Onneksi vieläpä valmistaja/maahantuoja tuki tätä ja itselle jäi maksettavaa vain 200€
Nyt kelpaa taas ajella...
Pitäisiköhän oikein hullutella ja tutkia saisiko tuohon jostain softalla lisää tenhua

Täytyy oikein hattua nostaa näille tytöille, kun selviävät tuollaisesta "miesten hommasta".jlinden kirjoitti:5tuntia taisi mennä kahteen tyttöön laatikko paikallaan.
Hyvin kyllä valmistaja / maahantuoja tuki remonttia... vähän jäi maksettavaaAhnuld kirjoitti:Rouvan Astran laatikko sai uudet laakerit ja ylimääräiset äänet katosivat![]()
Onneksi vieläpä valmistaja/maahantuoja tuki tätä ja itselle jäi maksettavaa vain 200€
Nyt kelpaa taas ajella...
Pitäisiköhän oikein hullutella ja tutkia saisiko tuohon jostain softalla lisää tenhua
No eikös noissa se vitosen ja kutosen ulina ole vakiovaiva, joka johtuu juurikin sen akselin laakereiden kunnosta.jlinden kirjoitti:Eiköhän se ääni kuuluisi sitten joka vaihteella? Ja myös ilman vetoa rullatessa?
En osaa selittää, mutta mikä oli juurisyy miksi aloitte remonttiin ? Tuosta saa kuvan, ettei se ääntänyt ollenkaan?jlinden kirjoitti:Ja selitäppä samalla että miksi ääntä ei kuulunut vanhoilla laakereilla jos sulta kerta vastaus kaikkeen löytyy?
Hyvä. Mun laatikossa oli tosiaan tuossa akselissa 0,45 mm liikaa puristusta. Se liima on rasteroitunut koneistetun pinnan näköiseksi, itsekin sitä putsastessa ihmettelin...jlinden kirjoitti: Tietysti mittasin kaikki kolme shimmiä, ja siinä alemman akselin alla oli 0.95mm, kytkinakselissa 1.25 ja ylemmällä akselilla 0.85. Alemman akselin päätyyn vaihtui siis 0.85 mikä tuli laakereiden mukana, muut shimmit sai olla kun laakeritkin oli vielä ehjiä. Ja kyllä siinä kopan välissä on liima, se on vaan niin jännä ettei meinaa näkyä.
Hyväjlinden kirjoitti:Nyt kun vaihdoin oikeat öljyt sinne niin alko vaihteet toimimaan ja ääni tuntuis vaimenevan joka päivä.

Juuri näin. Ja tosiaan ei mitään ääntä pitänyt ennen remonttia, se ihmetyttikin että miten laakeri voi olla rikki ja äänetön. Ja sen mitä itse olen risoja laakereita kuullut niin tämä uusi ääni ei kuulosta siltä vaan enemmänkin sellaiselta rattaiden ääneltä. Ja äänen kuulee oikeastaan vain jos sammuttaa radion ja puhaltimen.Robertx kirjoitti:Kommentoin tähän sen verran, että syy jlindenin remontin aloittamiseen oli vaihdekepin heilahtaminen 1 ja 5 vaihteilla.
Lisäksi hän vähensi alemman sivuakselin shimmausta , joten sen sisäpään päätylaakeri on pienemmässä esijännityksessä.
Tieto on hyvästä, eli kiitos vaan. Tietoa vaan pitää joskus annostella varovasti. Tieto 0,10 -0,15 mm shimmauksen vähentämisestä on peräisin usealta taholta ja jos en ihan väärin muista , niin myös merkkiliikkeestä. Merkkiliikkeestä saa myös tiedon shimmauksen tarkistuksesta / oikeasta shimmauksesta , mutta tieto ei ole julkinen.
M32- vaihteiston ongelmat ovat ikävä asia. On hyvä, että jo aika moni on itse vaihtanut laakerit... todellakin hatunnoston paikka.
Edelleen on hyvä, että ongelmasta ja sen ratkaisuista avoimesti kirjoitetaan täällä foorumilla.

