Opel vectra 2.2yh v.2004 nykii ja käy välillä 3 pytyllä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
peja69
'Agila'

Opel vectra 2.2yh v.2004 nykii ja käy välillä 3 pytyllä

Viesti Kirjoittaja peja69 »

Hei! Kysymykseni koskee siis vectran 2.2 direct koneen käyntihäiötä eli normaali ajossa pienillä nopeuksilla ja kterroksilla auto käy ja kukkuu hyvin mutta kovaa kiihdytettäessä 3 tai 4 vaihteella välillä nykäsee ja välillä häviää veto eli alkaa käymään varmaan 3 pytyllä,röpöttää eikä kulje yli 90 sama ongelma jos ajaa moottoritiellä ja vauhti ylittää n.125km tunnissa. Sitten kun pysähtyy hetkeksi nollautuu ja toimii taas kaikilla pytyillä.1 printti otettu ja näytti että kakkos pytty pimenee. Joskus olen ollut haistavinani myös vanhan öljyn hajun ,voiko olla mahdollista. Minulle on ehdoteltu puolaa ja jotain antureita ja mahdollisesti boxia,en viitsisi viedä huoltoon jossa vaihtavat puoli autoa uusiin osiin ja viimesessä vasta vika.Kiitos jo etukäteen vastauksista!
pepper
'Senator'
'Senator'

Re: Opel vectra 2.2yh v.2004 nykii ja käy välillä 3 pytyllä

Viesti Kirjoittaja pepper »

Luultavasti korkeapaine pumppu menossa, vikakoodit lukuun niin saa selvyyden :)
edit siis jollain on koodit jo katsottu, oliko merkkipajalla, op comilla vai jollain yleismallin testerillä?
Jaakko80
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Jaakko80 »

korkeapaine pumppua kans veikkaan...p0090 tai 91 muistaakseni ja aika usein tulee eka nuota sytytyskatkos koodeja ja varsinki yleistesterit näyttää niitä.
peja69
'Agila'

Viesti Kirjoittaja peja69 »

yleistesterillä,pitää käyttää Opelilla luvussa!Kiitos vastauksista.
esko.kolsi
'Agila'

Viesti Kirjoittaja esko.kolsi »

Moi !!!
Mulla tekee samaa, joskin mulla 2.2 direct automaattilaatikolla.
Eli moottorin päästönhallintavalo syttyy ja käy 3:lla pytyllä, kun sammuttaa auton, niin toimii taas normaalisti.
Vikakoodina P0301, eli sytytyskatko 1-sylinterissä.
(Korkapainepumppu on vaihdettu noin vuosi sitten, pumppuvika aiheutti kuitenkin auton "totaalisen" hyytymisen, eli matelemalla pääsi tien sivuun ja
sammutettua toimi taas hetken normaalisti, kunnes kierrokset nousi 4000, niin vika tuli aina uudestaan, pumpun vaihdon jälkeen OK.)
Nyt on alkanut myös sytyttää luistonestovaloa, kun ajaa mäkeä alaspäin, kytkeytyy myös hätäkäytölle eli moottorinohjauksen häiriövlo syttyy,
eikä vaihteet enää toimi, vaan pysyy kokoajan 5-vaihteella.
Tämäkin "häiriö" poistuu sammuttamalla virrat, vikakoodina löytyy myös P0017 eli nokka-akselin asentotunnistin.
Kuuleman mukaan luistonesto tarvitsee kierrolukutietoa, olisikohan näillä vioilla jotain yhteistä nokka-akselin asento tunnistimeen ?
PasiKR
'Agila'

Viesti Kirjoittaja PasiKR »

Moro

Itellä nykyinen ja hyytymään loppu puolan vaihdolla. Testeri antoi 3 pytylle sytytyskatkos herjauksen
esko.kolsi
'Agila'

