Astra H 2004vm z18xe herjaa kaasuläppää, ideat loppuu, apuja?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jaarim
'Agila'

Astra H 2004vm z18xe herjaa kaasuläppää, ideat loppuu, apuja?

Viesti Kirjoittaja Jaarim »

Noniin elikkä ois tieten aika kirjoittaa esikoisromaani, josko joku viisas osaisi kertoa mitä seuraavaksi kyseisen ongelman kanssa yrittäis otsikon ooppelin kans.
Elikkäs tarina alkaa perinteisellä ostin kun halvalla sain astran jossa myyjän mukaan herjaa ilmamassamittaria auto. Maffin pistoke olikin irti kun auton ostin ja kotiinpäästyä sen heti purin ja putsasin huolella, pistoke kiinni ja auto käyntiin, kaikki toimi hienosti ja vikavalokin sammu parin startin jälkeen ja elämä hymyili kun halvalla sain.
Sitte alko se juoniminen, sillontällön meni hätätilaan käynnistettäessä ja ongelma väisty uuelleen starttaamalla, tämä kuitenki vaan paheni ja paheni ja lopulta sai jo 10 kertaa starttia säälien ottaa uutta yritystä ennen ku käynnisty normaalisti. Kaverilta lukijavehkeet lainaan ja auto herjaa vakituisesti P1550 (Kaasuläpän ohjainyksikkö, tehon ohjaus) ja P1526 (P1526 Kaasuläpän asento, virheellinen signaali) koodeja, myös vierailevia tähtiä mm kaasuläppä, vakkarin liitäntä on havaittu mutta ei yleensä. Sitten oon huomannu että sytkävirta päällä kun poistaa vikakoodit ja käynnistää auton niin kaikki pelaa normaalisti tai nollaus hätäkäynnin ollessa päällä sama juttu ja koodit ei enää ennen seuravaa sammutusta palaa jolloin sama show tehtävä.
Koitetut "korjaukset":
Maffille lisämaata, kaasuläpälle lisämaata, sulakerasian pohja yms liittimet akunkengät etc putsattu huolella, eka meni kaasuläppäkotelo vaihtoon ja käytetty tilalle jolla ei muuta vaikutusta kuin ehkä tyhjäkäynti on tällä hieman parempi ja edelliseen joka melkeen uudenveroinen että passaa paremmin paikollee mielestäni, ecun hommasin käyettynä joka kloonattiin ja iskettiin paikalleen jolla saatiin entisten koodien lisäksi vielä ainakin lambdaherjoja joita ei saanu ees poistettua jonka jälkeen vanha ecu takasi ja toimii kuten ennnenki.
Mielessä ois vielä mahollisesti kokeilla kaasupolkimen liittimen putsimista ja mahollisesti vaihtoa. Toinen mikä kaivelee mieltä että kaasuläppä kyllä sopeutuu autoon pikku lenkin ajamalla mutta pitäiskö se naittaa jotenki vielä tietokoneella erikseen?
Auto on siis vikakoodien nollauksella joka käynnistyksellä ajettavissa, mutta leimaahan tällä ei tuu ja muutenkin kun perheeseen syntyy lähipäivinä 2 jäsentä lissää niin paine ois jo aika kova saada auto oikeasti toimimaan, joten kaikki vinkit tervetulleita!
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: Astra H 2004vm z18xe herjaa kaasuläppää, ideat loppuu, apuja?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Olikos tämä "testi" ecu varmasti ehjä?

Jos on sama ecu kuin G Astrassa niin niistä kuitenkin varmaankin n.70% on ainakin ollut rikki.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Jaarim
'Agila'

Melko varmasti oli ehjä, muutenkin pitäis laittaa lotto melkein vetämään että herjaa molemmilla kaasuläppää ( toki sen loton laitoin varulta vetämään). Simtec 71.6 on tässä, ilmeisesti vanhemmisa vähän eri
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Jaarim kirjoitti: 17 Marras 2021, 10:48 sulakerasian pohja yms liittimet akunkengät etc putsattu huolella
Eli UEC:n olet tarkistanut ja katsonut ettei ole kosteutta.
Jaarim
'Agila'

kadett90 kirjoitti: 18 Marras 2021, 13:11
Jaarim kirjoitti: 17 Marras 2021, 10:48 sulakerasian pohja yms liittimet akunkengät etc putsattu huolella
Eli UEC:n olet tarkistanut ja katsonut ettei ole kosteutta.
Juuri niinkuin kirjoitin niin se on tarkistettu ja putsattu vaikka mitään merkkejä kosteudesta ei ollut missään
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Nuo koodit 1550 ja 1526 tulevat silloin jos kaasuläppäkotelo on likainen eikä läppä pääse sulkeutumaan kunnolla.
Mutta senkin olet eliminoinut pois.
Avasitko myös sen pienen reiän sieltä.?
Jaarim
'Agila'

kadett90 kirjoitti: 18 Marras 2021, 16:20 Nuo koodit 1550 ja 1526 tulevat silloin jos kaasuläppäkotelo on likainen eikä läppä pääse sulkeutumaan kunnolla.
Mutta senkin olet eliminoinut pois.
Avasitko myös sen pienen reiän sieltä.?
Molemmat kaasuläpät oon putsannu huolella ja läppä liikkuu aivan normaalisti molemmissa ja jää samanverran pari milliä auki. Putsasin joo sen pikkureiäin myös huolella ja rassasin rautapiikillä jotta varmasti on auki
petri tamminen
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja petri tamminen »

