x18xe1 Moottorin tyhjäkäynti ongelmat
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
x18xe1 Moottorin tyhjäkäynti ongelmat
Morjens.
Onkos täällä kukaan tutkinut kyseisen moottorin tyhjäkäynti/käynti ongelmia? Mulle on tullut useampia vastaan missä tyhjäkäynti kateissa, kierroksilla käy. Nyt pihassa on joku 98 tai uudempi zafira missä taas samaa ongelmaa. Vikakoodeja oli mm. tyhjäyntikierrosten säätö(alhainen), egr venttiili(jumittava magneetti venttiili), egr venttiilin piiri tai joku sinnepäin, imuilman paine-anturi, ja niinkuin jokaisessa samaa ongelmaa omaavassa on ollut niin lämpötila-anturi (yksi koodi itse anturista toinen epälooginen signaali) Flekti pyörii n. 1min välein n.20sek oli moottori lämmin tai kylmä. Mittari näyttää lähes heti 85" eikä muutu vaikka kuinka käyttelisi. Ei ole kallis vaihtaa, mutta olen useasta samasta moottori tyypistä vaihtanut, ei sama koodi edelleen, eikä vaikutusta tyhjäkäyntiin. Enkä oikeen jaksa uskoa että lähes jokaisessa x18xe1 moottorisessa opelissa olisi egu vikaa. Myös kaikissa yhdistävä tekijä että kaasuvaijerilla kiristämällä saa käymään normaalin 800 rpm tyhjäkäyntiä. Muutaman autoon on tällä tavalla oikaistu remontissa (egua epäillessä) ja edelleen toimivat täysin. Olisi kuitenkin kiinnostavaa tietää mistä ongelma johtuu oikeasti. Itse olen alkanut epäilemään karstottuneita imusarjoja, kaasuläpän ollessa käännettynä auki kurkkasin valolla ja peilillä sisään, paljon on paskaa kertynyt. Onko muilla vastaavia ongelmia tai ehkä jopa ratkaisuja tähän?
Onkos täällä kukaan tutkinut kyseisen moottorin tyhjäkäynti/käynti ongelmia? Mulle on tullut useampia vastaan missä tyhjäkäynti kateissa, kierroksilla käy. Nyt pihassa on joku 98 tai uudempi zafira missä taas samaa ongelmaa. Vikakoodeja oli mm. tyhjäyntikierrosten säätö(alhainen), egr venttiili(jumittava magneetti venttiili), egr venttiilin piiri tai joku sinnepäin, imuilman paine-anturi, ja niinkuin jokaisessa samaa ongelmaa omaavassa on ollut niin lämpötila-anturi (yksi koodi itse anturista toinen epälooginen signaali) Flekti pyörii n. 1min välein n.20sek oli moottori lämmin tai kylmä. Mittari näyttää lähes heti 85" eikä muutu vaikka kuinka käyttelisi. Ei ole kallis vaihtaa, mutta olen useasta samasta moottori tyypistä vaihtanut, ei sama koodi edelleen, eikä vaikutusta tyhjäkäyntiin. Enkä oikeen jaksa uskoa että lähes jokaisessa x18xe1 moottorisessa opelissa olisi egu vikaa. Myös kaikissa yhdistävä tekijä että kaasuvaijerilla kiristämällä saa käymään normaalin 800 rpm tyhjäkäyntiä. Muutaman autoon on tällä tavalla oikaistu remontissa (egua epäillessä) ja edelleen toimivat täysin. Olisi kuitenkin kiinnostavaa tietää mistä ongelma johtuu oikeasti. Itse olen alkanut epäilemään karstottuneita imusarjoja, kaasuläpän ollessa käännettynä auki kurkkasin valolla ja peilillä sisään, paljon on paskaa kertynyt. Onko muilla vastaavia ongelmia tai ehkä jopa ratkaisuja tähän?
Opel on pop
Re: x18xe1 Moottorin tyhjäkäynti ongelmat
Eikös tyhjäkäynti ongelmia selvittäessä ensimmäisenä tulis mieleen kaasuläppäkotelon/tyhjäkäynti moottorin puhdistus sekä huohotus/imuletkujen kunnon tarkistus/vaihto?
flekti ongelmaan vois auttaa se lämpötila-anturi tai sitten mahdollisesti flektien ohjainlaitevika.
flekti ongelmaan vois auttaa se lämpötila-anturi tai sitten mahdollisesti flektien ohjainlaitevika.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
Kaikki letkut on puhdistettu ja tarkistettu. Tässä moottorissa en itsekkään tiedä onko edes tyhjäynnille moottoria erikseen, joku sähkömurikka kaasuläpän kyljessä.
