Nyt tarvitaan apua todella kipeästi,olen lukenut täälä paljon juttuja ja tuntuu että tietoa löytyy...
Eli zafira sammuu kun pitää tyhjäkäynnillä esim 15min,ilmottaa koodin p0100 eli maf anturi,mutta voiko viallinen anturi tehdä näin tuntuu aika oudolta?kiitos
Zafira 1.8 2003. maf rikki?
Re: Zafira 1.8 2003. maf rikki?
En ole varma tässä autossa, mutta ....
Kokeile ottaa MAF:n piuha irti. Jos toimii paremmin, niin silloin siinä vika.
Tuo kokeilu perustuu siihen, että yleensä ilman MAF anturia ECU menee varaohjelmalle, jossa ilmamassa lasketaan lähinnä imusarjan eli MAP anturin antaman paineen avulla. Lisäksi kaasuläpän asento antaa pienen korjauskertoimen. Tällä varaohjelmalla ilmamassa on lähellä oikeaa ja auto toimii. Viallinen MAF sekoittaa polttoainesyöttöä ja auto käyttäytyy miten sattuu.
Kannattaa siis kokeilla tätä, kun ei siinä menetä mitään.
Kokeile ottaa MAF:n piuha irti. Jos toimii paremmin, niin silloin siinä vika.
Tuo kokeilu perustuu siihen, että yleensä ilman MAF anturia ECU menee varaohjelmalle, jossa ilmamassa lasketaan lähinnä imusarjan eli MAP anturin antaman paineen avulla. Lisäksi kaasuläpän asento antaa pienen korjauskertoimen. Tällä varaohjelmalla ilmamassa on lähellä oikeaa ja auto toimii. Viallinen MAF sekoittaa polttoainesyöttöä ja auto käyttäytyy miten sattuu.
Kannattaa siis kokeilla tätä, kun ei siinä menetä mitään.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Ja minulla on sitten purkuosana vuoden 2000 1.8 Zafiran MAF, joka lähtee pikkurahalla sinulle kokeiluun. Osan tarina on se, että olen vastaavaa autoa ropannut ja siinä epäiiltiin myös MAF vikaa, mutta koska MAFin vaihto ei vaikuttanut mihinkään tuo jäi ehjänä odottelmaan seuraavaa tarvitsijaa.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 3#p2404663
Itseltäkin ääni MAF maadoitukselle ja jos ei vika ole siinä, niin sitten se alkaa olla ECU vika, kuten minun yksilössäni oli.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 3#p2404663
Itseltäkin ääni MAF maadoitukselle ja jos ei vika ole siinä, niin sitten se alkaa olla ECU vika, kuten minun yksilössäni oli.
Taitaa tuo koodi tarkoittaakin, että virtapiirissä vika. Se sopisi hyvin tuohon maadoituksen ongelmaan. Eipä sieltä signalia tule jos anturilta sähköt puuttuu. Siinä mielessä tuo auto taitaa jo nyt käydä varaohjelmalla. Jos vika olisi MAF anturin antamassa täysin virheellisessä signaalissa, tuon vikakoodin pitäsi olla eri. En nyt muista mikä P010x?tikola kirjoitti: 20 Joulu 2018, 12:51
Joten nuo edellä mainitut viat varmaan todennäköisimpiä.
Oikeastaan, kun ajattelee, niin ottamalla piuha irti tuo sama vikakoodi P0100 on ja pysyy, mikäli vika on MAF piuhoissa/maadoituksessa tai ECUn sisällä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com