Ecotecin hihnanvaihto...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kone on siis 2.0 16v ecotec ja auto B-omega.Uskaltaiskohan tuota hihnanvaihtoa itse yrittää..?
Mitä niksejä hommassa on ja oiskohan noi kiristinrullat ja vesipumppu myös syytä uusia?
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

On 2004-02-23 19:42, jjvirtan wrote:
Kone on siis 2.0 16v ecotec ja auto B-omega.Uskaltaiskohan tuota hihnanvaihtoa itse yrittää..?
Mitä niksejä hommassa on ja oiskohan noi kiristinrullat ja vesipumppu myös syytä uusia?
Ei tuo tekevälle mikään vaikee homma oo.
Hayens/Alfamer korjausoppaassa on hyvin kuvitettu ja selitetty homma.
Ja suosittelen rullien ja vesipumpun vaihtoa samalla.
Kiristyksessä kannattaa huomioida, että kun on lapioinut paketin nippuun ja laittanut kiristimen viisarin merkkiloven keskelle(uusi hihna), niin pyörättele konetta ympäri ja käännä kiristintä kunnes viisari on taas merkkiloven keskikohdalla. Toista pyörittelyä ja kiristystä niin kauan(yleensä 3-4 kertaa), kunnes viisari pysähtyy merkkiloven keskikohtaan pyöräytyksen jälkeen.
bearcat
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja bearcat »

Ainakin omista kokemuksista sanoisin että kaikki rullat olisi syytä vaihtaa.
Vaihdoin juuri omaan C20XE koneeseen jakopään ja kaikki rullat oli valmiita. Edellisestä vaihdosta oli 60000km.
Ei tulisi mieleenkään jättää vanhoja rullia sinne vielä toiseksi vaihtoväliksi. Ei tuo niin kummoinen homma ole kun löydät jostain hyvät kuvat, niin pitisi onnistua kotitallissakin vaihtamaan.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Onhan noi varmaan paras vaihtaa kaikki samalla,tosin budjetti kasvaa sa.Motonetin hinnastossa vesipumppu on 33.74e,hihna 22.5e ja sarja jossa hihna ja kiristinrullat 99e.
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Suosittelen myös vaihtamaan kaikki,kiristäjän,2 rullat,vesipumpun ja hihnan tietysti.
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

ite vaihatan seuraavan ainakin vielä merkkiliikkeessä, varmaan syksyllä joskus pitää vaihdataa..
jjv
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jjv »

juu ei varmaan mikään mahdoton kun vaihtotyönhinta oli joulukuussa 50e, paikka oulussa limingantullin autotyö tms. siinä wetterin viressä. Kaveri ex. opelin asentaja jolla homma kulkee - onpa kaveria taidettu kehua aiemminkin näillä sivuilla.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

On 2004-02-24 10:02, jjvirtan wrote:

Onhan noi varmaan paras vaihtaa kaikki samalla,tosin budjetti kasvaa sa.Motonetin hinnastossa vesipumppu on 33.74e,hihna 22.5e ja sarja jossa hihna ja kiristinrullat 99e.
Tarkista onko tuossa Motonetin paketissa kaikki, eli hihna, 2 ohjainrullaa ja kiristin. Koko paketti maksaa Opelilla n.120€ ja ainakin vähän aikaa sitten se oli tarvikkeena kalliimpi.
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

Ainakin Metro Autolla suht mukava hinta tuolle jakohihnan vaihdolle: uudessa tarjouslehdykässä 210 e vaihtoineen (sis. hihna, kiristin ja ohjainrullat). Siihen tietysti joutuu laskemaan mukaan sen vesipumpun (tarjous -15%) ja sille vaihtotyö (15 e), mutta yhteishinta jää joka tapauksessa alle 300 e:n. Ja saahan tuolle myös kahden vuoden takuun. Itse en miettis kahta kertaa..
** BMW 130i ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
astronomi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astronomi »

Jos aikoo laittaa tarvikepalikkaa opelin jakopäähän kannattaa harkita päänsä tutkituttamista! Eli ehdottomasti osat merkkiliikkeestä jos haluaa että voi mahdollisimman varmoin tuntein ajaa seuraavat 60tkm.

