Onko Lotus Omega Opel???
On 2004-01-22 17:41, ode wrote:taitaa ollaOn 2004-01-22 17:35, ProStreet wrote:
Niitähän on sekä Opel Lotus Omega (max 250km/h rajoitettu) että Vauxhall Lotus Omega(ei rajoitinta, virallisesti 283km/h moottoriradalla muistaaksemme Jaramassa) malleina.
Niin jos tarkkoja ollaan niin eikös se ole Vauxhall Lotus Carlton...
En kyllä ole huomannut mitään rajoittimia omassa autossaniOn 2004-01-22 17:35, ProStreet wrote:
Niitähän on sekä Opel Lotus Omega (max 250km/h rajoitettu) että Vauxhall Lotus Omega(ei rajoitinta, virallisesti 283km/h moottoriradalla muistaaksemme Jaramassa) malleina.
jos se olisi vain Lotus Omega ei olisi erikseen Opeleita ja Vauxhalleja.
![]()
Tämähän nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä, mutta Opel on itse vastannut jo tähän ilmoittamalla että uusi Vecta GTS on nopein sarjatuotanto OPEL ikänä.
Kyllä tuo minun mielestäni on enemmän Lotus kuin Opel. Sen verran perusteellisesti se on Lotuksen pajalla Hethelissä uudelleen rakennettu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Lotus402 on 2004-01-23 14:43 ]</font>
tuo tieto Opel-version nopeudenrajoittimesta on autolehdestä luettu silloin kuin em autot olivat uusia
joko uutisankka tai sitten tuo saksalaisten autotehtaiden yhdessä sopima nopeudenrajoitin lähtee helposti pois esim sulakkeen poistamalla tms ja lienee silloin poistettu 99% niistä
anyway tärkeintä on se että auto vakiona oikeasti kulkee mitatusti 283km/h
(näytti sitten mittari vaikka 300km/h)
jolloin se on sikanopea auto
vrt esim
tutun entinen Omega 3000 4,0-24v viritetty 337hv kulki kuulemma "vain" 285km/h mittariin (5. vaihteella kierrosrajoittimelle joka on säädettävä mm läppärungot, hestec, cat cams jne)
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2004-01-23 11:25 ]</font>
joko uutisankka tai sitten tuo saksalaisten autotehtaiden yhdessä sopima nopeudenrajoitin lähtee helposti pois esim sulakkeen poistamalla tms ja lienee silloin poistettu 99% niistä
anyway tärkeintä on se että auto vakiona oikeasti kulkee mitatusti 283km/h
(näytti sitten mittari vaikka 300km/h)
jolloin se on sikanopea auto
vrt esim
tutun entinen Omega 3000 4,0-24v viritetty 337hv kulki kuulemma "vain" 285km/h mittariin (5. vaihteella kierrosrajoittimelle joka on säädettävä mm läppärungot, hestec, cat cams jne)
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2004-01-23 11:25 ]</font>
jossain lotariin perehtyneellä sivustolla taisi lukea, että 50% lotarin osista on täysin samoja mitä 3000 24V omegassa...joten...ei se nyt mikään lotuskaan ole (ei taida olla paljon yhteistä noilla lotarin "lotus-osillakaan" muiden lotusten osiin...esim. moottori). vaikka tietysti voit itsellesi niin uskotella että omistat lotuksen, etkä mitään karvalakki opelia, jos tuntuu paremmalta.On 2004-01-23 11:07, Lotus402 wrote:
Tämähän nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä, mutta Opel on itse vastannut jo tähän ilmoittamalla että uusi Vecta GTS on nopain sarjatuotanto OPEL ikänä.
