Itsellä muutaman kuukauden vanha Opel,Mokka 1.4T M6 manuaalivaihteistolla, ajokilometrejä vasta 5000km. Nyt ilmojen kylmetessä huomannut että kylmänä lähdettäessä vaihteiston toiminta on hieman takkuisempaa kuin lämpimänä. 1- vaihteelta kun vaihtaa 2-vaihteelle niin tuntuu selvä pykälä/ääni. Kun on ajanut muutan satametriä niin kaikki vaihteet soljuu sisään ääneti ja ihan juoheesti. Samaa vaihteistoa on varmaan astrassa/corsassa/mokkassa.
Huollolta kyselin niin eivät osanneet sanoa mitään muuta kuin että vaihtavat vaihteiston öljyt, jos vaikka auttais. Koska toimii lämpimänä niin mitään mekaanista vikaa ei pitäisi olla, vaikuttaa kuulemma voiteluhommalta.
Onko kyseessä siis ominaisuus vai vika. Onko muut huomanneet samaa käytöstä ja oletteko löytäneet siihen millaisia apuja. Nyt on vielä helppo valittaa kun on auton takuut voimassa.
Terveisin "Juhlamokka"
Opel Mokkan vaihteet kylmänä, 1.4T M6
-
JuhlaMokka
- 'Kadett'

Re: Opel Mokkan vaihteet kylmänä, 1.4T M6
Luulen, että on ominaisuus. Minun astrassa vm 1999 tekee samalla tavalla. Mitä kylmempää, niin sitä jäykemmin vaihdekeppi liikkuu varsinkin pienillä vaihteilla ja pienemmälle vaihdettaessa.
-
lemmentalja
- 'Kapitän'

Sama vaihteisto omassa J-mallin astrassa dieselin jatkeena tosin. Olen myös huomannut 1-2 vaihdon "kankeuden". Viileellä tuntuu olevan pikkusen takkuisempi, muta olen pitänyt kyllä ominaisuutena. Tuntuu, että muutenkin tuo 1-2 väli on muita tahmeampi.
Astra J Sports Tourer 1.7CDTI 96kw S/S
Liikkeeseen vaan keskustelemaan.JuhlaMokka kirjoitti: Nyt on vielä helppo valittaa kun on auton takuut voimassa.
Terveisin "Juhlamokka"
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