Opel Astra H 1.6 Twinport suuri bensan kulutus

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
rippex
'Agila'

Opel Astra H 1.6 Twinport suuri bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja rippex »

Ostin 3 vuotta sitten Astra H 1.6 Twinportin Vuosimalli 2006. silloin mittarissa 71000km. Olin vähän pettynyt auton bensan kulutukseen, kun olin ymmärtänyt, että auto pienikulutuksinen. No, vei 7L maantiellä ja 9L kaupungissa. (kohtuullinen)
Mutta nyt 114 tkm mittarissa, niin yht'äkkiä bensan kulutus noussut kaupunkiajossa 11 L/100km (ajankohta Touko-kesäkuu) . Vaihdoin tuossa kuukausi sitten ilmanputsarin ja silloin bensankulutus sekalaisella ajolla laski 9:stä 8L. Mutta nyt tosiaan tämmöinen outo piikki. Olen myös tarkistanut kulutusta tankkausten välillä ja ajotietokoneen lukemat täsmäävät todellisen kulutuksen kanssa.
Lisäoutoutena olen huomannut, että auto tyhjäkäynnillä rullatessa, kun painaa kytkimen pohjaan, veisi ajotietokoneen mukaan 5-7 L/100km, kun aiemmin näytti n. 1 L/100km. Tyhjäkäyntikierrolset ovat siinä 800 luokkaa.
Ostin ruiskuputsaus ainetta ja ajoin 120 km/t 3:s vaihteella moottoritietä pitkin edes takas yhtenä päivänä, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Kaikki vinkin ovat tervetulleita :-)
Himmeli
'Admiral'
'Admiral'

Re: Opel Astra H 1.6 Twinport suuri bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Himmeli »

Outo moinen kulutuksen nousu.
Autossahan ei ole lämpömittaria mutta valikon kätköistä sen muistini mukaan pystyi tarkistamaan.
Tarkista ettei käy kylmänä, se ainakin nostaa kulutusta...
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Pidätkö ilmastointia päällä?
rippex
'Agila'

Huoltovalikosta katsoessa lämmöt ok. Nyt välillä ilmastointia päällää (kesäkuun alku), ja hieman on vielä noussut kulutus. Nyt BC1 ja BC2 näyttävät molemmat tasan 11.4 l/100. Nollasin BC1:sen viime tankkauksen yhteydessä ja ajanut sen jälkeen n. 200 km. Ja BC2:sen nollasin noin 1000 km sitten. Nyt olen kyllä lähinnä ajanut vain kaupunkiajoa. Viikonloppuna lähden mökkeilemään ja katsotaanpa mikä maantieajon kulutus sitten on.
rippex
'Agila'

No niin. Viikonloppuna ajelin mökille ja takaisin 165 km matkan. Ajonopeudet olivat 60-100 km välillä. Nollasin BC 2:den ennen reissua. Keskikulutukseksi reissulta tuli 6.2 L/100km. Eli vaikuttaa auto toimivan maantiellä normaalisti.

Se 11,4 L/100km on siis kyllä tullut kaupunkiolosuhteissa, mutta kyllä se kulutus on ollut silti sellaista 9 Litran paikkeilla.
Kun tarkkailee reaaliajassa mittatarista kulutusta, niin tuntuu, että luvut juuri kaupungissa ovat korkeammat, mitä aikaisemmin olen huomannut. Nyt kun on ulkona 23 astetta, niin kyllä auto aika äkäiseen lämpeää. Ja termostaatinkin olen vaihtanut viime vuonna, eli pitäis olla kunnossa.
StarBreakeR
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja StarBreakeR »

Aikalailla oudolta vaikuttaa nuo kulutukset, kun näyttää syövän enemmän kuin tämä z20let? Itsellä viimeisen 400km keskikulutus 7.4 (sisältää kaupunkihuristelua, keskisen parkkisjonottelua, sorateitä ja muutenin raskasta kaasujalkaa (aina maantieraivon sattuessa käydään punarajalla) ja on rikottu 2mk)

Tuossa pari viikkoa sitten tuli ajeltua pidempään kaupunkipyörittelyä hieman raskaalla tossulla oli kulutus 9.8. Ja tankatessa voi todeta että ajotietokone näyttää aika just eikä melkein.
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Vastaa Viestiin