astra DI aut.-99 pieni tehon lisäys.....
Onko tuota automaattia saanu sillä riskimmällä koneella, todennäköisesti on? Voisi siis kuvitella että tomaatti kestää tehonnoston 82 => 100hp helposti. Jos sun yksilösi on boschin ohjausboxilla niin periaatteessa sataheppasen ohjelma käy siihen suoraa, pitää vaan välijäähdytin värkätä välille. Juurikin vuonna -99 on näissä diiseleissä ollut toisenkin valmistajan boxia (en nyt jaksa muistaa mikä sen toisen merkki oli) ja siihen ei sataheppasen ohjelma käy, itellä on juurikin tämä tilannne 
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kossu on 2004-02-13 09:29 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kossu on 2004-02-13 09:29 ]</font>
Mun tietääkseen automaattia on ollut vaan tuola laiskemmalla versiolla, mut voin olla väärässä. DI ja DTI eroaa vähän muutenkin kuin ohjelmaltaan, pumpuissa on kuulemma eroa ja mahdollisesti myös männissä. Softapäivitys, powerboksi (erimerkkisiä), lastu..niillä saa helposti ilman sitä ic:tä sen 100 hv (ainakin valmistajien mukaan). Ja testatusti käytännössäkin, kuten täällä palstalla on lukenut.
Kossu: mistä tuli ilmi et sulla ei ole boschin järjestelmä? Tarkoitatko Delphiä?
Kossu: mistä tuli ilmi et sulla ei ole boschin järjestelmä? Tarkoitatko Delphiä?
GM:n varaosajärjestelmän mukaan pumppu on molemissa sama, sama varaosanumero molemmilla. Ahtimesta en ole ihan varma, se saattaa olla hiukan eri tossa tehokkaammassa mallissa. Jos auto on boschin boxilla niin itse ainakin laittaisin sen vireämmän koneen softan sisään, lopputulos varmasti parempi mitä lisäboxilla. Ja ic kannattaa toki laittaa kehiin, vähenee moottorin lämpökuormat yms.On 2004-02-13 10:24, pine wrote:
DI ja DTI eroaa vähän muutenkin kuin ohjelmaltaan, pumpuissa on kuulemma eroa ja mahdollisesti myös männissä. Softapäivitys, powerboksi (erimerkkisiä), lastu..niillä saa helposti ilman sitä ic:tä sen 100 hv (ainakin valmistajien mukaan).
Paikallinen virittäjä oulussa (Jurmu) totesi auton olevan juuri tuolla Delphin boxilla, kuulemma sitä ei pysty ohjelmoimaan
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kossu on 2004-02-13 13:38 ]</font>
Ilmeisesti sama virittäjä jermu totesi asian minunkin autossa, kun kävin hänen puheillaan joskus. Tästä hieman lisää tutkittuani selvisi, että tuo delphin boksi on ihan jotain muuta tarkoitusta varten (Haynesissa nimellä cooling module control unit)ja oikea moottorinohjausboksi löytyisi sisälokasuojan sisältä. Ooppelin mukaan kaikki astrat on Boschin boksilla. Eli väittäisin, että autosi on Boschin boksilla. Eri asia onko annanko ko. 'ammattilaisen' koskea kyseiseen boksiin. Kovasti olin ko. ihmisestä kehuja kuullut, mutta tämä tapaus jätti ison loven 'ammattitaitoon'. Ilmeisesti kaveri ei ooppeleita tunne vaikka sanoo niihin laittavansa softaa..
Jos olen täysin väärässä, pyydän anteeksi.
Jos olen täysin väärässä, pyydän anteeksi.
