Tuossapa vuosien saatossa on oma tyyli kehittynyt alkuaikojen räpeltelystä (jota silloin luuli helpoksi) nykyiseen .
Välineitä on hyvä olla hitsauskoneen lisäksi = Raspiroope (nauhahiomakone ) paineilma iskutaltta , porakone , paineilma pistosaha (pieni) pikku kulmahiomakone -nämä vaihtotyöhön , maalaukseen sitten muut vermeet .
Homma alkaa mulla siitä että irrottelen tuolla paine ilma sahalla niin sanotusti pintapellin jättäen työvaraa että se uus pelti peittää varmasti
Tuo uusi pelti kannatta jos mahdollista vaihtaa ihan kokonaisena / olen kyllä usein jättänyt sen noin 10 cm pätkän eteen jos se on ehjä niin ei tarvi irrottaa lokasuojan alapäätä (helppo sekin olis tehdä) . Pellin loppu jämät irrotan ylhäältä oviaukon reunoilta pisteistä paineilmataltalla (myös taltta ja vasara käy) -ei tarvi pistehitsiporalla pisteitä aukoa (toki helpottaa) - ala sauma samoin irroittaen . Vaikein rasti on irrottaa ns välissä (helman sisällä) oleva tukipelti helman pinta pellistä / rälläkkä , taltta ja pora ja kärsivällisyyttä
Hommassa on tärkeintä että sovitat sitä uutta kappaletta - on paskamaista täyttää migillä saumaa johon jäi ilmarakoa 2-3mm
Opelin helmassa on se ns suhina tiiviste joka on tapeilla kiinni helmapellissä , nämä tapit olen aina tehnyt M3 ruuveista / kannattaa ostaa jotain 40mm pitkiä -on hyvä pitää kiinni kun hioo päät oikean kokoisiksi (M6 mutterin sisäreikä näytti alkuperäisiin mitaten sopivalta shapluunalta ) tarkkaan mitaten peltiin reiät oikeisiin kohtiin (käytin lovettua prikkaa asennus tukena että sain kaikki oikean korkuisiksi ) hitsillä kiinni nurjalta puolelta .
Nuo helmamuovin kiinnikkeet kiinnitän popniiteillä tai ruuveilla .
Homman idea on tosiaan se että älä tee poikittais saumaa vaan vaihda pelti pisteistä (ehdottomasti helpoin) . Nyt nuo "väli pellin " kiinnitys pintapeltiin , puhdista helman sisällä olevan pellin hitsauspinta kunnolla / tarkkaan mitaten poraa pintapeltiin vaikka 3 cm välein 6mm reijät joista hitsaat läpi ja saat nämä yhteen

nyt erittäin hyvä vinkki !!!! Huomasit ehkä että nyt taka ovi roikkuu - laita taka nurkasta tunkilla pieni jäkitys taka oveen ennenkun hitsaat nämä välipellin pisteet ja keskipilarin saumat helmapeltiin - niin tuleepi oikein takasin ja ovi toimii .
Kaikkiin ovi aukon reunus saumoihin (uudessa pellissä ) olet tehnyt 6mm reikiä noin 30mm välein kuten ala osan palteeseen ja putsannut huolellisesti vastapinnat .
Lukkopihdeillä puristat pellit yhteen ihan hitsattavan pisteen vierestä ja kopautat tuurnalla että ovat päin yhteen .
Nyt vain kaikki pisteet kohtalaisella virralla kiinni ja se yksi pystysauma ja keskipilarin sauma ja takapään sauma ja jos jäkitit sopivasti ovea takapäästä niin sekin asettui oikein
Nytpä vain hioskelet saumat tasan ja kittaat ja maalaat ja suojailet kotelosuoja aineella - muovihelman alakiinnitykseen olen käyttänyt isoja popniittejä ja tehnyt muutamia vedenpoistoreikiä (joista on helppo ruiskuttaa kotelonsuoja-aineet) .
Jotakin varmaan unohtui mutta tässä nyt jotain vinkkejä- korjataan virheet ja lisäillään myöhemmin .
Seppo