Potilaana Astra H OPC -06 (Z20LEH)
Nyt on toinen auto vielä tallissa pukeilla, joten ennakkoon vasta yrittänyt selvitellä mistä voisi olla kyse?
Kun ei nyt vielä kokonaan ajoa estä, tähän pystyy paneutumaan vasta viikon tai parin päästä. Ulkosalla varsinkaan pimeässä ja sateella kun ei oikein viitsi mitään ropailla.
Liki vuosi sitten samantapaisilla keleillä kuin nyt, oli pari kertaa vastaavaa, mutta silloin myös bypass:n kalvo oli puhki ja otaksuin jotenkin liittyvän siihen...
Parikyt tonnii nyt tässä välillä rullailtu ongelmitta.
Nyt marraskuussa ilmennyt viisi tai kuusi kertaa tilanne, jossa hetken häiriö kosauttaa koneen limp-moodiin (puolet voimasta häviää ja häiriövalo syttyy) Onneksi ei mistään lentolaitteesta nyt ole kyse
Asteen tai korkeintaan kaksi plussalla keli, kosteus liki 100% RH, parikyt kilsaa takana ja matalat kierrokset (n. 2000 rpm) tasakaasulla, sit töksähtää! Ikäänkuin hetkellinen sytytyskatkos, mutta samalla tehot katoaa ja keltainen signaali syttyy mittaristoon..-> LIMP!
Auton sammutus kerran tai kaksi auttaa ja vika voi olla poissa seuraavat 500 km eli neljä-viisi päivää! Siihen väliin mahtuu kaupunkiajoa, reippaita kiihdytyksiä ja rauhallista köröttelyä.
OP-COM laitteella olen tuon vikakoodin esille onkinut ja välillä pois kuittaillut.
Lähinnä englanninkielisiltä sivuilta olen löytänyt tietoja, että kolme vikapaikkaa toistuu muita useammin.
#1 Kaasupolkimen juuressa olevat potikat (Throttle pedal position sensor) viallisia tai niiden liittimissä kontaktihäiriöitä? -> Jos potikoissa vika, sitten uusi poljin.
#2 Kaasuläppäkotelossa "kakkaa", joka voi häiritä varsinaista T.P.S. -modulia (Throttle Position Sensor) joka sijaitsee siinä läppäkotelon kyljessä. -> moduli melko edullinen!
#3 Konehuoneen sähkökeskuksessa (UEC = Underhood Electric Center) piirilevyn alla vettä/kosteutta.
Näiden komponenttien välillä kulkevat johtimien viat mukaan lukien.
Täysin poissuljettua ei myöskään liene viallisen ilmamassamittarin MAF:n aiheuttamat "epäsuorat heijastukset"? Mutta mitään vihjettäkään MAF:n suuntaan ei vikadiagnostiikka mulla anna? Astra H OPC:n/VXR:n tapauksessa yhdessäkään tarinassa ei mainita mitään erityisiä ECU-vikoja tämän yhteydessä?
Kolmoskohdan eli UEC:n sulakkeiden ja releiden alle kohdennettu tarkastus/puhdistus/kuivaus on näemmä auttanut hämmästyttävän monessa tapauksessa poistamaan tämän puheena olevan virheilmon: "Accelerator pedal position sensor 1 and 2, Incorrect ratio"
Jopa havainnollisia kuvasarjoja on useita missä "kädestä pitäen" näytetään minne siellä tiivisteen takana kosteutta saattaa kertyä. Eikä näytä olevan edes vaikea sinne päästä käsiksi. Hyvä niin.
Tuota sähkökeskusta mä olen alkanut epäillä eniten ja luultavasti tarkastan sen ensimmäisenä... Hyvin mahdollistahan se on, että sinne heruu painepesurin kanssa tippoja tai sitten maantien suolaliuos päivittäisinä annoksina pikkuhiljaa tunkeutuu pahojaan tekemään
Jos kellään vankkaa kokemusta ko. häiriöstä, mielellään saa tuoda esille. Muuten kyllä kerron, kuinka omatoiminen ongelman setviminen jonkun ajan päästä tulee onnistumaan tai sitten ei...