Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Mietin tässä, onko tää konehuone ihan kunnossa? Mielestäni tästä puuttuu vain tuo muovisuoja tosta päältä.
Edellinen omistaja on ilmeisesti vaihtanu puolakasetin tohon.. Jos tällanen viestiketju on olemassa, voisko joku linkittää?
Hausta en pääse mihkään ketjuihin seuraamaan viestien kulkua, vaan näen ainoastaan otsikon.
Hain siis auton eilen ja leima ois kesäkuussa.. Nyt mietitään, mihkä halpaan paikkaan pk-seudulla auton vois viedä, että pääsis
tarkastaa katsastuskunnon..
Ei tosiaan näy mitään erikoista ... se muovisuoja puuttuu päältä. Auto Oplia on ainakin ollut edullinen Opeleiden huoltopaikka pääkaupunkiseudulla.
Toki löytyy paljon muitakin... merkkiliikkeeseen ei kannata viedä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Katsastuskunnon tarkastaminen maksaa äkkiä saman kuin katsastus, joten korjaamolla teetetyn tarkastuksen hyöty on vähän kyseenalainen. Katsoo itse perusasiat kuntoon ja ajaa katsastukseen, kyllä ne siellä sitten kertoo jos on jotain vialla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Okei!
Kiitos vastauksista... Tuttava mainitsi kuvan perusteella, venttiilikopan kosteuden.. Mä itse veikkaan läikytettyä öljyä.. Eikä mielestäni moottorin alaosassa näy merkkejä vuodoista...
Tuomas on kyllä oikeassa , että se tarkastus maksaa ja jos edes hieman osaa itse jotain katsoa tai vaihtaa, niin ennemmin tosiaan katsastukseen suoraan ja kannattaa ajaa kone ja katti lämpimäksi ennen päästömittausta.
Saattaa olla läikkynyttä öljyä tai öljykorkin tiiviste vuotaa hieman... eivät ole ikuisia.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Villepy kirjoitti:Tuttava mainitsi kuvan perusteella, venttiilikopan kosteuden.. Mä itse veikkaan läikytettyä öljyä.. Eikä mielestäni moottorin alaosassa näy merkkejä vuodoista...
Kuvassa ainakin näyttää siltä että se on vain öljyä lisätessä läikytettyä öljyä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Menee ehkä off-topiciksi, mutta mitä mä nyt pystyn katsomaan tosta, ennen katsastusta itse? Tai mitkä nyt ois helpompia.. Huomenissa ois aika pitkälti koko päivä aikaa vaa värkkää auton kimpussa. Rekkari on JCX-726, onko kenellekään tuttu auto? Huomenna pitäs käydä rekkaamassa omille nimille. Samalla mietityttää tuo, kun kaasupolkimessa on n.10cm väljää, ennen kun ottaa mitään tuntoa, mistä pääsee säätämään?
Kiitosta vaan kaikille, tällasen nyypän avustamisessa.
Ihan perusasioista kannattaa aloittaa, eli katsot että kaikki valot toimii, vilkut, hätävilkut, parkit jne. Valojen absoluuttisen suuntauksen tarkistaminen on vaikeaa, mutta seinää vasten kannattaa tarkistaa että molemmat ajovalot on suunnattu suunnilleen yhtä korkealle ja että valokuvio on kunnollinen. Valojen korkeussäätö kannattaa myös testata. Testaa töötti, pyyhkijät ja lasinpesuri. Alustassa ei saa olla väljää, ilman nosturia on vaikea tutkia tarkemmin, mutta esimerkiksi töyssyissä ei saa kuulua kolinaa tai muita ylimääräisiä ääniä. Jouset on arkoja katkeilemaan, etujouset pystyy tarkistamaan kun käännät pyörät linkkuun. Jos ei silmällä näe, niin käsikopelolla voi kokeilla että jousi on ehjä. Takajousien näkeminen on vähän vaivalloista, mutta saattaa nekin nähdä pienellä konttaamisella jos saa auton pysäköityä sopivasti. Päästömittaus kannattaa teettää etukäteen korjaamolla.
Nuo on noita helposti tarkistettavia perusjuttuja.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
No mutta kiitos!
Kuskin takakaaressa on melkosta kuprua, mutta ei ainakaan sorminee menny läpi sisäpuolelta.. Vähän rapis, mutta eipä tuo mätä ole..
Valot juu pitää kaikki tarkistaa. Pissapojan-neste on varmaankin loppu, tai sitten sieltä on linjat tukossa/poikki.
Ilmastointi pitäs huoltaa... Luistonesto toimii, sen huomasin, kun liikennevaloista lähti. Paljon käkäsempi liikkumaan, kun mun edellinen
1.8 Sport+ Primera.
Tuomas tuossa kertoki jo aika hyvin, eli valot, välykset selvii aika hyvin ku ajelee jollai soratiellä jossa on pieniä kuoppia. Sillai itte noita romuja vähä testannu. Kässäri jos pitää mäessä vapaalla ni riittää aikalailla dynoon, tietty toivottavasti molemminpuolin pitää suht tasaisesti. Päästöt ehdottomasti käy ottamassa jossai nyrkkipajalla. Menet vaikka aamulla käymää ja kyselet saisko tähän päästöt. Jos sopii nii käyt polkemassa sitä autoos iha urakalla ja äkkiä sit mittaamaan. Mulla on noitte neloskoneiste kanssa aina ollu kauhee säätö päästöissä. Kutoset on menny läpitte ilma mitää ongelmia.
Tarkistukset suoritettu, eikä nyt mitään sanottavaa löydy... Päästöt on siis varmaankin se jännittävin kohta. Käy tasasesti, ei savuta, ei kilise tahi kolise.. Hmm.. Ehkä tää olikin hyvä hankinta.. Öljykorkin tiiviste on aika lättänä. Ja vähä pystyy heiluttelemaa korkkia, ku on paikallaa.. Pitänee tutulla korjaamolla käydä ottaa ne päästöt... Kellää täs Vantaan läheisyydes vikakoodin lukulaitetta? Tai sit luetutan ne tutulla korjaamolla, kuhan Lahteen joku päivä uskaltais kokeilla tällä..
Tuskin päästöissä on mitään ihmeellistä. Turha sitä on lähteä polkemaan ennen korjaamokäyntiä, ehjä auto menee kyllä läpi mittauksesta polkemattakin. Jos ei meinaa tulla hyväksyttyä tulosta niin sitten sitä voi kokeilla polkea.
Käsijarru kannattaa tosiaan kokeilla niin kuin tuossa sanottiin. Kahva ei saa nousta liian ylös, siitäkin voi tulla huomautus. Hiekalla voi kokeilla että molemmat puolet jarruttaa.
Käyttöjarrulla voi olla hyvä tehdä pari voimakasta jarrutusta isommasta nopeudesta jos autolla on kovin hissuteltu ja jos ei ole kovin umpinaiset vanteet niin voi vilkaista myös levyjen kuntoa, ettei ole isommin ruosteessa tms.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jos vikavalo ei pala tai ei ole syttynyt ajaessasi, niin tuskin sieltä mitään luettavaa löytyy. Käsijarrussa tai olla sellaiset 3-5 naksausta ok, siitä enemmän sitten insinööristä kiinni... sallittu tai olla peräti 50% ero puolilla.