Oletko mitannut tai mittauttanut akun , jos jännite laskee liikaa starttauksen aikana saattaa tulla kaikenlaista vaivaa .
-(z)- Pallosalama
Jaarim
'Agila'

petri tamminen kirjoitti: 18 Marras 2021, 21:40 Oletko mitannut tai mittauttanut akun , jos jännite laskee liikaa starttauksen aikana saattaa tulla kaikenlaista vaivaa .
Oon mitannut, ei hyvä ei huono mutta varmuudelta vaihdoin päikseen toisesta autosta varmasti pelaavan akun paikollee eikä vaikutusta. Toiseksi huomio sillä että vika ei tuu käynnistettäessä vaan se on päällä jo virtojen ollessa päällä, sitte kun nollaa voi käynnistää normaalisti ja kaikki on ok siihen asti kun seuravan kerran sammuttaa ja laittaa uudestaan virrat päälle. Eli suomeksi sanottuna vaikuttaa että virtojen päällekytkennän tai moottorin sammutuksen aikana tapahtuu joku haistavittu bittipoikittain, koska auto pelaa nollauksen jälkeen aina ilman vikakoodeja seuraavaan sammutukseen asti :banghead:
Jaarim
'Agila'

Voisko virtalukon pohja tehä jotain tämmöstä?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Nyt mennnään ihan teoreettisena heittelynä elektroniikka- ja tietoliikenneasentajan ajatuksilla. Tuntematta siis kyseistä ecua, mutta ehkä joku tästä nappaa kiinni. Tuo ajatus virtalukon pohjasta ei ole mahdoton ... katkeaako joku ecun muistia tms ylläpitävä jännite väärällä hetkellä? Siis tuohon mun alustukseen viitaten, oireethan on samanlaiset kuin jos vanhassa pc:ssä biosin patteri olis entinen. Bootatessa pitää "käsin" laittaa asiat kohdalleen niin sitten toimii, mutta sammutuksen jälkeen aina sama uusiksi. Noissa nollausohjeissahan puhutaan aina siitä, että pitäis x ajan pitää akunkengät irti. Johtuuko se siitä, että konkkien varauksen pitää purkautua jotta saadaan oikeasti jännitteettömäksi, vai onko näissä ecuissa myös joku akku/paristo muistille?

Itse oon enemmän siirtynyt Saabbeihin, mutta jotenkin oon ymmärtänyt että GM adaptoi tuota ruiskupuolen softaa aika paljon Saabin Trionicista tuon kaupan jälkeen. Tuossa mun viimeisimmässä turbossa huomasin sen, kun siinä tuota vikakoodia P0420 esiintyi, että pelkän vikakoodin nollauksen jälkeen ensimmäisen startin jälkeen haki enemmänkin arvoja uusiksi. Ilmeisesti adaptaatioita katosi samalla. Toisaalta koodi palasi silti aika nopeasti. Ecun sulakkeen irroittamalla riittävän pitkäksi aikaa koodi pysyi poissa paljon pidempään. Nyt kun sain tuon itse vian korjattua, eikä ole tarvinnut nollailla pitkään aikaan, auto on toiminut kylmänä paljon nätimmin kuin aiemmin. Tämä koko avautuminen siis ihan vaan sen teorian takia, että tuo vikakoodien nollaus tuntuu tekevän paljon muutakin ... ja siitä se ajatus, että sä oot nyt siinä kierteessä että tuntemattomasta syystä joudut nollaamman noita koko ajan, ja koko järjestelmä voisi toimia paremmin jos et tuota joutuisi tekemään. Mutta mikä on se syy, mikä sulla pistää tuon järjestelmään kyykkyyn kun auton sammuttaa? Tarttis melkein olla kaksi samanlaista autoa, ja päästä mittaamaan ecun jännitteitä sammutuksesta käynnistykseen. Tapahtuuko sun autossa jotain tuossa sammutus-käynnistys-syklissä, mitä ei pitäisi?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Jaarim
'Agila'

