20SEH Kasausta
20SEH Kasausta
Osaiskos joku avittaa miestä mäessä: Oon kasaillu tota mantan tulevan moottorin alakertaa ja huomasin ettei vesipumppu ja kampi-akselin hihnapyörä ole linjassa. Oman muistikuvan mukaan hihnapyörän takapuolelle kuuluisi sellanen suht paksu prikka, mutta silloin hihnan linja heittää tolkuttomasti. Ilman prikkaa linja on aika suora mutta kampi-akselin pää tulee pikkasen hihnapyörän yli jolloin keskipultti ei sitä kiristä. Miten tämä pitäis kasata? Ja eikös apulaitteiden kiilahihnapyörä tule vain niillä 4:llä M6 pultilla kiinni? Ja siinä ei ole mitään muuta keskitystä? Jakohihna sarjoja näyttäis olevan myös 2 eri sorttia, mutta olettaisin tuon "harvempi" hampaisen olevan se lyhyempi malli olikohan jotain 122 hampainen?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: 20SEH Kasausta
C18NZ koneessa kiilahihnapyörän pultit on M7x4 kpl ja jakohihnapyörän taakse iso ohuehko prikka, ettei hihna mene liian sisään ja se paksu prikka tulee kunkkupultin ja jakohihnapyörän väliin.Kiilahihnapyörä tulee vain nuilla 4:llä pultilla kiinni jakohihnapyörään ja keskittyy kunkkupultin paksuun prikkaan,joku korjatkoon jos olen väärässä mutta näin omassa koneessa ja toimii.
Kyseessä ei ole se paksuin prikka joka tulee akselinpultin alle. Vaan ohuempi prikka mulla on niitä 2 kpl ja molemmat erinlaisia siis ulkohalkaisijaltaan, mutta molemmat menis kampi-akselin päälle. Nappaan huomenna kuvan niistä niin vois selventää mitä tarkoitan.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Ilman prikkaa
Prikan kanssa

Toinen prikka on todennäköisesti C20NE koneesta ja toinen SEH koneesta kun molemmat koneet on purettuina lihalaatikoihin, mutta mahdollista, että osia on menny jossain vaiheessa väärään laatikkoon. Eikait noissa kampi-akseleissakaan pitäis eroa olla? Voisko ton prikan laittaa akselin hammaspyörän toiselle puolelle ja sen päälle sitten pultin ja sen paksun prikan? Silloin se ei pääsis liikkumaan ja olis kuitenkin hihna linjassa.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
En näkisi estettä miksei voisi laittaa kunhan sen vaan kiristää kunnolla ettei kiila pääse kulahtamaan ja jako menemään sekasin ja että on varmasti linjassa ettei hihna kulu toiselta laidalta ja katkea.Taitaa olla tuo vesipumppu vanha kun kuvan perusteella siitä on jo hammastus aikas kulahtanut
Juu on vanha laitoin vaan ensinmäisen pumpun paikalle mikä käteen sattus. Täytyy varmaan ens hätään vielä kokeilla vanhalla hihnallla että on varmasti suorassa. Onkohan noissa kampi-akseleissa jotain pieniä eroavaisuuksia esim vuosimallin mukaan? Kun en oo varma onkohan tuo nyt C20NE:n akseli (Kun on mahdollista, että osia on menny sekaisin ajan saatossa) Ne kone on muistaakseni ~ -92 ja SEH koneen vuosmallista ei oo mitään hajua.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Jakopäähän tulee muutos justiinsa -92 vuonna,vanha on v.pumppu kiristeinen ja uudenpi erillisellä kiristimellä.Liittyiskö siihen jotenkin?
Sen tiedän jos jostain syystä haluaa muuttaa vanhan mallin uudemmaksi,saa vaihtaa kaikki öljypumppua myöden.
Sen tiedän jos jostain syystä haluaa muuttaa vanhan mallin uudemmaksi,saa vaihtaa kaikki öljypumppua myöden.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Mitä eroa niissä Ö-pumpuissa mahtaa olla? Toi mun pumppu on C20NE koneen (ainakin kuitin mukaan) Olisko se muutos juurikin se jakopään hammastus? Mulla oli molempien versioiden vesipumput kädessä ja muuten olivat identtiset paitsi toisessa tiheämpi hammastus. Jakopäähän näyttäis olevan myös 2 eri hihnaa olikohan ne 122 ja 140? hampainen hihna. Eikös jossain 8 tappisessa ollu myös jakopään suojakoppa ruuveilla kiinni? Mulla on noissa molemmissa puretuissa koneissa ollu niillä klipseillä.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
18SE:ssä oli sekä ruuveillla että klipseillä, oliko peräti niin että yläosa kopasta klipseillä ja alaosa ruuveilla ja noista ruuveista ylimmät oli sitten sekä ylä- että alaosan koppaa läpi.
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Uudemmassa jakopäässä koppa on pulteilla.
Öljypumpun joutuu vaihtamaan koska siinä on paikka kiristimelle.
Öljypumpun joutuu vaihtamaan koska siinä on paikka kiristimelle.
Manta SR/E
Mun mielestä tossa mun uudessa pumpussa olis paikka sille täytyypä verrata vanhaan pumppuun. Eikait haittaa vaikka vanhan mallin jakopää onkin? Muistelisin, että uudemmassa mallissa se kiristin olis vaan sen takia että siitä näkee oikean kireyden hihnalle? Siitä on kyllä pitkä aika kun viimeks oon tollasta jakopäätä tehny ja oman muistin mukaan olis silti vesipumpusta kiristettävä vai oliko se pumppu siinä vaan joku esi kiristys?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Kiristin on kiristin. Ei mikään mittari. Vesipumppu oikeaan asentoon ja kiristimellä säädetään oikea kireys.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Mitenkäs tuon venttiilien pituuden pystyy tarkistamaan? Sekä nokan oikean kosketuksen keinuvipuun? En ole varma mitä koneistaja tarkoitti tolla mittaamisella, mutta käski laittaa kanteen yhteen pyttyyn venttiilit ja sen jälkeen pitäisi mitata ettei venttiilit ole liian pitkät. Voisiko joku kertoa miten nuo mitataan niin voin itsekkin ne mitata mittakellolla.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Mitä sille kannelle on tehty?JokkeJ kirjoitti:Mitenkäs tuon venttiilien pituuden pystyy tarkistamaan? Sekä nokan oikean kosketuksen keinuvipuun? En ole varma mitä koneistaja tarkoitti tolla mittaamisella, mutta käski laittaa kanteen yhteen pyttyyn venttiilit ja sen jälkeen pitäisi mitata ettei venttiilit ole liian pitkät. Voisiko joku kertoa miten nuo mitataan niin voin itsekkin ne mitata mittakellolla.
Rissen isommat imuvenat,seetit tehty,kanavia kairattu ja tasopintaa laskettu. Sain kuitenkin jo illalla apuja tähän kun kannen koneistaja kerkes ne mittaamaan. Kentkams:in nokan arvot piti hyvin paikkaansa, mutta rissen imuvenat oli 1mm liian lyhyet olis ollu nokka kaput hetken kuluttua. Olin kyllä vieressä kun näitä mitattiin mutten tohtinu siihen päätäni tunkea väliin kun tiedän kokemuksesta kuinka paljon se vi***** kun asiakas pyörii jaloissa
Eli siltikin ohjeita/neuvoja olisin vailla josko sitä itekkin osais joskus jotain 
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER