Aikoinaan ihmettelin Omegani valmistusvuotta tuolla:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 78&forum=4
Siis K-kirjaiminen auto olisi listan mukaan -88 valmistettu, kun Opel-diileri sanoi sen olevan -89 malli.
Motonetin foorumista löytyi tällaista tietoa:
"VIN koodi perustuu kirjaimiin, A=1980 ja siitä eteenpäin kirjain per vuosi lisää mutta I jää pois eli 1988=J, samoin nollaksi sotkeutuvat O/Q eli P=1993 ja R=1994, U taas välistä pois: V=1997 W=1998 jne. MUTTA, joskus on ongelma löytää mikä kirjain on tuo VIN-mallivuotta tarkoittava, ja joillain malli vaihtuu joskus jo ennen mallivuotta. Yleensähän vaihto tapahtuu syksyllä seuraavaan vuosimalliin Lisäksi esim Mersu ja liki kaikki japsit ovat käyttäneet muuta, omaa systeemiään ja jotkut ottivat VINin käyttöön vasta 80-luvun aikana"
Tuo selittäisi sen, että K olisikin valmistettu -89, kun I puuttuisi välistä. Ongelmaksi jääkin autoni ensirekisteröinti, joka on ollut vuonna -88.
Onko kirjaintunnus siis vuosimalli, eli edellisen vuoden syksystä seuraavaan syksyyn vai todellinen valmistuksen kalenterivuosi?
Jos kirjain olisi vuosimalli, olisi autoni kohdalla K vuosimalli 1989 ja valmistettu 1988 loppuvuodesta. Siten myös lehden taulukossa olisi yhden vuoden heitto alkaen vuodesta 1988.
Onko Opel Fan:in VIN-koodeissa bugi?
Opelilla tuo VIN-koodin kirjain on auton vuosimalli, ei valmistusvuosi. Eli vaihtuu siis syksyllä. Tuo kun on merkittävämpi tieto auotoon esimerkiksi osia hankittaessa. Suomessa käytössä oleva käyttöönottovuotta korostava "vuosimallikäytöntö" on relevantti oikeastaan vain autoa ostettaessa tai myytäessä. Ja siitä voisi käyttää oikeaa nimeä käyttöönottovuosi eikä vuosimalli. Esimerkiksi oma käyttöautoni on vuosimallia 1994 (tämä myös VIN-koodissa) ja valmistettu ja otettu käyttöön jo 1993 puolella.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-
Juha Heikkilä
- 'Kapitän'

Hop! Omassa postauksesssanihan olikin fataali virhe. K-numero on Opel Fan:in listan mukaan valmistettu -90.
Jos yksi kirjain oikeasti puuttuisi välistä, olisi se vuosimallia (=valmistettu) -89 ja se täsmäisi. Siis valmistettu syksyllä -88.
Jos ata:n auto on -94, niin mikä kirjain siinä on VIN-koodissa? Motonet-lainauksessanihan väitettiin, että myös O ja Q puuttuisi listoista. Silloinhan -94 olisi R. Jos taas kirjaimet juoksisivat katkeamatta, olisi -94 O.
Jos yksi kirjain oikeasti puuttuisi välistä, olisi se vuosimallia (=valmistettu) -89 ja se täsmäisi. Siis valmistettu syksyllä -88.
Jos ata:n auto on -94, niin mikä kirjain siinä on VIN-koodissa? Motonet-lainauksessanihan väitettiin, että myös O ja Q puuttuisi listoista. Silloinhan -94 olisi R. Jos taas kirjaimet juoksisivat katkeamatta, olisi -94 O.
R on minulla siis Vectran VIN:issä. Tuo Opel Fan-lehdessä ollut taulukko oli lähinnä valmistustehtaan määrittelyä varten. Pitäisikin laittaa tänne nettisivuille parempi Opeli VIN-koodin purkuohje, kun ensin muistaisin, minne olen laittanut sen paperilla olevan version... 
Tuolla http://www.autobaza.pl/ab/en/web/productaa0100 onnistui aikaisemmin tuon tarkistus, mutta tuo mallivuosi on siellä siirretty maksulliseen palveluun. Se kyllä kertoo mm. mallikoodin (minulla Vectra CC:ssä 89 eli Vauxhall/Opel Cavalier/Ascona/Vectra hatchback) sekä tuon tehtaan (minulla Vectrassa 5 eli Antwerpen, Belgia).
Tuolla http://www.autobaza.pl/ab/en/web/productaa0100 onnistui aikaisemmin tuon tarkistus, mutta tuo mallivuosi on siellä siirretty maksulliseen palveluun. Se kyllä kertoo mm. mallikoodin (minulla Vectra CC:ssä 89 eli Vauxhall/Opel Cavalier/Ascona/Vectra hatchback) sekä tuon tehtaan (minulla Vectrassa 5 eli Antwerpen, Belgia).
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70