Eli kyseisen auton kanssa ongelma virtalukko alkoi maanantaina, kun lämpötila nousi +27 niin avain ei liikkunut mihinkään virtalukossa, piti odottaa että mies tulee töistä jotaa pääsin liikenteeseen ja sit jännättiin että miten käy tiistaina kun miehen piti mennä mun autolla töihin, no tiistaina olikin sit vähän huonompi keli joten ei ongelmia, mitä nyt pientä vastaanottamista, mutta käynnistys sujui hyvin myös kotiin palatessa ei ongelmaa, keskiviikkona sitten taas jännäystä no isäntä pääs töihin ja töistä kotiin. Torstaina kävin pikaisesti aamulla postissa, pientä nahkuutta oli, mutta toimi. No perjantai eli eilen 3.7.15 meinasin että lähdempä kauppaan, asteita oli +30, no sain virrat päälle sen verran että sain etuikkunat auki ja laitoin ovet kiinni, menin takapihalle ja kun asutaan aivan tien vieressä en sitten jättänyt autoa käyntiin vain ne ikkunat auki, no takapihalta kun tulin, istuin autoon ja pistin avaimen virtalukkoon, jaahas ei käänny ei mitenkään, ratti ei ole lukossa, ei käänny, no eipä mitään, mut hetkinen mitenkäs mä saan ikkunat kiinni, jaahas no enpäs saakaan niitä kiinni, koska en saa autoon virtoja päälle, no kokeilen myöhemmin uudestaan ei ei edelleenkään vaikka lämpötila oli jo laskenut, viimesen kerran kävin kokeilemassa saisinko virtoja että saisin ikkunat kiinni, klo 00.30 ja silloin ulkolämpötila oli enää +16, no ei mitään ei käänny avain virtalukossa. Sit mietin et tulee yötön yö, ja vähän tulikin ku oli pakko vahtia autoa, ettei kukaan eksy mun autolle kun ikkunatkin auki sopivasti. Eli kysymys kuuluu? MIKÄ VIALLA, enää ei voi johtua kuumuudesta pelkästään, huomiselle luvattu vesisadetta kuten myös alkuviikolle ja mulla edelleen ikkunat auki kun en saa virtoja päälle.
Vankina kotona, en voi lähtee mihinkään ja jättää autoa pihaan, koska ne ikkunat on edelleen auki, kun en saa niitä kiinni, ei ole veivattavia ikkunoita, vaan sähkölllä toimivat napista painamalla, mutta kun ei ole virtaa ei saa ikkunoita kiinni.
Onko vastaavia tapauksia, mikä auttaa vai onko mulla auto, mut en voi sitä ajaa kun ei käynnisty kun ei avain käänny mihinkään virtalukossa?
Millä auto toimivaksi?
Opel Zafira 02, 1,6L virtalukko ja kesähelteet
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Re: Opel Zafira 02, 1,6L virtalukko ja kesähelteet
Vanha virtalukko saattaa takellella tollain. Joskus auttaa, kun hellästi houkuttelee avainta kääntymään. Esimerkiksi kampeaa avainta toiseen asentoon hieman, vetää hieman ulospäin, toisella avaimella, jne... Voimalla sitä ei välttämättä saa kääntymään ollenkaan.
Putsaustahan se taitaa olla vailla?
Putsaustahan se taitaa olla vailla?
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
Kiireesti uutta lukkoa hakemaan. Jos sitä ei saa "virrat päälle"-asentoon, niin se on porattava pois.
Jos avain vielä kerran kääntyy siihen ykkösasentoon, niin lokkopesä irti ja uusi tilalle.
Tuo lukon poraus on huomattavasti työläämpi homma, kuin pesän irroitus kokonaisena.
Jos avain vielä kerran kääntyy siihen ykkösasentoon, niin lokkopesä irti ja uusi tilalle.
Tuo lukon poraus on huomattavasti työläämpi homma, kuin pesän irroitus kokonaisena.
Kuten Lurttinen mainitsee, kannattaa ensin kokeilla puhdistaa huolella rasvaa poistavalla puhdistusaineella. Sen jälkeen sitten ohutta öljyä lukkopesään... paras olisi grafiitti. Tästä on ainakin kahta eri mielipidettä... grafiittia ilman puhdistusta tai sitten puhdistuksen jälkeen.
Itse aikoinaan puhdistin ja laitoin aseöljyä... toimi sen jälkeen toista vuotta.
Jokatapauksessa lukkopatruuna kannattaa vaihtaa uuteen mahdollisimman nopeasti... eli niin kauan kuin vielä kääntyy siihen ykkösasentoon.
Itse aikoinaan puhdistin ja laitoin aseöljyä... toimi sen jälkeen toista vuotta.
Jokatapauksessa lukkopatruuna kannattaa vaihtaa uuteen mahdollisimman nopeasti... eli niin kauan kuin vielä kääntyy siihen ykkösasentoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ihan vink vink, ikkunat menee kiinni kun käännät ovet avaimella lukkoon ja pidät avainta hetken lukitusasennossa.