shamrock kirjoitti: 19 Marras 2021, 14:47 Nyt mennnään ihan teoreettisena heittelynä elektroniikka- ja tietoliikenneasentajan ajatuksilla. Tuntematta siis kyseistä ecua, mutta ehkä joku tästä nappaa kiinni. Tuo ajatus virtalukon pohjasta ei ole mahdoton ... katkeaako joku ecun muistia tms ylläpitävä jännite väärällä hetkellä? Siis tuohon mun alustukseen viitaten, oireethan on samanlaiset kuin jos vanhassa pc:ssä biosin patteri olis entinen. Bootatessa pitää "käsin" laittaa asiat kohdalleen niin sitten toimii, mutta sammutuksen jälkeen aina sama uusiksi. Noissa nollausohjeissahan puhutaan aina siitä, että pitäis x ajan pitää akunkengät irti. Johtuuko se siitä, että konkkien varauksen pitää purkautua jotta saadaan oikeasti jännitteettömäksi, vai onko näissä ecuissa myös joku akku/paristo muistille?

Itse oon enemmän siirtynyt Saabbeihin, mutta jotenkin oon ymmärtänyt että GM adaptoi tuota ruiskupuolen softaa aika paljon Saabin Trionicista tuon kaupan jälkeen. Tuossa mun viimeisimmässä turbossa huomasin sen, kun siinä tuota vikakoodia P0420 esiintyi, että pelkän vikakoodin nollauksen jälkeen ensimmäisen startin jälkeen haki enemmänkin arvoja uusiksi. Ilmeisesti adaptaatioita katosi samalla. Toisaalta koodi palasi silti aika nopeasti. Ecun sulakkeen irroittamalla riittävän pitkäksi aikaa koodi pysyi poissa paljon pidempään. Nyt kun sain tuon itse vian korjattua, eikä ole tarvinnut nollailla pitkään aikaan, auto on toiminut kylmänä paljon nätimmin kuin aiemmin. Tämä koko avautuminen siis ihan vaan sen teorian takia, että tuo vikakoodien nollaus tuntuu tekevän paljon muutakin ... ja siitä se ajatus, että sä oot nyt siinä kierteessä että tuntemattomasta syystä joudut nollaamman noita koko ajan, ja koko järjestelmä voisi toimia paremmin jos et tuota joutuisi tekemään. Mutta mikä on se syy, mikä sulla pistää tuon järjestelmään kyykkyyn kun auton sammuttaa? Tarttis melkein olla kaksi samanlaista autoa, ja päästä mittaamaan ecun jännitteitä sammutuksesta käynnistykseen. Tapahtuuko sun autossa jotain tuossa sammutus-käynnistys-syklissä, mitä ei pitäisi?
Hyviä ajatuksia, oon harmikseni vaan kovin tyhmä näisä autoasioissa ja mahollisesti vielä käjettömämpi sähkö/tietotekniikan kanssa, mutta tässähän sitä opiskellaan kun ajjaa nuita halpoja autoonverrattavia vehkeitä, harmi että vastauksia takaisin hankala antaa :bonk: Mutta hyvä että virtalukon pohja herättää jonku muunkin päässä jotai ajatuksia, semmonen nimittäin löytyy kun ostin ecun jota koitin niin settinä josa tuli myös koko virtalukko ja tunnistinrengas niin voisin ainakin koittaa toisella virtalukon pohjalla mitä sitten sanoo :yes:
Tämmösiä pohdintoja kyllä saa heitellä lisää, koitan niistä sitten ymmärtää jotain ja rakennella jotai ideaa niiden pohjalta! Nyt ollaan 2 auton voimin synnärillä niin autoa ei pääse oikeen laittaan mutta jos ymmärsin oikein niin ehotat pitämään akkua kauemmin irti? Voisin koittaa semmosta että kun täältä koteudun illalla niin käytän virtoja päällä, nollaan koodit ja sen jälkeen akku yöksi irti, oisko ideaa? Kaasuläpän joutuu kyllä yleensä sitten ajamalla sopeuttamaan kun akun on käyttäny irti mutta se ei oo iso rasti.
Myös kaasupolkimen taida käyttää irti ja putsata liittimet ja käyttää auki koteloa josko sielä näkys jotakin, tuskin auttaa muttei varmaan haittookkaan :ruoska:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jaarim kirjoitti: 19 Marras 2021, 15:07
shamrock kirjoitti: 19 Marras 2021, 14:47 Nyt mennnään ihan teoreettisena heittelynä elektroniikka- ja tietoliikenneasentajan ajatuksilla. Tuntematta siis kyseistä ecua, mutta ehkä joku tästä nappaa kiinni. Tuo ajatus virtalukon pohjasta ei ole mahdoton ... katkeaako joku ecun muistia tms ylläpitävä jännite väärällä hetkellä? Siis tuohon mun alustukseen viitaten, oireethan on samanlaiset kuin jos vanhassa pc:ssä biosin patteri olis entinen. Bootatessa pitää "käsin" laittaa asiat kohdalleen niin sitten toimii, mutta sammutuksen jälkeen aina sama uusiksi. Noissa nollausohjeissahan puhutaan aina siitä, että pitäis x ajan pitää akunkengät irti. Johtuuko se siitä, että konkkien varauksen pitää purkautua jotta saadaan oikeasti jännitteettömäksi, vai onko näissä ecuissa myös joku akku/paristo muistille?