Mulla loppui (väheni) toi 3:llä pytyllä käyminen, kun vaihdoin uudet öljyt koneeseen.
Olen ollut huono vaihtamaan öljyjä ja vain lisännyt uutta. Ilmeisesti ketjun kiristin ei toiminut kunnolla ja
siksi tuli vrheitä sytytykseen. Luultavasti ketjunkiristin ei toimi vieläkään kunnolla tai luultavammin ketju on
venynyt, koska edelleen joskus kovaa kiihdyttäessä tekee ton saman jutun, mutta väheni huomattavasti, kun
vaihdoi uudet öljyt. Rauhallisesti kun ajelee, niin ei mitään ongelmaa. :)
Nyt kylläkin "uusi" ongelma, mittaristo pimeä, eikä palaudu niikuin ennen hetken kuluttua.
Täytyy varmaan ottaa mittaristo irti, jos sieltä löytyisi joku kylmäjuotos tai vastaava jostain. :x
pepper
'Senator'
'Senator'

^Jos on kiristin mennyt tai ketju venynyt kuuluu myös melkoinen rapina jakopäästä ja ajoa ei kannata jatkaa...
esko.kolsi
'Agila'

Ei se ole niin pahasti mennyt, vaan tekee noin vain kun tekee kovemman kiihdytyksen, rauhallisesti ajettaessa, ok.
Jotenkin sen täytyy tohon öljyyn liittyä, kun väheni huomattavasti ??? Ketjun venymistä ne epäili Opel-huollossa,
mutta se pitäis kuulemma testata, nillä on siihen laite. (Joku on siihen jo vaihtanut turbon kiristimen)
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

esko.kolsi kirjoitti: Jotenkin sen täytyy tohon öljyyn liittyä, kun väheni huomattavasti ???
Öljynpaineella ne kiristimet toimii. Ei öljyä, ei kiristystä=löysä ketju.
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
pepper
'Senator'
'Senator'

esko.kolsi kirjoitti:Ei se ole niin pahasti mennyt, vaan tekee noin vain kun tekee kovemman kiihdytyksen, rauhallisesti ajettaessa, ok.
Jotenkin sen täytyy tohon öljyyn liittyä, kun väheni huomattavasti ??? Ketjun venymistä ne epäili Opel-huollossa,
mutta se pitäis kuulemma testata, nillä on siihen laite. (Joku on siihen jo vaihtanut turbon kiristimen)
Eiköhän sulla ole ketju jo hypännyt, oireilee noin kun ei enää pysty kovemmissa kiihdytyksissä korjaamaan ennakkoa.
Kyllä se siittä vielä lopulliseati hajoaa kun aikasi ajelet, ei tartte enää ketjua vaihella :lollis:
esko.kolsi
'Agila'

Jos se olis ketju hypännyt, niin varmaan olis ihan toisenlaiset oireet, kyllä mä luulen että ketju on venynyt, tai kirristin ei toimi kunnolla.
Toi mittariston pimeneminen ainakin selvis, purin mittariston ja sieltä löytyi kylmäjuotos (murtuma) virta liittimen nastasta.
pepper
'Senator'
'Senator'

esko.kolsi kirjoitti:Jos se olis ketju hypännyt, niin varmaan olis ihan toisenlaiset oireet, kyllä mä luulen että ketju on venynyt, tai kirristin ei toimi kunnolla.
Toi mittariston pimeneminen ainakin selvis, purin mittariston ja sieltä löytyi kylmäjuotos (murtuma) virta liittimen nastasta.
Itellä hyppäs yh paskasta ja juurikin noin oirehti(vedossa löi häiriön kun ei pystynyt ennakkoa muuttamaan tarpeeksi), ei ne mitään uskon asioita ole.
Kukin tekee niinkuin haluaa, itse en riskiä ottaisi että kone poikii lopullisesti...
esko.kolsi
'Agila'

Vaihdoin muuten Opeliin normaalit vanhanmalliset 1-maaelektrodiset tulpat ja nyt kestää kiihdytellä vaikka Kick-down pohjassa,
eikä tule sytytyskatkoja, eikä rupea käymään 3:lla pytyllä !!! Ykköspytyn kierteissa öljyä, joten varmaan renkaat vähän fuskaa ja
kun noihin 4-maaelektrodisiin tulppiin kun ei saa oikeata kärkiväliä säädettyä, niin ei varmaan tykkää oikein öljystä.
Nyt toimii loistavasti, toivottavasti pidempäänkin. :yes:
Vastaa Viestiin