Opel Corsa B 1999 1.7D jakopään hihnan tee-se itse vaihto

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
480_man
'Kadett'
'Kadett'

Opel Corsa B 1999 1.7D jakopään hihnan tee-se itse vaihto

Viesti Kirjoittaja 480_man »

Olisi tarve vaihtaa diesel 100-vuotis B Corsan jakopään remmi tien laidassa. Auton vaihteiston linkit petti ja odottelen että pystyn tilaamaan osat eBaystä. Nyt kun auto seisoo joka tapauksessa, pystyis vaihtamaan sen hihnan ajan kanssa. Ja rahaa käyttää autoa missään huollossa ei ole. (opintotuki = 273 eur/kk käteen). Olen joskus vuosia sitten vaihtanu ketjun yhteen datsuniin, mutta en hihnaa. Olen vaihtanu Corsaan aikaisemmin ulkosalla ja huonoilla työkaluilla laturin ja ohjaustehostimen hihnat ja kiroillu silloikin tilan ahtautta, mutta tää homma nyt pitää tehdä. :banghead: Tarvis vähän neuvoa.

Löysin tällaisia videoita aiheesta:
Vectra 1.7 TD: https://www.youtube.com/watch?v=pu6FunG8vYY
Opel corsa 1.7D, ikävä kyllä ranskaksi. https://www.youtube.com/watch?v=nsW53SQk_AQ

1) Kysyisin, onko tuossa hommassa nyt jotain sellaista olennaista kämmäysmahdollisuutta, mitä ei terveellä järjellä heti huomaa?

2) Kiristin jäänee vaihtamatta tällä kertaa. Ilmeisesti tuossa on lisäksi kahta eri mallia kiristimiä, riippuen moottorinumerosta. Jos löysin moottorinumeron oikein, minulla on uudemman mallinen kiristin. Mistä näen/tunnen, jos kiristin on niin lopussa että autolla ei uskalla ajaa?

3) Muita kysymyksiä olis:
-Tarviiko tossa kiristää mitään momenttiin vai riittääkö että väännän pultit käsivoimin lujasti kiinni?
-Tarviiko mitään erikoistyökaluja? Minkä kokoisia hylsyjä?
-Onko kellään muistikuvaa, minkä halkaisijaisia tappeja/pultteja noiden hihnapyörien(?) pyörimisen estämiseksi käytetään, että osais käydä ostamassa sellaiset etukäteen?
-Onko kokoamisessa mitään kämmäysmahdollisuutta mikä pitäis huomioida. ts. tiivisteiden rikkoutumismahdollisuutta tai muuta?

Ostin auton marraskuussa 19000 km sitten, eikä autossa ole mitään merkintää koska hihna on viimeksi vaihdettu. Auton mittarissa on muistaakseni nyt noin 389000 km.
Corsa B projekti työn alla.
juuus
'Senator'
'Senator'

Re: Opel Corsa B 1999 1.7D jakopään hihnan tee-se itse vaiht

Viesti Kirjoittaja juuus »

Tuolta löytynee hieman apuja. https://picasaweb.google.com/100329705390059344440
Ei tarvi erikoistyökaluja, huolellisesti vaan tekee, aikaa ja tupakkaa. Pidä huoli, että jako pysyy kohdallaan.
Kiristin kannattaa ilman muuta vaihtaa. Eri kiristimien välillä ei huomattu muuta eroa kuin väriero, toisessa pölysuoja oli vihreä ja toisessa punainen. Omassani oli entinen vihreä, joten otin samanvärisen.
munoopeli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja munoopeli »

Otat hihnan pois Vasta Sitten , kun olet lukinnut kaikki kaikki tarvittavat rullat. Kuulee äänestäkin jos jää liian tiukalle. Kiristin vaihdettava myös.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rengastussilla merkit vanhaan hihnaan ja hammaspyöriin. Sitte merkkaat uuteen hihnaan samalla lailla merkit hampaat laskien. Sitte uus hihna paikalleen niin että merkit on kohdallaan. Ei voi kämmätä jos et pyörittele konetta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
munoopeli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja munoopeli »

Hihnapyorien lukitus on erityisen hyvä jos hihna on lyhyen tiukka tai paikka on ahdas tai haluaa pelata varman päälle ( itse vai kerran vaihtaneena peugeot 205 d:hen, oli lukitus mulle välttämätön). vaihdettavien osien tulee myös olla laadukkaita, .otonetin halvinta tuskin kannattaa laittaa.
480_man
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja 480_man »

Hihna on yhä vaihtamatta. Löysin tällaisen asiaa koskevan ohjeen:
https://ww2.gates.com/europe/file_displ ... u_1_7D.pdf
Siinä on juttua niistä kahdesta erilaisesta kiristimiestä ja taitaa olla jotain mutinaa lisäksi siitä, että tämä kone olisi erityisen tarkka hihnan oikeasta jännityksestä. Tuossa ei oltu mainittu niitä autojen sarjanumeroita, että kummanlainen kiristin niissä on ollu, mutta moottorinumero 328703 on ilmeisesti se missä kiristin vaihtuu. Uuden saa vanhan paikalle tossa pdäffässä olevilla ohjeilla. Lopussa on varoittava kuva, mitä tapahtuu jos hihna menee liian kireälle. Menee siis ilmeisesti sopivan momenttiavaimen etsimiseksi.
Corsa B projekti työn alla.
I-T-R
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Vaihdoin muutama vuosi sitten ex työpaikan Opel comboon hihnan jossa oli sama kone. Oli muistaakseni ihan suht helppo ja nopea vaihtaa hihna (toisin kuin esim VW crafter). Ei ollu mitään momenttiavaimia silloin käytössä. Mutta tolkkua kannattaa käyttää kun kiristää kiristimen ja ohjainpyörän ruuveja. Kiristin ja myös ohjainpyörä kannattaa vaihtaa hihnan lisäksi.

Tuo sama gatesin ohje oli silloin käytössä, ja vaihdosta selviää hyvin noilla ohjeilla. Vanhanmallista kiristintä ei saa ohjeen mukaan enää asentaa vaan se korvataan aina uudemman mallisella kiristimellä ja tarvittaessa moottorin korvakolla ja alusprikalla.

Hihnan kireysmittarin käyttö on gstesin ja varmaan opelin suositus mutta voi sen hihnan ilman mittariakin asentaa. Tarkkana pitää olla ettei kiristin käänny kiristimen ruuvia kiristäessä (voi tuhota välipyörän). Eikä kiristimen jousi jää lohkon ja kiristimen rungon väliin.

Hihnan kireyden voi käsinkin tunnustella syöttöpumpun ja nokka-akselin pyörän väliltä. Hihnaa voi käsin kääntää noin 90ast. Tähän tulee jonkunmoinen tuntuma muutaman hihnanvaihdon jälkeen.
Vastaa Viestiin