Pikakysymyksiä Opeleista

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja zniikuzorro »

OPEL CORSA 5-ov Cosmo 1,0T ecoFLEX S/S 66

tämmöstä ostamassa käytettynä ei uutena

Jotkut xenon valot, onko ne siis kauko vai lähi ja miten ne käytännössä eroaa vanhanmallisista? Valoteho, kirkkaus, valon väri valkoinen/kellertävä? Valokiilan muoto, paikka ajoradalla? Eniten juuri pimeä/lumi ja vesisadekelit mielessä jolloin hyät valot on tarpeen. Tässä autossa on sumuvalot.

Myyjä ei osannu äkkiseltään sanoa onko tuulilasissa sadetunnistin? Onko? Vai onko se joku erikseen tilattava jos ostaa uutena?

Mietin vakuutuksia, jos on sadetunnistin lasissa kannattanee ainakin ottaa lasivakuutus, vai ei? Ei mitään hajua paljon maksaa jos särkyy? Vakuutusten suhteen myös, näköjään jokasessa on autopalvelu mukana, tulee päällekkäisyys sen kanssa jos käyttää merkkiliikkeessä huollossa ja säilyy Opelin oma tiepalvelu. Nyt mietin riittääkö oikeasti huollot 30tkm välein ja antais Opel tiepalveun raueta kun tiepalvelu (autopalveluplus nimikkeellä) tulee vakuutuksessakin? Ajoa mulla tulee ehkä 15tkm vuodessa, ei enempää. Vai tarvisko tehdä joku välihuolto syksyisin talveksi? Ennen ajoin enemmän ja vanhassa autossa huoltoväli oli 20tkm eli aika tasan kerran vuodessa. Opelin tiepalvelun säilymiseksi tehtävä huolto kerran vuodessa koska se mulla tulee ensin täyteen.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Vectra c z22Se ja z22yh. Onko moottoreissa samanlainen jakopää? Ts. Käykö osat ristiin

Ketju, laahaimet, kiristin, vesipumppu jnejne...
jrauhala
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Rizla^^ kirjoitti:Vectra c z22Se ja z22yh. Onko moottoreissa samanlainen jakopää? Ts. Käykö osat ristiin

Ketju, laahaimet, kiristin, vesipumppu jnejne...
Muistaakseni on. Mystistä silti, että esim motonetissä eri hinnat 22se ja 22yh -jakoketjukiteille.
EPCstä äkkiä katsottuna samat numerot yksittäisille osille.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Oliko niin että Y22XE/Z22XE B2 Omegassa oli käytetty kahta eri öljypohjamallia, alumiinista ja peltistä?

10 90573397 652192 PAN,ASSY.,OIL,STEEL (LESS CARRIER)
10 9229762 652022 PAN,ASSY.,OIL

Tuttava ajoi auton kiveen, öljypohja halkesi, mutta nyt ei pääse tarkistamaan oliko peltinen vai alumiininen.
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

No nih neuvokaa tyhmää, edelliset autot ollu vanhoja. Nyt on toi pieni punainen ostettu. Valot, auto asennossa vaihtaa siis vain päivävaloilta lyhyille ajovaloille valon ja sään mukaan, ja se asetus kaukovaloapu on siis se että vaihtaa pitkät ja lyhyet automaattisesti vastaantulijoiden ym mukaan? Nimikkeetkin mulle outoja. Jos en kytke kaukovaloapua niin valot toimii normaalisti vivusta/viiksestä? Vaikka kaukovaloapu olisi aktivoitu voiko silti itse vaihtaa manuaalisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä?
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

zniikuzorro kirjoitti: Vaikka kaukovaloapu olisi aktivoitu voiko silti itse vaihtaa manuaalisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä?
En tiiä miten Corsassa mutta luulisin et jos tällöin vaihdat ite niin se kaukovaloautomatiikka putoo pois.
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

kadett90 kirjoitti:
zniikuzorro kirjoitti: Vaikka kaukovaloapu olisi aktivoitu voiko silti itse vaihtaa manuaalisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä?
En tiiä miten Corsassa mutta luulisin et jos tällöin vaihdat ite niin se kaukovaloautomatiikka putoo pois.

Joo näin taitaa olla nyt kuin tuota ohjetta uudestaan
majuva
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja majuva »

zniikuzorro kirjoitti:No nih neuvokaa tyhmää, edelliset autot ollu vanhoja. Nyt on toi pieni punainen ostettu. Valot, auto asennossa vaihtaa siis vain päivävaloilta lyhyille ajovaloille valon ja sään mukaan, ja se asetus kaukovaloapu on siis se että vaihtaa pitkät ja lyhyet automaattisesti vastaantulijoiden ym mukaan? Nimikkeetkin mulle outoja. Jos en kytke kaukovaloapua niin valot toimii normaalisti vivusta/viiksestä? Vaikka kaukovaloapu olisi aktivoitu voiko silti itse vaihtaa manuaalisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä?
Insigniassa ainakin jos vaihdat itse viiksestä päälle/pois kun auto-asento päällä niin automatiikka putoaa pois, mutta kaksi kertaa eteenpäin käyttäen niin automatiikka taas päällä.
Inex partners oy paikalla mutta ei läsnä :)
Nykyiset:insignia st -18 1.6cdti 209tkm
Astra k -16 1,4T 193tkm
Entiset insignia 09 418tkm ja x määrä ooppeleita :bonk:
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

Jarru ja kykinnesteet vaihto 2v välein? Kauheen usein? Miksi? Ihan perusmanuaalivaihteetkin, onko tähän joku syy, aiemmissa ollu joku 4-5v vaihtoväli.

