Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Jep,näitä on varmaan vähän,ois mukava tietää onko Suomessa yhtään..Saksasta ainakin ois mahdollista tällainen hankkia tosin tuskin sielläkään on jokapäivä myynnissä..

EDIT: Saksassa oli nyt myytävänä Astra 2,2 dti cabrio eli avo :D enpä tiennyt tuollaistakaan olevan,autossa tosin raevaurio ja moottorivaurio http://suchen.mobile.de/auto-inserat/op ... res=EXPORT
Teuwo kirjoitti:G-Astraa on kyllä olemassa 2.2Dti mallina ja Sport varustepaketilla.
Moottori tuli kai tarjolle luokkaa loppuvuonna 2002, joten ihan valtavasti niitä ei ole varmaan kierrossa, mallin myynnin jo laskiessa elinkaaren loppua kohden huippuvuosistaan.

Mutta minusta maahantuoja ei vaan syystä X niitä meille tuonut.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No hemmetti menin leimalle ja leimarihan käski ihan korjatakkin jotain.

Eli kilsoja oli vasta 598 800 ja nyt jo piti vasemman takapyörän seisontajarrua herkistää.

Puristimen mäntä ja liukutapit olivat edelleen aivan notkeassa kunnossa, mutta käsijarrun vipu jota vaijeri vetää ei enää palannut lepoasentoon jousensa voimalla.

Ensin ajattelin vaan nysvätä mekanismin kunnolla liikkuvaksi, mutta koska männän haitarikumi oli vähän kärsineen näköinen ja minulla oli sattumalta tehdaskunnostettu satula hyllyssä vaihdoin sitten laiskuuttani koko satulan.

Itse olen autolla ajanut viimeiset n. 420tkm jona aikan jarruista on vaihdettu palat kahdesti, levyt kerran, käsijarrun vaijeri alkuperäiseen aivan alussa ja nesteet joka kevät. Niin ja yksi jarruputken pätkä, jonka leimari sai poljettua vuotavaksi vuosi sitten. (Eli selvästi puolen miljoonaan tuolla puolen).

Mäntiä ja liukuja ei ole herkiselty yhdestäkään satulasta kertaakaan - enkä usko edellisen omistajankaan niin tehneen.

Mehussa matka-ajossa voi siis GM orggis kalikoilla, tai vastaavilla, odottaa palojen kestävän n. 200tkm ja levyjen 300tkm.
Vuotuista nesteidenvaihtoa ei voi kuin suosittaa, jos ei nyt suunnattomasti rakasta puristimien käpistelyä.

Muutenkin tuntuisi että nykyään itse satuloita paljon useammin palat jumittavat kontaktipinnoistaan länkeen, varsinkin jos ajo on sen verran löysää että paloja vaihdetaan harvoin.
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Unohtui päivittää tasakilsojen kohdalla, mutta nyt on 605tkm ja hyvin rokkaa.
Kulutus on pysynyt sekalaisessa 87 / 107 km/h ajossa 4,6-4,8 välissä.

Keskuslukko kiukuttelee satunnaisesti takaovissa, pitää katsoa tapahtuuko syksyllä muutosta, koska parina aiempana talvena toiminta on palannut kelien viilentyessä. Ellei tapahdu pitänee uusia ovimoottorin/lukkomodulit.

Muuta ihmeempää ei ole ilmennyt muuta kuin rengas puhkesi yksi yö, jommoinen episodi on tapahtunut viimeksi n.500tkm sitten, jolloin käyttöautona palveli vielä E-Kadett.

Kontissa vuosikausia säilytetty paikkapullo oli vaiennut viulu, mutta varapyörässä oli sentään ilmaan, kun olen ottanut tavaksi sen paineet aina tarkastaa kummankin renkaanvaihtosesongin yhteydessä.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'

Re: Y22DTR 410tkm takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Aimo kirjoitti:Minulla vm.1999 astra 2.0 DTL, ollut uudesta lähtien. Nyt mittarissa 560tkm ja kuluttaa öljyä n. litran/15tkm:llä. Anna öljyn kulua mittatikun alareunaan ja lisään öljyä puoli litraa kerrllaan.
Pumppuremontti tehty 490tkm:n kohdalla ja joskus on vaihdettu ilmamäärämittari, moniurahihna sekä paluuletkut pari kertaa. Muuta ei ole moottoriin tarvinnut tehdä.
Muutama viikko sitten tuli mittariin 666666 km. Moottoriin ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin mitä tuossa aiemmin olen kertonut. Olen melkein koko (ainakin 95%) ajan käyttänyt GM longlife 5W30 öljyä, vaihtoväli 30tkm.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hattu pois päästä ja kumarrus.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
seero
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja seero »

Täälläki saavutettiin puoliväli :bye:
Kuva
Sen kunniaksi jarrulevyt meni edestä vaihtokuntoon, vissiin oli kulunu aika ohkaseksi kun yksi rajumpi jarrutus vetäsi ihan kieroon.. aina tullu vaan renkaanvaihdon yhteydessä pyyhittyä rälläkällä levyihin kulunut huullos pois.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Alkaa olla kohta legendaarisen Kärsämäen taksi-Zafiran lukemia. Siinä oli kilometrejä n.750tkm kunnes toinen pumppu laukesi. Mittari pyörähti nollille 700tkm kohdalla. Jos tuon lukeman yli joku ajaa, niin on varmaan suomen eniten ajettu DTL/DTH
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Purkasin tuos piruuttaan noin 460tkm ajetun dth koneen (omegasta). Muuten oli ok. kunnos kone, mut kampiakselin muutamas laakeriliuskas kulumaa :o
Mistä lie johtuu, kun mun aikana aina vaihdettiin 15tkm välein öljyt ja öljyinä oli teboilin 5w-40 diamond diesel.