Kyllä tuo minun mielestäni on enemmän Lotus kuin Opel. Sen verran perusteellisesti se on Lotuksen pajalla Hethelissä uudelleen rakennettu.
toi gts:n mainoslause on kieltämättä vähän outo. mitä ilmeisimmin opelin markkinoitsijat ovat halunneet käyttää hieman epäselvää tilannetta hyväkseen ja hehkuttaa tuota gts:ää noin. onhan evo 500:kin nopeampi kuin gts...ja eikös se ole kuitenkin tuotantoauto (eikös dtm-säännöt vaatineet tämän pykälän täytettäväks?...toisaalta noita on valmistettu vaan se 320?). toi gts:n mainos ois pitänyt muotoilla että "nopein suurtuotanto...", mutta toimiihan se noinkin suurimmalle osalla kohderyhmää (harva tuntee) tollasia erikoisuuksia kuin lotari ja evo 500.
-
0500_Ascona
- 'Admiral'

Jos tunnet yhtään Lotuksen historiaa niin tiedät että Lotus on usein käyttänyt muiden valmistajien tekniikaa autoissaan. Hiukan kärjistäen, sinun mielestäsi esim. Lotus Esprit ei ole Lotus vaan Rellu koska siinä käytetään rellun askiaOn 2004-01-23 12:31, Veeksi wrote:
jossain lotariin perehtyneellä sivustolla taisi lukea, että 50% lotarin osista on täysin samoja mitä 3000 24V omegassa...joten...ei se nyt mikään lotuskaan ole (ei taida olla paljon yhteistä noilla lotarin "lotus-osillakaan" muiden lotusten osiin...esim. moottori). vaikka tietysti voit itsellesi niin uskotella että omistat lotuksen, etkä mitään karvalakki opelia, jos tuntuu paremmalta.
toi gts:n mainoslause on kieltämättä vähän outo. mitä ilmeisimmin opelin markkinoitsijat ovat halunneet käyttää hieman epäselvää tilannetta hyväkseen ja hehkuttaa tuota gts:ää noin. onhan evo 500:kin nopeampi kuin gts...ja eikös se ole kuitenkin tuotantoauto (eikös dtm-säännöt vaatineet tämän pykälän täytettäväks?...toisaalta noita on valmistettu vaan se 320?). toi gts:n mainos ois pitänyt muotoilla että "nopein suurtuotanto...", mutta toimiihan se noinkin suurimmalle osalla kohderyhmää (harva tuntee) tollasia erikoisuuksia kuin lotari ja evo 500.
On totta että autoista löytyy paljon samoja osia varsinkin sisustasta ja korista. Kaikki asianharrastajat varmasti tietävät että tekniikka on kuitenkin täysin läpikäyty Lotuksen inssien toimesta.
Fakta on ettei ko. auton tyyppikilvestä löydy minkäänlaista OPEL mainintaa vaan siellä lukee Lotus Type 104.
Se minkä takia noihin jätettiin Opel ja Vauxhall merkit konepelteihin johtui selvästi siitä, että niitähän ei koskaan myyty Lotus diilereitten kautta, vaan harvojen valittujen GM diilereitten kautta.
Sehän on luonnollista sillä tuo oli tarkoitettu boostaamaan Omegoitten ja Carltoneitten myyntiä.
Vielä lisäksi pari kivaa faktaa kun päästiin puhumaan aidosta brittiautosta
Tuo 4-ovisten autojen nopeusennätus (180mph) jota tässäkin threadissä on sivuttu. Ajettiin varhaisella protolla Nardon radalla. Tuosta nousi aikoinaan turhankin suuri kohu sillä audi, bmw ja mersu olivat juuri sopineet 250kmh rajoituksista autoissaan. Mielenkiintoiseksi asian tekee se että Lotus / Opel / Vauxhall ei kohun vuoksi viitsinyt markkinoida autoa enää huippunopeudella, vaan jätti mainitsematta että protossa oli 12 venttillinen kansi ja tehoa vain 340hv (vrt. tuotanto 377hv) ja siipien ja helmojen muotoilu oli mitä oli.
Tuotanto- Lotuksen ilmanvastus 0.308 on jopa parempi kuin vakio Omegan 0.312 ja siinä on silti nollanoste edessa ja takana.