Vuosihuolto tulis täyteen maaliskuussa, ja se liki 30tk syksymmällä. Ja maaliskuussa tuo 2v rajapyykki. Syksyllä olisi paras aika huollattaa kerran vuoteen mun ajoilla n. 15tkm vuosi.

Jos mä ajankin tonne syksyyn, huollatan sitten eli noilla nesteillä puol vuotta yli? Ei tunnu järkevätlä jos vaihdatan ne nyt heti, ajettu vasta kuitenkin 21tkm ja seuraavat huollot ajoittais aina syksyyn, loppukesään niiku ennenkin olen tehnyt, vähän ajavalle paras aika.
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

[/quote]

Insigniassa ainakin jos vaihdat itse viiksestä päälle/pois kun auto-asento päällä niin automatiikka putoaa pois, mutta kaksi kertaa eteenpäin käyttäen niin automatiikka taas päällä.[/quote]

Noin se on, luin ajatuksella uudestaan ohjetta, jos itse vaihtaa se ottaa automatiikan pois päältä.

Kävin ajamassa ja yritin kytkeä automatiikan eli nopeus yli 40kmh ja kaksi painallusta eteenpäin valoviiksestä, ei tullu päälle. Kokeilin toisen kerran valosäädin ajovalo asennossa (ensin auto asennossa) eikä aktivoinut silloinkaan.

Ohjeessa ei ainakaan sanota pitäis olla pimeää.. :o voiko olla mulla ei ole sitä, onko lisävaruste? Vai vakiona kaikissa? Huomena käyn huollossa täytyy kysyä kaikki mikä epäselvää. Myyjä sössi renkaiden kanssa niistä puuttuu anturit käyn ne hakemassa.
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

Vielä, olenko ajanu sopivalla vaihteella kun en muista missä näytössä opastaa jos vaihde on liian pieni/suuri ja kehottaa vaihtamaan? Missä kohtaa valikkoa/menua se näkyy jos näkyy? Kuvakkeina siellä auto, tien kuva ja höyhen, missä noista?
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Automaattiset kaukovalot menevät päälle pimeällä. Mittaristoon tulee valojenkuva ja A siihen päälle. Sama symboli tulee siihen monitoiminäyttöön ja kertoo että järjestelmä on aktiivinen.

Vaihdeavustin tulee matkamittarin oikealle puolelle, mutta ei se tule jos ajelee sopivalla vaihteella kokoaika. :)

Näin ainakin Astrassa. :)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

zniikuzorro kirjoitti:OPEL CORSA 5-ov Cosmo 1,0T ecoFLEX S/S 66

Jarru ja kykinnesteet vaihto 2v välein? Kauheen usein? Miksi? Ihan perusmanuaalivaihteetkin, onko tähän joku syy, aiemmissa ollu joku 4-5v vaihtoväli.

Vuosihuolto tulis täyteen maaliskuussa, ja se liki 30tk syksymmällä. Ja maaliskuussa tuo 2v rajapyykki. Syksyllä olisi paras aika huollattaa kerran vuoteen mun ajoilla n. 15tkm vuosi.

Jos mä ajankin tonne syksyyn, huollatan sitten eli noilla nesteillä puol vuotta yli? Ei tunnu järkevätlä jos vaihdatan ne nyt heti, ajettu vasta kuitenkin 21tkm ja seuraavat huollot ajoittais aina syksyyn, loppukesään niiku ennenkin olen tehnyt, vähän ajavalle paras aika.

Jarru ja kytkinnesteet kuuluu vaihtaa kahden vuoden välein joka autossa merkistä riippumatta........

Silti se on turhaa. Oikeampaa vaihtaa kuitenkin joskus ettei ruostu. Omassa ei ole vaihdettu kertaakaan 27vuoden aikana ja 3/4 jarrusylintereistä pitänyt uusia sen vuoksi. Ja toki keitti jarrut kertaalleen. Vaihtoväliä perustellaan jarrunesteen kyvyllä imeä vettä itseensä mikä alentaa nesteen kiehumispistettä(parisataa astetta) radikaalisti.

Itse vaihdan jarrunesteet 3-5vuoden välein.

Ja manuaalivaihteisto öljyn vaihtoa ei monessakaan autossa kuulu huolto ohjelmaan. Vitossa taisi olla 10vuotta/300tkm. Suosittelen vaihtamaan 100tkm välein kun ei mene montaa litraa eikä manuaali laatikoissa mitään suodatusta ole. Mangneetti vain tarkastus propussa.

Kotelo/ruostesuojaus on kannattava sijoitus uuteen autoon

Ja onko sulla takuunalainen oopeli? Miten se vaikuttaa takuuseen jos huoltovälin ylittää. Sehän on niin että kumpi ensin täyttyy aika vai kilometrit
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
zniikuzorro
'Kadett'
'Kadett'

Tarkastan takuun, puhu 2v takuusta joka umpeutuu 4/17 huolto merkitty tehtäväksi 31.3 jos en väärin muista paprut on autossa ei tässä lähellä nyt. Käsitin takuu on max 2 vuotta, mutta, pitääpä kysyä.

Mulla on tuttu joka ajaa mitähän,, 50-100tkm vuodessa (työ+oma auto) ja sano vaihtaa hänkin jarrunesteet vain n. joka neljäs vuosi. Mä ajan sen 15tkm.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Varmaan miten parhaaks näkee. Ite en oo mihinkää autoon vaihtanu koskaan ellen oo jarruremontin yhteydessä päästäny kaikkia pihalle jolta osin sitte uusinu sen mitä tarvii.

Suositellaan kuitenkin vaihdettavaks 2 vuoden välein juurikin tuon edellä mainitun syyn takia
Vastaa Viestiin