Olisko öljypumpun terä ollut jo ehtoopuolella josta johtuu laakerien kuluminen? Myös kampiakselin yhdessä "limpussa" oli tummanpunasinistä jälkeä eli aivan ku olis jossain välis lämpösenä osat käyny :o

Mun aikana ainaki toimi ok. ja käyntiäänikin oli ok. Liekö olis enää kauaa tuolla motilla ajettu...
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Oliko moottori jälkituonnista?

Joskus maailmassahan spekuloitiin sitä että 2.2 joista hajosi kampirautoja olisi huudateltu autobahnilla ja öljyt olisivat päässeet vähän vähiin.
Sitten kun potentiaalinen häverinki paljastui niin äkkiä vaan pelit kiertoon ja mihis ne saksalaisittain vanhat halvat miinat päätyisikään kuin kehitysmaa suomeen.
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Vihtu no nyt hyytyi pitkien polttimo.

Opinpahan sen että G-Astrassa ne ovatkin HB3 tyyppiset. No onpahan nyt ylimääräinen H7 pari varalla lyhyisiin, niitä on kyllä vaihdeltu.
Samat popat olivat nimittäin istuneet siellä koko minun aikani, eli 425tkm.
Jos olivat uudesta asti niin sitten 605tkm.
Ja ajan vielä pitkiä matkoja usein yöllä => pitkät ovat uskoakseni tavallista enemmän päällä.

Sähköön liittyviä tilpehöörejä on minulla ollessa uusittu:
Kuskin oven sähköpeilin katkaisija
Ajovalojen katkaisija
Akku kahdesti
Laturin hihna
Ahtopaineen ohjausventtiili (GM original on muuten Made in India !?!)
Minusta on jotenkin kuvaavaa että oem pitkien polttimot on Osram Sylvaniat, arvattavasti vielä made in amerniikka ja kestivät siis pidempään kuin apujen värkkäämä boost solenoidi.
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mun tapaus oli vähän offtopiccia, oli suomi-auto (vanha taksi uutena ollut Eurassa). Ja oli x20dth moottorilla.
tetammi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva

2.2 TiD kuten toi toinen GM sen sanoo.
Pumpun aivot korjattu kertaalleen, nuohottu imusarja tietty. Pari viikkoo sitten meni turbolta lähtevä ahtoletku halki joka piti ostaa tarvikkeena...

Perheen Zafira bensakoneella tuskin näkee noita kilsoja...
Corsa-e 2023A
Corsa 1.4T Innovation 2019
erämies1989
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja erämies1989 »

minä ilmoittaudun kanssa tänne uutena tulokkaana x20dth vectrani kanssa! :)
Kuva

tänään hehkunvalokin syttyi aamupakkasilla -4 astetta..
Rinkilät:
- Audi A4 B5 Prefacelift Avant
- Audi A4 B5 Facelift Sedan
- Audi A6 C4 Avant
Teuwo
OCF Member
OCF Member

615tkm, ei mitään ihmeellistä - takaovien lukkomodulit taisivat hyytyä lopullisesti, ellei pakkaskeli niitä virvoita.

Uudet olisivat 166€/pala, kaipa ne on jossain vaiheessa uusittava.

Viilennyt keli tunntui nostaneen kulutuksen viiden pintaan.
Teuwo
OCF Member
OCF Member

621tkm, eli ei mitään ilmoittamista, mutta innostuin tekemään taas vertailevia testejä.

Koska suvikumeilla ja keleillä 80 - 107km/h muutos vaikutti kulutukseen 4,2 -> 4,9 ja vastaavasti talvirenkaat, räntäkeli ja täysleveä suksiboksi nostivat kulutuksen jonnekkin 5,5-5,8 haarukkaan ajattelin kokeilla boksin kanssa mitä todellisen kahdeksankympin jurraaminen vaikuttaa.
(Kesällä aika tyypillinen kulutus tuntuu olevan n. 5,0 - joten lyhyempi työmatka-ajo ja arvattavasti monottelu nostaa sitä hieman.)

Eli sama homma kuin kahdella edellisellä testillä: tankki täyteen ja 500km yhdellä kahvinhakupysäyksellä, jne.

82km/h Hakkapeliitta 7 ja Petra suksiboksi kanssa tuotti kulutuksen 4,9.
Eli katolla roikkuva ilmajarru ja talvipallot vaikuttavat about saman verran kuin kesällä nostaa nopeutta n.27km/h.
Eli vastuksessa on eroa hyvinkin paljon.
Vastaa Viestiin