God created turbo-lag to give V8s a chance
A naturally aspirated engine, is an engine with never-ending lag
A naturally aspirated engine, is an engine with never-ending lag
-
Espoon Jore
- 'Senator'

Näinhän se lukee täällä:
http://www.irmscher.com/default_uk.htm
Vectra GTS special edition i35 – the fastest Irmscher-Opel of all times
Viittaus Veeksin kirjoituksiin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2004-01-23 14:38 ]</font>
http://www.irmscher.com/default_uk.htm
Vectra GTS special edition i35 – the fastest Irmscher-Opel of all times
Viittaus Veeksin kirjoituksiin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2004-01-23 14:38 ]</font>
Eikös asia selviä rekisteriotteesta? Mulla lukee Irmscher Senator 4.0 I. Harvinaisimpia autoja Suomen maassa. Rekisteröinnissä ei AKEn tiedoista löytynyt (yllätys) yhtään kappaletta Suomesta. Jämsässä on toinen rekisterissä, mutta katsastusmies ei ollut ymmärtänyt asiaa ja laittoi merkiksi Opel Irmscher Senator. Asia on uudelleen käsitteillä sielläpäin. Ihme touhua, jos Suomessa lähdetään auton merkki muuttamaan omin päin. Tullista puhumattakaan...
Auto olisi maksanut Suomessa uutena n.600000mk--> vuonna 1991...
LOLOn 2004-01-23 16:20, Irmscher wrote:
Eikös asia selviä rekisteriotteesta? Jämsässä on toinen rekisterissä, mutta katsastusmies ei ollut ymmärtänyt asiaa ja laittoi merkiksi Opel Irmscher Senator.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Lotus402 on 2004-01-23 16:34 ]</font>
Niin, eikös Lotus-Omegoiden valmistenumerokin ala kirjaimilla SCC- ,eikä WOL-, niikuin opeleissa. Ja merkki virallisesti on Lotus eikä Opel. Korjatkaa jotka tiedätte enemmän.
No, yhtä kaikki, minä ainakin pidän autoa lähes Opelina. Toisaalta, ovathan esim. uudet Mazdat Fordeja koneiltaan, alustoiltaan, tekniikaltaan. Vai Fordit Mazdoja???
No, yhtä kaikki, minä ainakin pidän autoa lähes Opelina. Toisaalta, ovathan esim. uudet Mazdat Fordeja koneiltaan, alustoiltaan, tekniikaltaan. Vai Fordit Mazdoja???
Juu, kyllähän Lotus Omega ja Carlton ovat ihan virallisia Lotuksia, täsmälleen samalla tavalla kuin Lotus Cortinat 1960-luvulla.
Silti Lotus Omegat lasketaan "Opel-malleiksi" ja Carltonit "Vauxhalleiksi" ihan samalla tavalla kuin Lotus Cortinoita pidetään "Fordeina". Eli malli perustuu täysin suuren valmistajan massamalliin, josta Lotus on modifioinut oman mallin yhteistyössä alkuperäisvalmistajan kanssa.
Eli Lotus Omega on Lotus, mutta myös Opel, koska se perustuu niin paljon Opelin Omegaan ja on myös myyty Opelin toimesta.
Lotus Omegan merkki on Lotus ja Irmscher Senatorin merkki on Irmscher, eli paperilla kummatkaan eivät ole Opel-merkkisiä autoja, aivan kuten RUF:it ja Gemballat eivät ole Porscheja (vaikka "jotain yhtäläisyyttä on havaittavissa") ja Alpinat eivät ole Bemareita. Näissä on kaikissa myös omat valmistajakoodit VIN-koodissa.
Sitten tullaan kysymykseen, onko Caterham Super Seven sitten Lotus? Autohan on Lotuksen vanha malli, jonka tuotanto-oikeudet Lotus myi aikoinaan Caterham Carsille kun ei itse enää halunnut jatkaa. Caterham Super Seven siis perustuu täysin Lotuksen malliin, mutta ei ole virallisesti Lotus. Ja kun sotketaan kunnolla niin Irmscherhän teki vielä Irmscher Seven-malliaan, joka oli jonkun verran muunneltu replica tuosta alkuperäisestä Lotus/Caterham Sevenistä... Ja sekä Caterhamkin käytti yhdessä vaiheessa autoissa Vauxhallin C20XE-koneita...