Opel on pop
kyllä tuo x18xe1 moottorin ecu on niin paska että niistä pitää olla ostoilmoitus 24/7 foorumilla päällä jos meinaa kyseisellä autolla ajella. Omassani on kolmas ecu menossa 2 vuoden sisään ja systerin autoon kovasti metästellään uutta tilalle joka myöskin on x18xe1 moottorilla. Halvemmaksi tulis varmaan ostaa vanhempi ykskasi tai x20xev tai vaikka v6 kone, sääli sinänsä miten huonoksi se boksi on tehty ku muuten se on kyllä omaan käyttöön ihan hyvä moottori.. Ehkä auttas jos sen ecun siirtäs siitä moottorin/imusarjan kylestä johonki vähemmän lämpimään / tärisemättömään paikkaan vaan ku johot ei anna periksi eli joutus jatkamaan koko johtosarjan jos meinaa muutoksia tehdä.
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
Joo, tulin samaan tulokseen. Ohjainlaite vikaan viittaisi. Lämpö-anturi vahdettu flektit pyörii edelleen minuutin väliajoin, irroittamalla liittimen jää flekti päälle. Onko uudessa ecussa jotain ohjelmointia yms jos sen vaihtaa?FullMetal kirjoitti:kyllä tuo x18xe1 moottorin ecu on niin paska että niistä pitää olla ostoilmoitus 24/7 foorumilla päällä jos meinaa kyseisellä autolla ajella. Omassani on kolmas ecu menossa 2 vuoden sisään ja systerin autoon kovasti metästellään uutta tilalle joka myöskin on x18xe1 moottorilla. Halvemmaksi tulis varmaan ostaa vanhempi ykskasi tai x20xev tai vaikka v6 kone, sääli sinänsä miten huonoksi se boksi on tehty ku muuten se on kyllä omaan käyttöön ihan hyvä moottori.. Ehkä auttas jos sen ecun siirtäs siitä moottorin/imusarjan kylestä johonki vähemmän lämpimään / tärisemättömään paikkaan vaan ku johot ei anna periksi eli joutus jatkamaan koko johtosarjan jos meinaa muutoksia tehdä.
Opel on pop
Tulipeltiin varmaan järkevin. Seki vois auttaa jos sen ECUN telakois semmosien kumituttien nokkaan, jossaki oon nähny semmosia pieniä "moottorin kannatinkumeja" joissa on m6 tai m8 tai m10 molemmissa päissä ja vulkanointi keskellä ja nämä kaksi eri suuntaan törröttävää ruuvia joissa on konekierre ei ole sitten kiinni toisissaan.. En löytäny nyt kuvahaulla semmoisia mutta esim mulla tuossa mercuryn 4hp perämoottorissa on toi polttoainesäiliö tärinävaimennettu semmosilla. Jos se ei auta niin sitte vois johtosarjaa pidentää ja siirtää ecu ihan toisaalle mutta se on kyllä päivän savotta varmaan alkaa katkomaan ja tinaamaan johtoja.
FullMetal,noita kuvailemiasi "kumitutteja" löytyi ainakin ennen ihan autotarvikeliikkeistä.Esim.ruiskumoottorilla varustetuissa C Asconoissa tuli bensapumppu auton koriin kiinni juuri tuollaisilla "pinnapulteilla".
Joo tässä ois semmoset http://www.germancarparts4less.com/fuel ... pport.html
mutta liekkö liian lyhkänen kierre, hakusanalla fuel pump rubber mount tai rubber mount jne näkyy löytyvän.
mutta liekkö liian lyhkänen kierre, hakusanalla fuel pump rubber mount tai rubber mount jne näkyy löytyvän.
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
Boksi lähti nyt vaasaan korjaukseen. Infotaan kun saadaan takaisin mitä tapahtuu.
Opel on pop
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
Päivitellään tänne tilanne. Ohjain yksikkö on saapunut vecatroniksilta, hyvä ja nopea palvelu! Hintaa rahteineen tuli karvan alle 250e, vuoden takuu. Auto toimii nyt hyvin.
Opel on pop
-
haarold hirmuinen
- OCF Member 2015
Ecussa jotain sisäistä vikaa, ei sen tarkemmin selvinnyt. Soitettaessa heti kerrottiin että moottorinohjaus irti ja postissa heille. Sen verran sanoivat että enään huoltavat siemenssin ohjainyksiköitä, muita ei kuulema enään kannata huoltaa, uusi suoraan. +200tkm ja kyseinen moottorityyppi, kuulema hyvin yleinen vika.Rookeri kirjoitti:Mikä siinä oli vikana?
Opel on pop