Hei, osaako joku antaa arvoja terveestä Z12XE 1.2L koneesta? Epäilen ilmamassa-anturia, mutta koska on varsin kallis osa, mielelläni varmistaisin asian, vika voi kai olla myös O2 anturissa. P0170 Fuel Trim vikakoodi palaa ja tulee takaisin jos nollaa. Tehoja myös puuttuu selvästi.
Paljonko mass air flow arvon kuuluisi olla kaasu täysin auki 3000 RPM kiihdytyksessä? Entä tyhjäkäynnissä?
Nyt mulla OBD mittauksessa toteutuu noin 20 g/s, mikä vaikuttaa alhaiselta. Tyhjäkäynnissä jotain 2 g/s.
Laskennallinen arvo 100% teholla hengittävästä koneesta olisi n. 36 g/s, mutta paljonko häviöt ja EGR vaikuttavat?
Short Term Fuel Trim lyö laitaan (+25%) kiihdyttäessä. Long Term Fuel Trim asettunut arvoon 24%.
Entä mitä terveeen (ensimmäinen) O2 anturin lukemat kuuluisivat olla tyhjäkäynnissä ja kiihdytyksessä?
Nyt mulla tyhjäkäynnissä 0.1 ... 0.7 välillä, kiihdytyksessä pysyy alhaalla.
Corsa 2001 Z12XE normaalit maf / O2 arvot?
- kadett90
- OCF Member 2024

Re: Corsa 2001 Z12XE normaalit maf / O2 arvot?
Moottori käy joutokäynnillä, käyttölämpimänä
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
Ohjearvot:
Maf:
pienempi kuin 11 kg/h
Lambda 1:
50 ... 950 mV
Signaali vaihtelee korkean ja matalan jännitealueen välillä
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
Ohjearvot:
Maf:
pienempi kuin 11 kg/h
Lambda 1:
50 ... 950 mV
Signaali vaihtelee korkean ja matalan jännitealueen välillä
-
marwinious
- 'Kadett'

Ilmeisesti on tautia liikkeellä, kun vaimokkeen vastaavassa kopissa tuli perjantaina P0300 pytyissä 3 ja 4 (cylinder misfire). Jonkun 2009 keskustelun perusteella tämän vian voisi korjata myös maffin vaihtaminen. Syy miksi kommentoin postaukseesi on se, että itse laitoin ebaystä tilaukseen käytetyn Boschin maffin, joka kustansi 40 euroa toimituksien kanssa (Briteistä).
Hyvä siitä tulee kun maalaa.
Mulla itse asiassa oli juuri äsken tuota cylinder misfire settiä, eli P0300, P0301, P0302.
Meni limp-moodiin, kulki 80 km/h ja lopuksi enää 30 km/h.
Parani kerrasta vaihtamalla puola.
Fuel Trim vika kuitenkin jäi. Tuo Ebay hinta vaikuttaa todella kohtuulliselta, käytettykin kyllä kelpaisi
jos vain mittaustulos on sellaisella tasolla, että ECU:n säätövarat riittävät. Mulla on ilmeisesti MAF niin pielessä, että säädön maksimikorjausrajat ylittyvät.
Meni limp-moodiin, kulki 80 km/h ja lopuksi enää 30 km/h.
Parani kerrasta vaihtamalla puola.
Fuel Trim vika kuitenkin jäi. Tuo Ebay hinta vaikuttaa todella kohtuulliselta, käytettykin kyllä kelpaisi
jos vain mittaustulos on sellaisella tasolla, että ECU:n säätövarat riittävät. Mulla on ilmeisesti MAF niin pielessä, että säädön maksimikorjausrajat ylittyvät.
Ooppeli on näköjään hidas päivittämään taulukoitaan. Tehoja on tullut parissa päivässä lisää.
Alunperin tämä säätö alkoi juuri tuosta sytytyshäiriöstä, kun vaihdoin puolaa otin akun irti. Sen jälkeen sytytys toimi, mutta tehot olivat vajaat. Aloin tutkia tarkemmin tuota MAF sensoria ja FUEL TRIM arvoa.
Corsa vaihtaa selvästi taulukosta toiseen, kun ENGINE LOAD on noin 45%. Sen huomaa, kun seuraa LONG TERM FUEL TRIM arvoa kiihdytyksessä. Nyt, kun kiihdytyksiä on kertynyt tarpeeksi, se on hiljalleen hilannut tuon arvon takaisin ylös, 24% tasolle (sama taso kuin tyhjäkäynnissäkin, mutta se korjautui nopeammin). Auto tuntuu nyt entiseltään. Se oli siis nollannut nämä korjaukset, kun akku oli irti. Nyt ne ovat takaisin vanhoissa arvoissaan.
24% korjaus on kuitenkin paljon, ilmeisesti maksismi minkä softa suostuu tekemään. Ja FUEL TRIM vika syttyy kun korjausvara eivät riitä?
Alunperin tämä säätö alkoi juuri tuosta sytytyshäiriöstä, kun vaihdoin puolaa otin akun irti. Sen jälkeen sytytys toimi, mutta tehot olivat vajaat. Aloin tutkia tarkemmin tuota MAF sensoria ja FUEL TRIM arvoa.
Corsa vaihtaa selvästi taulukosta toiseen, kun ENGINE LOAD on noin 45%. Sen huomaa, kun seuraa LONG TERM FUEL TRIM arvoa kiihdytyksessä. Nyt, kun kiihdytyksiä on kertynyt tarpeeksi, se on hiljalleen hilannut tuon arvon takaisin ylös, 24% tasolle (sama taso kuin tyhjäkäynnissäkin, mutta se korjautui nopeammin). Auto tuntuu nyt entiseltään. Se oli siis nollannut nämä korjaukset, kun akku oli irti. Nyt ne ovat takaisin vanhoissa arvoissaan.
24% korjaus on kuitenkin paljon, ilmeisesti maksismi minkä softa suostuu tekemään. Ja FUEL TRIM vika syttyy kun korjausvara eivät riitä?
Terve,
Meillä alkoi myös tehot häviämään ja käyntihäiriöitä. Vikakoodi 0170. Mitä osaa olisi syytä lähteä ostamaan ja vaihtamaan, tai mistä tutkia vikaa paremmin?
Meillä alkoi myös tehot häviämään ja käyntihäiriöitä. Vikakoodi 0170. Mitä osaa olisi syytä lähteä ostamaan ja vaihtamaan, tai mistä tutkia vikaa paremmin?