Ja onkos Vauxhall sitten Opel? Tai Opel Vauxhall? Nekin voivat olla tehty täsmälleen samalla linjalla samassa tehtaassa. Mitenkäs Brasilialainen Chevrolet Vectra? Onko se Opel? Tai Holden Astra? Tai mikä tahansa muu badge-engineering-malli, joita tämä maailma on pullollaan, varsinkin näissä meidän General Motorsin autoissa.
Minulla on Englantilainen DVD, "The Best of British Lotus", joka on Lotuksen historia- ja dokumentti-dvd ja siinäkin on mukana sekä Lotus Cortina että Lotus Carlton/Omega (videolla on Lotus Omega ja sen omistaja puhuu vain Carltonista, vaikka itse istuu puhuessaan Omegan penkillä...). Ja lopulta tullaan Lotus Eliseen, jonka kanssa samalla linjalla Lotuksen tehtaalla syntyy Opel Speedster/Vauxhall VX220, josta Lotuksen edustaja käyttää nimeä "GM car". Noista ei ennen pintamuovien liimausta ja nippeleitä edes erota, mistä tulee Lotus ja mistä Opel tai Vauxhall. Eli onkos Opel Speedster sitten Lotus? Se on itse asiassa yhtä paljon Lotus kuin Lotus Omega on Opel! Molemmat ovat Lotuksen Englannissa valmistamia autoja, joista toinen perustui Opeliin, mutta myytiin Lotuksen nimellä ja toinen perustuu Lotukseen ja myydään Opelin/Vauxhallin nimellä. Itse en tänä päivänä tee mitään eroa Opelin ja Vauxhallin välillä. Sotkuista on.
Joten loppukommennttinani sanon että Lotus Omega on ja ei ole Opel. Ja Lotus Omegan piirroskuvakin pysyy OCF:n tämänhetkisenä "virallisena" kuvituksena. Joka tapauksessa se on hieno auto.
Silti Lotus Omegat lasketaan "Opel-malleiksi" ja Carltonit "Vauxhalleiksi" ihan samalla tavalla kuin Lotus Cortinoita pidetään "Fordeina". Eli malli perustuu täysin suuren valmistajan massamalliin, josta Lotus on modifioinut oman mallin yhteistyössä alkuperäisvalmistajan kanssa.
Eli Lotus Omega on Lotus, mutta myös Opel, koska se perustuu niin paljon Opelin Omegaan ja on myös myyty Opelin toimesta.
Lotus Omegan merkki on Lotus ja Irmscher Senatorin merkki on Irmscher, eli paperilla kummatkaan eivät ole Opel-merkkisiä autoja, aivan kuten RUF:it ja Gemballat eivät ole Porscheja (vaikka "jotain yhtäläisyyttä on havaittavissa") ja Alpinat eivät ole Bemareita. Näissä on kaikissa myös omat valmistajakoodit VIN-koodissa.
Sitten tullaan kysymykseen, onko Caterham Super Seven sitten Lotus? Autohan on Lotuksen vanha malli, jonka tuotanto-oikeudet Lotus myi aikoinaan Caterham Carsille kun ei itse enää halunnut jatkaa. Caterham Super Seven siis perustuu täysin Lotuksen malliin, mutta ei ole virallisesti Lotus. Ja kun sotketaan kunnolla niin Irmscherhän teki vielä Irmscher Seven-malliaan, joka oli jonkun verran muunneltu replica tuosta alkuperäisestä Lotus/Caterham Sevenistä... Ja sekä Caterhamkin käytti yhdessä vaiheessa autoissa Vauxhallin C20XE-koneita...
Ja onkos Vauxhall sitten Opel? Tai Opel Vauxhall? Nekin voivat olla tehty täsmälleen samalla linjalla samassa tehtaassa. Mitenkäs Brasilialainen Chevrolet Vectra? Onko se Opel? Tai Holden Astra? Tai mikä tahansa muu badge-engineering-malli, joita tämä maailma on pullollaan, varsinkin näissä meidän General Motorsin autoissa.
