Vectra B ohjausvaihde

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

Olen tässä hiljattain hankkinut itselleni B2-mallin Vectran, ja nyt on kilometrejä mittarissa 97t. Auto on käynyt autotohtorin syynissä enkä itsekään ole siinä havainnut mitään vikaa, mutta..

Huolestuin vähän kun luin tältä foorumilta ohjausvaihteeseen liittyvistä vioista. Mulla on autossa 6kk takuu, joka on vielä voimassa huhtikuuhun asti. Kysynkin että mitä oireita viallisessa ohjausvaihteessa voi olla? Ilmeisesti öljyvuotoa ainakin? Tätä en ole omassa autossani havainnut, mutta mistä sitä erityisesti tulisi etsiä? Onko ajossa havaittavissa jotain, onko olemassa mitään testiä.. Nyt jos autossa olisi jotain vikaa, niin vielä on piikki auki auton myyjäliikkeeseen. Muuten mua ei normaalista kulumisesta aiheutuva korjaaminen haittaa, mutta joku 2000€ remontti veisi kyllä uskoni tähän autoon kertalaakista.

Luin aiheesta vanhat keskustelut läpi, mutta ihan konkreettista tapaa miten etsiä vikaa en löytänyt.

Edit: Moottori 1.6 16V. En tiedä onko ohjausvaihteen tyyppi ZF vaiko Saginawa (?) .

<font size=-1>[ This Message was edited by: deore on 2004-01-21 17:50 ]</font>
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Tuo Vectran hammastanko-ongelma taitaa koskea pääasiassa A mallia. En ole kuullut että B Vectran hampitangot ois samaan tyyliin alkaneet vuotaa.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Kyllä B-vecuissakin tankovikoja on, öljyt tulee yleensä pihalle suojakumeista. Mulle on jäänyt semmoinen käsitys että vikaa olisi enemmän pikkukoneisissa kun esim. 2-litraisessa oli muistaakseni eri tanko (raidetangon sisäpäät irroitettavat, kun pikkukoneisessa ei tainnut olla)
Aika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Aika »

B-Vectroissa on erittäin yleinen vika ohjausakselin väliakselin kuluminen. Kaverin -95 B-vecuun niitä on vaihdettu jo kaksi ja kolmaskin on jo ihan väljä.
Oman vectramme ostimme 66tkm ajettuna Hertzleaselta. Tunsin koeajolla että ohjauksessa on jotain väljää. Myyjän kanssa sovittiin että vien auton merkkiliikkeeseen jossa se korjataan ja myyjä maksaa. Näin sitten tehtiinkin; Metro-Autossa kun se ekan kerran avattiin, todettiin että koko ohjausvaihde pitää vaihtaa uuteen! Homma maksoi kaikkiaan hieman yli 13000 markkaa :smile:

Ihme ja kumma meidän autoomme ei ohjausakselin vikoja ole tuon koomin tullut, liekö sitten se uusi ohjausvaihde jotenkin parempi niin ettei ne väliakselitkaan enää kulu.
Kossu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Kossu »

Ja lisäksi ainakin vielä -96 mallisessa b-vekussa nuo ohjaustehostimen letkut oli aika heikkoa tekoa, hajosivat halki kahdesta paikkaa. Korjaus gm:llä ois maksanu jotain parin tonnin luokkaa (mummoissa), olisivat vaihtaneet uudet letku/putkihärdellit kokonaa. Noh, teetätin hydrauliikkaliikkeessä uudet kumiletku 10mm nipoilla ja putket sahalla poikki, varmasti kestävämpää materiaalia mitä alkuperäinen ja hintaa tuli about 100mk.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Kossu on 2004-01-23 14:00 ]</font>
Jussipussi
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jussipussi »

Onko ohjausakselin väliakselin vaihtaminen hankala/kallis homma?
Onnistuuko itse vai onko huollon heiniä?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jussipussi on 2004-01-29 10:13 ]</font>
Vastaa Viestiin