Hyviä ajatuksia, oon harmikseni vaan kovin tyhmä näisä autoasioissa ja mahollisesti vielä käjettömämpi sähkö/tietotekniikan kanssa, mutta tässähän sitä opiskellaan kun ajjaa nuita halpoja autoonverrattavia vehkeitä, harmi että vastauksia takaisin hankala antaa :bonk: Mutta hyvä että virtalukon pohja herättää jonku muunkin päässä jotai ajatuksia, semmonen nimittäin löytyy kun ostin ecun jota koitin niin settinä josa tuli myös koko virtalukko ja tunnistinrengas niin voisin ainakin koittaa toisella virtalukon pohjalla mitä sitten sanoo :yes:
Tämmösiä pohdintoja kyllä saa heitellä lisää, koitan niistä sitten ymmärtää jotain ja rakennella jotai ideaa niiden pohjalta! Nyt ollaan 2 auton voimin synnärillä niin autoa ei pääse oikeen laittaan mutta jos ymmärsin oikein niin ehotat pitämään akkua kauemmin irti? Voisin koittaa semmosta että kun täältä koteudun illalla niin käytän virtoja päällä, nollaan koodit ja sen jälkeen akku yöksi irti, oisko ideaa? Kaasuläpän joutuu kyllä yleensä sitten ajamalla sopeuttamaan kun akun on käyttäny irti mutta se ei oo iso rasti.
Myös kaasupolkimen taida käyttää irti ja putsata liittimet ja käyttää auki koteloa josko sielä näkys jotakin, tuskin auttaa muttei varmaan haittookkaan :ruoska:
OIkeastaan mulla ei ollut tuossa juurikaan ratkaisua tarjota, tai ees ehdotuksia. Lähinnä toivoin että tätä lukee joku muukin, joka tuntis tuon ecun sielunelämää paremmin, ja mä heitän taustalle ajatuksia näin sähköpuolen osaajana. Kun toisaalta mun oma kokemus Saabista on just se, että näiden jatkuvien nollausten aikana auto ei oikeastaan koskaan toiminut kunnolla. Sen jälkeen kun pääsin tuosta koodista (ja jatkuvista nollauksista) eroon, auto on toiminut koko ajan vaan paremmin ja paremmin. Ajatus olis lähinnä siinä, että mitä sun autossa tapahtuu tuossa sammutus-käynnistys välillä? Häviääkö siinä eculta joku jännite väärällä hetkellä? Ja miksi?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Jaarim
'Agila'

shamrock kirjoitti: 19 Marras 2021, 15:31
Jaarim kirjoitti: 19 Marras 2021, 15:07

OIkeastaan mulla ei ollut tuossa juurikaan ratkaisua tarjota, tai ees ehdotuksia. Lähinnä toivoin että tätä lukee joku muukin, joka tuntis tuon ecun sielunelämää paremmin, ja mä heitän taustalle ajatuksia näin sähköpuolen osaajana. Kun toisaalta mun oma kokemus Saabista on just se, että näiden jatkuvien nollausten aikana auto ei oikeastaan koskaan toiminut kunnolla. Sen jälkeen kun pääsin tuosta koodista (ja jatkuvista nollauksista) eroon, auto on toiminut koko ajan vaan paremmin ja paremmin. Ajatus olis lähinnä siinä, että mitä sun autossa tapahtuu tuossa sammutus-käynnistys välillä? Häviääkö siinä eculta joku jännite väärällä hetkellä? Ja miksi?
Jäädäänpä oottaan jos joltaki viisaalta tulis näkemyksiä aiheeseen ja mää voin koittaa kerkeämisen rajoisa sillä välin nuita höpöhöpö korjauksia 👍
Jaarim
'Agila'

Semmonen lisähuomio tuli tehtyä jälleen kun juolahti mieleen että mitä tapahtuu jos moottori pääsis tupsahtaan, sehän selvis kokeilemalla ja diagnoosi on että jos moottori tupsahtaa ja virtoja ei käytä pois eli avaimeen ei koske, auton voi startata suoraan ilman vikakoodeja, jos taas menee käyttään virtoja pois niin vika tulee päälle.
Eli jotain tapahtuu kun virtalukkoa pyörittää ja virrat käväsee kiinni lyhyen tai pidemmän aikaa, vika ei liity moottorin sammumiseen itsessään mitenkään 🤔
Vastaa Viestiin