Jo on kumma, että laatikossa oli öljyä noin vähän. Mistähän on sitten vuotanut ulos ??AussiVectra kirjoitti:Todella hyva ketju, itsella 2006 astra turbo M32-6 laatikolla ja ulvoo kiihdyttaessa joten laakerit manee vaihtoon. kun ostin auton siina oli vain 200ml oljya laatikossa joten hajoamisen syykin on helppo arvata.
tarttee vaan lukea kaikki postitukset ja oppia muilta.
tekiko kukaan koostetta tasta remontista?
Erikoista tosiaan, ettei ääntänyt, vaikka laakeri oli rikki... useimmiten ääntää ennenkuin keppi alkaa tekemään ylimääräistä liikettä.jlinden kirjoitti:Juuri näin. Ja tosiaan ei mitään ääntä pitänyt ennen remonttia, se ihmetyttikin että miten laakeri voi olla rikki ja äänetön. Ja sen mitä itse olen risoja laakereita kuullut niin tämä uusi ääni ei kuulosta siltä vaan enemmänkin sellaiselta rattaiden ääneltä. Ja äänen kuulee oikeastaan vain jos sammuttaa radion ja puhaltimen.Robertx kirjoitti:Kommentoin tähän sen verran, että syy jlindenin remontin aloittamiseen oli vaihdekepin heilahtaminen 1 ja 5 vaihteilla.
Lisäksi hän vähensi alemman sivuakselin shimmausta , joten sen sisäpään päätylaakeri on pienemmässä esijännityksessä.
Tieto on hyvästä, eli kiitos vaan. Tietoa vaan pitää joskus annostella varovasti. Tieto 0,10 -0,15 mm shimmauksen vähentämisestä on peräisin usealta taholta ja jos en ihan väärin muista , niin myös merkkiliikkeestä. Merkkiliikkeestä saa myös tiedon shimmauksen tarkistuksesta / oikeasta shimmauksesta , mutta tieto ei ole julkinen.
M32- vaihteiston ongelmat ovat ikävä asia. On hyvä, että jo aika moni on itse vaihtanut laakerit... todellakin hatunnoston paikka.
Edelleen on hyvä, että ongelmasta ja sen ratkaisuista avoimesti kirjoitetaan täällä foorumilla.
Ja apuna mulla oli tyyppi ketä on useita laatikoita tehnyt(subarun kylläkin). En muuten varmaan olis lähteny koko hommaan
Tämä on sellanen homma että kyllä pitäis jonkun maksaa nämä remontit kun kaikissa tuntuu olevan vika.
Toinen on sitten nuo CIM ongelmat...mutta se on eri ketjun juttuja

Mielenkiinnosta ole seurannut tätä viestiketjua ja etsinyt netisä tietoa. Miten oikea laakerikireys määrätään, siihen ei löydy vastausta. Saksankielisistä sivuista on löytynyt esim seuraavaa:palehti kirjoitti: -Tasauspyörästön ollessa pois paikoiltaan akseleita (yksitellen) voi pyöritellä sieltä reiästä käsin ja tunnustella shimmausta. Omassa laatikossa 1,2,5,6 -akselilta otettiin shimmiä 0,45 mm pois. 3,4,pakki -akselilta 0,15 pois ja moottorilta tuleva akseli oli suoraan hyvä vanhalla shimmillä. Tätä suosittelen tehtäväksi ehdottomasti. Kun nuo ovat kasattu aivan päin persettä tehtaalla, niin joku 0,1 mm shimmin pois ottaminen on aivan hakuammuntaa. Vaikkakin oikean suuntaista.
Itseasiassa löytyi työseloste:AussiVectra kirjoitti:Todella hyva ketju, itsella 2006 astra turbo M32-6 laatikolla ja ulvoo kiihdyttaessa joten laakerit manee vaihtoon. kun ostin auton siina oli vain 200ml oljya laatikossa joten hajoamisen syykin on helppo arvata.
tarttee vaan lukea kaikki postitukset ja oppia muilta.
tekiko kukaan koostetta tasta remontista?