Minulla on Englantilainen DVD, "The Best of British Lotus", joka on Lotuksen historia- ja dokumentti-dvd ja siinäkin on mukana sekä Lotus Cortina että Lotus Carlton/Omega (videolla on Lotus Omega ja sen omistaja puhuu vain Carltonista, vaikka itse istuu puhuessaan Omegan penkillä...). Ja lopulta tullaan Lotus Eliseen, jonka kanssa samalla linjalla Lotuksen tehtaalla syntyy Opel Speedster/Vauxhall VX220, josta Lotuksen edustaja käyttää nimeä "GM car". Noista ei ennen pintamuovien liimausta ja nippeleitä edes erota, mistä tulee Lotus ja mistä Opel tai Vauxhall. Eli onkos Opel Speedster sitten Lotus? Se on itse asiassa yhtä paljon Lotus kuin Lotus Omega on Opel! Molemmat ovat Lotuksen Englannissa valmistamia autoja, joista toinen perustui Opeliin, mutta myytiin Lotuksen nimellä ja toinen perustuu Lotukseen ja myydään Opelin/Vauxhallin nimellä. Itse en tänä päivänä tee mitään eroa Opelin ja Vauxhallin välillä. Sotkuista on.
Joten loppukommennttinani sanon että Lotus Omega on ja ei ole Opel. Ja Lotus Omegan piirroskuvakin pysyy OCF:n tämänhetkisenä "virallisena" kuvituksena. Joka tapauksessa se on hieno auto.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Samaa mieltä täälläkin,voihan virityspaja tyypittää auton markkinoille vaikka Zetorina jos haluaa.On 2004-01-23 18:17, Arrow wrote:
No, yhtä kaikki, minä ainakin pidän autoa lähes Opelina.
Tosiasia on kuitenkin,jos auto pannaan nippeleiksi on siinä iso kasa Opelia/Vauxhallia ja Lotuksen osat mahtuu varmaan isoon pahvilaatikkoon
niin. en nyt ihan sitä juu kyllä tarkoittanut.On 2004-01-23 14:17, Lotus402 wrote:
Jos tunnet yhtään Lotuksen historiaa niin tiedät että Lotus on usein käyttänyt muiden valmistajien tekniikaa autoissaan. Hiukan kärjistäen, sinun mielestäsi esim. Lotus Esprit ei ole Lotus vaan Rellu koska siinä käytetään rellun askia![]()
mut eikös ton jo voi taas oikeestaan kääntää niin, että jos lotus esprit on lotus, niin opel lotus omega on opel. noh...minun mielipiteeni nyt asiaan vaan on, että se on opel kun se perustuu opeliin ja osistakin ainakin puolet on täysin opelin (no niin no...alihankkijoiltahan noi osatkin tietty tulee että...).
mitähän merkitystä sillä valmistusmaalla nyt on siihen merkkiin? aika harva opeli on opeli jos sen tekee opeliks se että se on valmistettu saksassa. opeleita tehdään tällä hetkelläkin englannissa. se missä maassa ja missä tehtaassa auto tehdään ei ainakaan minun käsityksen mukaan määritä auton merkkiä, kuten ei merkin kansallisuuttakin...japsit o japseja vaikka kuinka euroopassa rakennettaisi.On 2004-01-23 14:05, 0500_Ascona wrote:
Mä olen myös sitä mieltä ettei Lotari ole Opel vaan Lotus, valmistusmaakin kun on virallisesti Englanti.... Mutta ei se ainakaan mua häiritse, jos auto on kaunis kuin perkele niin on oikeastaan pieni asia että missä se on valmistettu...
noh...siinä, että onko lotari lotus vai opel menee vain veteen piirretty viiva (samoin kuin atan antamissa muissa esimerkeissä)...ei voi kyllä sanoa että ihminen olisi täysin väärässä, väittäipä sitten että se oli opel tai lotus. kyllä se on kumpaakin niitä...se on OPEL Lotus Omega.