Kohteena siis X20XEV -00 B2-Vectrassa. Ajettu 151 tkm. Vaihdatettu 148 tkm kohdalla yläpään kaikki tiivisteet, jakopään hihna rullineen, vesipumppu, tulpat ja moniurahihna. Heti remontin jälkeen kuului satunnaisesti vinkunaa moottorista, mutta nyt sitä kuuluu jatkuvasti. Äänen lähde on jossakin imusarjan ja jarrutehostajan välissä.
Vinkuna kuuluu tyhjäkäynnillä, tasakaasulla ja moottorijarrutuksessa, mutta kiihdytettäessä täyskaasulla se katoaa. Lisäksi auton sammutuksen jälkeen korkeataajuuksinen vikinä kuuluu noin 2-3 sekuntia moottorin ollessa pysähtynyt. Viittaa voimakkaasti erittäin pieneen alipainevuotoon eli paineen tasaantumisen ajan vinkuu sammumisen jälkeen. Mitä venttiilejä tuossa imusarjan ja jarrutehostajan välimaastossa on? Jos tuossa on tuo muuttuvapituuksinen imusarja, niin voiko toisessa asennossa vuotava läppä aiheuttaa tuon vinkumisen? Letkuja ja liitoksia olen koneen ollessa käynnissä heilutellut ja koittanut tarkastaa kaikki alipaineletkut, mutta tuloksetta.
Ei viitsi ihan hakuammunnalla alkaa tuota purkamaan, on se kuitenkin noihin vanhoihin autoihin verrattuna aika kova homma. Ideoita?
X20XEV imuvuoto?
Re: X20XEV imuvuoto?
Oiskos tässä nyt bensatankin tuuletusjutusta kysymys.Bensahöyryt menee ahtiivihiilipönttöön,ja sieltä menee imusarjaan sähköventtiilin kautta...Joku osaa tämän sydeemin kertoa paremmin.Tämä on rehellinen arvaus,koska itsellä omassa kulkupelissä moista ääntä ei ole kuulunut.
onko siinä muuta kun takaisku venttili, eli siinä tehostimen ja imusarjan välillä, ota irti ja tuki se jos loppuu niin se venttiili tai itse tehostin vuotaa.
opel vectra c 2,2 gts
Käsittääkseni siinä on se aktiivihiilisäiliön huohotusventtiili, letkut siinä on paikallaan kunnolla. Pitääpä katsoa itse venttiili.
No niin, tulipa testattua hieman. Kylmänä käynnistettäessä ääntä ei kuulu, liittyisikö jotenkin EGR:n toimintaan? Pitää ajaa kone lämpimäksi ja sitten vinkuu koko ajan. Voi olla tietenkin lämpöliikkeestä johtuvaa myös.
Kokeile ottamalla bensakorkki auki ,että pääsee bensahöyryt ulos,ettei ole ylipaineessa tankki.Loiskuu ajettaessa jolloin kehittää ylipainetta ,jonka tämä aktiivisäiliö ottaa .Siellähän on täyttöputkessa myös läppä,koeta saada se myös raolleen...
Otetaas tälle Uppia kun nyt itse painin samaisen ongelman kanssa. Huomasin että EVAPilta imusarjaan menevä letku oli miljoonasti teipattu ja uskoin sen okevan ensisijainen aiheuttaja. Tuon korjaamisen jälkeen ei vinkuna hävinnyt mutta kuuluu yhä selvästi juuri tuolta tehostajan ja imusarjan välistä. Siellä olevia alipaineletkuja tutkinu ja vuodonilmaisulla ruikkinut mutta äänen lähdettä ei löydy. Onko joku paininut ko. ongelman kanssa? Ei juuri ajoon vaikuta mutta vittumainen ääni kuunnella
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...