Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mulla on ollut vajaa 3 vuotta tuollainen 1,6 Zafira ja 3 vuodessa oon saanut vaihdattaa puolan jo kolme kertaa. Onko muilla ollut samaa? Eilen viimeksi vaihdettiin uusi puola kun moottorin vikavalo syttyi ja oli nykimistä, varsinkin pintakaasulla. Nyt tulin just kotiin autolla ja huomasin ajossa taas pientä nykimistä ja loppumatkasta moottorin vikavalo taas syttyi.
Vaihdoin itse pari viikkoa sitten sytytystulpat ja vähän sen jälkeen tuli ilmi toi puolaongelma. Mietinkin, oonko onnistunut mokaamaan tulppien kanssa ja ne jotenkin rikkoo puolan. Silloinkin käsittelin puolaa kuin kukkaa kämmenellä enkä mihinkään kolhinut. Tulpat vedin kiinni momenttiavaimella 25 Nm. Tuo oli kyllä vanhemman Astra (G)/Zafira huolto-oppaan tiedoilla toi momentti, mutta oletin että se on varmaankin aikalailla oikea.
Muistelin tässä että aiemmin omistamani Astra(G) kävi myös ainakin pari puolanvaihtoa läpi. Voisko olla että joku tietty valmistaja ei osaa tehdä niitä? Vai onko koko puola täysin surkea?
Yksi asia mikä hajottaa puolia on jatkuva moottoritilan peseminen, painepesurilla pestäessä jää vesi seisomaan sinne ja tekee jotain hallaa,
ja mikä on vikakoodi?
Sytytyskatkos ei aina tarkoita puolaa/tulppia kyseessä voi olla pahimmassa tapauksessa sytytyskatkoksen aiheuttajana jopa kansipahvinvuoto
ja jos puola vaihdetaan niin vaihda eri valmistajan tuotteeseen
1. Lue /luetuta vikakoodit niin pääsee asiassa eteenpäin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Muistan kuulleeni yhden b vectran kohdalla, että puolakasetin hajoamisen syynä olisi ollut vääränlaiset sytytystulpat. Sitä en tiedä miten todenperäinen tuo juttu oli
1,2sorsa kirjoitti:Yksi asia mikä hajottaa puolia on jatkuva moottoritilan peseminen, painepesurilla pestäessä jää vesi seisomaan sinne ja tekee jotain hallaa,
Varmaankin joissain tapauksissa näin.
Omista romuista tulee kuukauden-parin välein moottorit pestyä ja yhtään puolaa en ole vielä joutunut omiin autoihin vaihtamaan.
Esim.folkkareiden irtopuolat on vanhemmiten herkkiä ottamaan itteensä pesun yhteydessä tai oikeastaan ilman pesuakin
Okei, asiassa oon päässyt sen verran eteenpäin, että mietin onkohan puola ollut ollenkaan viallinen. Paikallinen paja, jossa tuon kolmannen puolan vaihdatin, ei vissiin sen syvemmin selvitellyt mistä sytytyskatkokset johtuivat.
Kävin tän viikon maanantaina Olarinluoman Länsiautossa diagnosoimassa ongelman, ja ne ilmoittivat, että jokaisessa pytyssä oli sytytyskatkoksia. Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä oli karstoittunut tukkoon ja lisäksi pakosarja oli halki. Bensaseos tästä syystä laihaa. Lisäyllärinä flektin esivastuskin rikki. Noh, länsiauton hinta oli mulle liian korkea, joten vein Lohjan Ad:lle, jossa vaihtoivat osat ja putsasivat egr-venttiilin. Kun perjantaina ajelin ad:lta kotiin autoa niin ylläri ylläri - nykiminen sen kun jatkuuuu!! Nyt vikavalo ei ole (vielä) syttynyt, mutta nykiminen tuntuu olevan vielä pahempaa.
Nyt on rahat aikalailla loppu tältä erää. Mitähän tässä vois vielä yrittää? Vaihtaa lambda-anturia tai muuta vastaavaa?
Mulla nyki kans z16xe1 koneella oleva astra ja siinä putsattiin imusarjan laipassa olevat egr kanavat ni sillä laantu nykiminen. Mulla myös tulpat aiheutti nykimistä ja kesti sen 2000km. Sain kyllä samalla rahalla uudet tilalle ku menin marisemaan, eli vika vois olla myös sysipaskat tulpat.
Ajattelin tuota laihaa seosta, että saakohan se jostain ylimääräistä ilmaa sinne?
Voiskohan olla perinteisempi syy nykimiselle, eli imuilmavuoto jossain letkussa tai putkessa?
Eli pura pois letkuja yksitellen, taivuttele ja etsi halkeamia. AIkoinaan oli varsinkin se norsunkärsä ilmansuodattimelta kaasuläpälle kova murtumaan.
No niin, kävin ajelemassa autolla egr-venttiilin liitin irti ja voila.. nykiminen loppui siihen. Onko haittaa jatkaa ajelua liitin irti vai pitäskö alkaa väsäämään sellaista "umpitiivistettä" vai sitten ostaa uusi egr-venttiili? Miten ootte toimineet?
Joo, siinä pitää ilmeisesti joku ajokierto tms (100km) vai 90km täyttyä ennen ku vikavalo syttyy. Kilauta sinne huoltoon ja kysy onko ne putsannut imusarjan laipan egr kanavat? Jos on ni oletettavasti egr venttiili paskana ja uuden ostoon. Ei mun ymmärtääkseni oo mitään haittaa ajella liitin irti, toki joku fiksumpi voi vastata tähän kysymykseen paremmin