasuläppäkotelo
ilmamassamittari
lambda vaihdettu(titanium, 4 johtoa)
ECU kävi vaasassa korjattavana vakatrokinikilla.
pakoputkea korjailtu tiittasella.
tällä hetkellä oireet seuraavat:
täysin kylmänä tyhjä käynti on kai ok, mutta ai jaksa lähte liikkeelle.
moottorin hiukan lämmetessä, kulkee normaalisti
kun moottori lämpiää paremmin syttyy vika valo ja kulku muuttuu nykiväksi
kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
vika valo palaa hetken sitten sammuu, hetken ajettua se syttyy uudelleen.
vika valon palaessa siis käy normaalisti.
korjaamolla kävin luetuttaa vika koodit:
P0130 O2 anturipiiri, alue/toimina (sarja 1, anturi 1)
P0131 Happitunnistimen virtapiiri korkea jännite(lohko 1 tunnistin 1)
korjaamo epäili lambdaa, mainitsi myös että egr venttiili varmaan pitäisi pestä ja moottorin lämpötila anturi voi olla yksi syyllinen.
kysymys:
pystyykö lambdaa testaamaan itse(titaani versio), käytössä on vain yleis mittari, 4 johtoinen.
pystyykö egr venttiiliä pesemään itse? vedellä vai muuten?
mistä lämpötila anturi löytyy, minkä näköinen, pystyykö itse tekemään mitään sille?
onko muita ehdotuksia syy päille?
Zafiran vian metsästys
Re: Zafiran vian metsästys
Ilmamäärämittarin lisämaadoitus kannattaa tehdä. Sen tarkoituksena on korjata johtosarjassa olevaa maadoitusongelmaa.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &p=1869810
Lämpötila-anturi löytyy termostaattikotelosta. Termostaattikotelo on jakopään puolella... ylävesiletku lähtee siitä. Mahdollisesti joutuu irrottamaan termostaattikotelon anturin vaihdossa. Anturin pystyy vaihtamaan itse.
Egr - venttiili on sylinterimäinen mötikkä moottorin vaihteiston puoleisessa päädyssä. Sen voi irrottaa ja puhdistaa kanavien karstan esim. hammasharjalla ja bräkleenilla liottamalla. Venttiilin karan pitää liikkua takertelematta.
Lambdaa on vaikea mitata yleismittarilla.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &p=1869810
Lämpötila-anturi löytyy termostaattikotelosta. Termostaattikotelo on jakopään puolella... ylävesiletku lähtee siitä. Mahdollisesti joutuu irrottamaan termostaattikotelon anturin vaihdossa. Anturin pystyy vaihtamaan itse.
Egr - venttiili on sylinterimäinen mötikkä moottorin vaihteiston puoleisessa päädyssä. Sen voi irrottaa ja puhdistaa kanavien karstan esim. hammasharjalla ja bräkleenilla liottamalla. Venttiilin karan pitää liikkua takertelematta.
Lambdaa on vaikea mitata yleismittarilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Onkohan nyt varmasti oikeanlainen anturi? Vanhemmissa on titaanianturi, mutta eikös tuohon kuulu zirconia?majatalo kirjoitti:pystyykö lambdaa testaamaan itse(titaani versio),
Edit: kyllähän siihen näkyy tarjottavan titaanianturia. Kaikkea sitä oppii.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
juu, netistä noista lambdoista etsiessäni tuli jossain eteen että jos on neljä johtoa ja on keltainnen ja/tai punainen niin silloin on titanium. lisäksi zirconi versiossa pakoputken sisään menevä osa oli kuulema 2 cm kun titanissa oli 1 cm.
Motonetistä ehdin hakea zirconi version ennen kuin olin lukenut lambdoista ja se oli selkeästi pidempi. kun vertasin åurkaamolta hankkimaani vara osaa, jossa oli saman väriset johdot, niin oli saman kokoinen kuin alkuperäinen. Voisin koittaa ottaa kuvan vanhasta titanium ja motonetin zirconi lambdasta, ihan näin tietämystä jakaakseni.
tänään koitan putsata egr venttiilin ja koitan myös vilkaista lämpö anturia.
Motonetistä ehdin hakea zirconi version ennen kuin olin lukenut lambdoista ja se oli selkeästi pidempi. kun vertasin åurkaamolta hankkimaani vara osaa, jossa oli saman väriset johdot, niin oli saman kokoinen kuin alkuperäinen. Voisin koittaa ottaa kuvan vanhasta titanium ja motonetin zirconi lambdasta, ihan näin tietämystä jakaakseni.
tänään koitan putsata egr venttiilin ja koitan myös vilkaista lämpö anturia.