GM-vesipumppu kestää kevyesti sen 120tkm mutta rullat ja kiristin on ehdottomasti vaihdettava 60tkm välein.

Itselle oli ei merkkiliikkeen korjaaja nakannut tarvikepumpun vaikka olin sanonut että tilaat merkkiliikkeestä palikat. Noh 75tkm se pumppu sitten kesti kun taas kaikki Gm-vesipumput mitä on autosta 120tkm jälkeen pois otettu ovat olleet vielä hyvässä kunnossa.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Juu,on totta että toi hinnanero ei ole iso alkuperäisen ja tarvikkeen välillä,jos oisin sen tiennyt olisin alkuperäisen hakenut.
Mutta tuossa Motonetin sarjassa noi muovirullat on Made in Germany ja kiristinrulla on Made in Canada.
Väittävät kyllä että samat osat ovat kyseessä kuin alkuperäisessäkin pakkauksessa mutta tiedä tuota sitten...
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

On 2004-02-25 08:03, jjvirtan wrote:
Juu,on totta että toi hinnanero ei ole iso alkuperäisen ja tarvikkeen välillä,jos oisin sen tiennyt olisin alkuperäisen hakenut.
Mutta tuossa Motonetin sarjassa noi muovirullat on Made in Germany ja kiristinrulla on Made in Canada.
Väittävät kyllä että samat osat ovat kyseessä kuin alkuperäisessäkin pakkauksessa mutta tiedä tuota sitten...
Se jakohihnasarja Motonetissä voi siis olla SKF (jossa kaikki hihnaa myöten SKF:ää) tai GATES (hihna kanadalainen ja rullat yleensä kanadalaisia/saksalaisia).

No mun sarja on Gates ja vertasin osia alkuperäisiin.Muoviset rullat oli merkiltään INA ja made in Germany,tarvike ja alkuperäinen täsmälleen samanlaisia siis valmistajaa myöten.Kiristinrulla oli myös tismalleen samanlainen Made in Canada.
Tuon hihnan alkuperästä vaikea saada selvää koska alkuperäisessä vain GM merkintä,oletan kuitenkin että senkin alkuperä on sama.
Mitä tuoho osien ostamiseen tulee niin olen sitä mieltä että jos ei itse osaa arvioida osien laatua on paras aina ostaa alkuperäistä vaikka se maksaakin enemmän.
Aika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Aika »

Jaanpa kokemukseni:
ostin vm 96 B-vecun (X20XEV) 66tkm ajettuna tunnetusta leasing-autoja myyvästä liikkeestä. 60tkm:n huolto oli tehty merkkiliikkeessä. 79 tkm:n kohdalla alkoi jakopäästä kuulua ensin kylmänä ja myöhemmin jatkuvasti ikävää kitinää ja kirskahtelua. Syyksi paljastui vaihtamatta jätetyt ohjarit! Onneksi takuu kattoi korjauksen, tosin uusi hihna ja vesipumppu piti maksaa itse.

Viime lokakuussa vaihdatin hihnan Metroautossa, pakettihinta tais olla 189e + vesipumppu töineen. Koko huolto tuli moottoripesun kanssa maksamaan vain 185e kun käytin Opel-etusetelit :smile:
Supikoira
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Supikoira »

Joo, ei se hinta kyllä merkkiliikkeessäkään paha ole kun takuun saa vielä kaupan päälle. Itellä maksoi 16v koneeseen merkkiliikkeessä kaikki hilut, vesipumppu mukaan lukien 230e asennettuna.
Eri juttu tietenkin jos osaa itse sen tehdä. Ise en ole niin kätevä käsistäni, että saisin itselleni kunnon tuntipalkan tekemällä työn itse. :wink:
Vastaa Viestiin