Olisin kanssa vakaasti samaa mieltä, eli Boschin jakajapumppu VP44 ja ECM, jota käytetään Y20DTH/DTL moottoreissa.On 2004-02-14 23:29, pine wrote:
Ooppelin mukaan kaikki astrat on Boschin boksilla. Eli väittäisin, että autosi on Boschin boksilla.
j.h
<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2004-02-15 16:31 ]</font>
Juu niin teki minullakin, avasi puskurin ja katsoi sitä edessä kuskinpuolella pissapojan säiliön vieressä olevaa boksia ja totesi jaahas tämä on delphin. Sitten soitti saksaan että on onko Delphin boksiin ohjelmaa. No eihän siihen ole kun moottorinohjausjärjelmää ei taida olla Delphinä, ainakin Ooulun Oppeli sanoi, etteivät tiedä Astraa olevan muullakin Boschin moottorinohjauksella.. Ongelma on siinä , että kaveri katsoi Delphin nimen ihan jostain muusta kuin moottoriohjausboksista.. Tuo puskurin sisällä oleva boksi kun Astran korjaamokäsikirjan mukaan on moottorinjäähdytysjärjestelmän boksi.
Tämä nyt vain osoittaa, että kaikki jotka tekevät autoille kaikenlaista eivät välttämättä tiedä aina kaikkea (kuten en itsekään). Mutta pitäisikö kavereiden, jotka aikovat koskea moottorinohjausjärjestelmään tietää jotain? Mutta kuten sanoin, en itsekän tiedä kaikkea. Nämä tiedot mitä olen tässä esittenyt, ovat kuultua tai luettua. Toisesta virityspajasta (melko hyvillä meriitteillä oleva) kun kysyin asiaa(mainitsematta tätä tapausta) niin sieltä tuli tieto että moottorinohjausboksi sijaitsee ihan eri paikassa kuin tuolla puskurin sisällä edessä eikä hänkään ollut kuullutkaan että Astraa olisi ollut Delphin ohjauksella.
Hassua tämä auton virittely
.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2004-02-16 09:35 ]</font>
Tämä nyt vain osoittaa, että kaikki jotka tekevät autoille kaikenlaista eivät välttämättä tiedä aina kaikkea (kuten en itsekään). Mutta pitäisikö kavereiden, jotka aikovat koskea moottorinohjausjärjestelmään tietää jotain? Mutta kuten sanoin, en itsekän tiedä kaikkea. Nämä tiedot mitä olen tässä esittenyt, ovat kuultua tai luettua. Toisesta virityspajasta (melko hyvillä meriitteillä oleva) kun kysyin asiaa(mainitsematta tätä tapausta) niin sieltä tuli tieto että moottorinohjausboksi sijaitsee ihan eri paikassa kuin tuolla puskurin sisällä edessä eikä hänkään ollut kuullutkaan että Astraa olisi ollut Delphin ohjauksella.
Hassua tämä auton virittely
<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2004-02-16 09:35 ]</font>
Vectrassa tuo boxi on ?? siellä tuulilasin alla tai taekemmin sanottuna sen muovisuojuksen alla ja sieltä vielä piti avata yksi kansi..
En ole varma onko sama boxi mutta sinne piti yksi piuha mun silloin laittaa kun kytkin PSI-boxin toimintaan.
Itsellä kanssa silloin tuntui että voimaa tuli tuon boxin asennuksen myötä roppakaupalla mutta lisäähän sitä aina kaipaa..
En ole varma onko sama boxi mutta sinne piti yksi piuha mun silloin laittaa kun kytkin PSI-boxin toimintaan.
Itsellä kanssa silloin tuntui että voimaa tuli tuon boxin asennuksen myötä roppakaupalla mutta lisäähän sitä aina kaipaa..
No niin, selvittelin Metroautssa tutun asentajan kanssa tuota ohjausboxihommaa ja selvisi tosiaan että kaikissa astroissa ainakin ohjausboxina on boschilainen boxi, noita on kolmea eri versiota. Eli periaatteessa sataheppasen softa pitäs mennä heittämällä laiskempaan malliin. Pitääpä ruveta suunnittelemaan noita turbon putkia, tossa mun välijäähyssä alalähtö on vaan auton oikealle puolelle eikä taaksepäin kuten orggiksessa, joutuu hiukan säveltämään putkien vedossa.