Astra H 1,8 (-06) sähköongelmia ja vähän muutakin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
moon
'Agila'

Astra H 1,8 (-06) sähköongelmia ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja moon »

Olen pää märkänä lukenut näitä keskusteluita täällä löytämättä vastauksia. Vaikka nainen olenkin, niin näistä auton rotiskoista yllättävän kiinnostunut ja sähköalan koulutuksella varustettu, joten kyselen sitten vinkkejä. Vikakoodeja ei ole vielä luettu, se hoitunee muutamien tuntien sisällä, mutta motonetin tarkkuudella.

Potilas on siis 1.8 Astra (automaatti) vm. 2006. Vaivoja on useita ja en todellakaan tiedä onko näillä yhteyttä toisiinsa!
Vaiva 1: Pakkasilla kylmäkäynnistyksessä lähti iloisesti käyntiin, kävi hetken ja tiputti kaikki sähkölaitteet pois päältä. Tai no kaikki ja kaikki, mutta siis radion, puhaltimen jne. Jopa ohjaustehostin tippui pois pelistä ja ei vastannut edes kaasuun. Hetken käymisen jälkeen kaikki palautui normaaliksi. Tämä toistui useasti ja jännintä tässä on se, että auto saattoi välillä lähtien liikenteeseen ihan normaalisti ja välillä taas ei. Paremmin ehkä toimi, jos oli ollut roikassa sen pari tuntia. Akku vaihdettu ”varalta” ja akun vaihdon yhteydessä laturi todettu mittaamalla toimivaksi. Moottori ja koko konehuone tosin oli tässä kohtaa lämmin. Eilen ajellessa kyttäsin lukemia ”test modessa” ja jännite heilui 14,6V-14,7V.
Lisäys: Akkuvalo palaa vikatilanteen ollessa päällä ja tätä ei ole tapahtunut ikinä lämpimällä koneella

Vaiva 2: Auto seisoo ajon jälkeen sopivan pitkän ajan. Jäähtyy, mutta ei kylmäksi asti. Käyntiinlähtö on ihan älytöntä röpötystä ja ajotietokoneen mukaan tässä kohtaa polttoaineen kulutus liki 5L tunnissa. Aikansa törisee ja röpöttää, kunnes käyttää kierrokset jossain 3000 ja sen jälkeen toimii normaalisti. Tätä samaa ongelmaa oli aiemminkin, jonka vuoksi ilmamassa(määrä?)mittari vaihdettiin noin vuosi sitten ja ongelma poistui.

Vaiva 3: Uusin ja eilen ilmestynyt! Laitoin auton käyntiin ja sehän lähti. Kävi hetken ja sammua tupsahti. Uusi startti ja päästiin liikkeelle. Lähdin siis kylmällä koneella liikenteeseen, tai siis heti kun Astra halusi lähteä. Sen piti hetki saada miettiä ennen kuin tykkäsi kaasusta. Kaasu ei siis nostanut kierroksia vaan meinasi sammua koko auto ja muutaman minuutin päästä toiminta vaikutti normaalilta. Noin 2km ajon jälkeen alkoi tuntua pientä nykimistä ja kohta kierrokset eivät nousseet yli 2000. Pysäytin, sammutin ja käynnistin uudelleen niin ongelma poistui. Ajelin sillä monta pätkää (noin 80km) ilman nykimisiä. Kun olin tulossa kotiin, niin tuo nykiminen ja hyytyminen toistui (kone lämmin). Tällä kertaa ongelma kyllä poistui itsekseen parin kilometrin hyytyilyn jälkeen.

Niin joo, on tuo joskus tehnyt sitäkin, että startista hörähtää ja sammuu muutamia kertoja kunnes lähtee käyntiin. Joskus on kieltäytynyt starttaamasta ja se on vaatinut avaimen pois virtalukosta ja takaisin. Tämä ei ole ollut mitenkään säännöllistä.

Niin, että oliko ajatuksia mihin yleismittarini tökkään ensimmäisenä? Mitä kannattaisi tarkistaa?

ps. Mieheni inhoaa(!) autoremonttia 😊
moon
'Agila'

Re: Astra H 1,8 (-06) sähköongelmia ja vähän muutakin

No niin! Motomaatti kertoi seuraavaa
P0560 Järjestelmäjännite
P0460 REC (takaosan sähkökeskus)
P0170 Polttoaineen säätöjärjestelmä
P1614 Väärä avain
P0621 Generaattorin lampun L ohjauspiiri
P0302 sylinteri 2
B2961 virta-avain asento (ei nollautunut)
B3925 yhteys mittaristoon (IPC)
B3929 CAN-väylän yhteys takaosan sähkökeskukseen (REC)
B3977 CAN-väylän yhteys konepellin alla sijaitsevaan sähkökeskukseen (UEC)
U2141 REC (Takaosan sähkökeskus)
P0460 Polttoainemäärän anturin virtapiiri
C1523 Akkujännite

Toimintavalmiustestin osatestit kaikki ok.

Taustaa vielä sen verran, että tuo polttoainemäärän anturin virtapiiri saattaa hyvinkin olla vanhempi tarina. Astra nimittäin mulle tullessaan herjasi tuosta kun löin ekan kerran tankin täyteen. Sen jälkeen sytytti häiriövalon aina kun tankki oli kuiva ja valo sammui tankkauksen jälkeen. Nykyään tuo ei enää toistu... tankki on nimittäin näillä bensan hinnoilla aika usein aika kuiva.

Autossa ei myöskään toimi ilmastointi eikä vakkari. Ilmastoinnin sulaketta kaivelin kerran ja se on ainakin ohjekirjan mukaan tuolla takaloosterissa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos tässä olisi kaksi vikaa.
lataus ongelma.
1, Pyöriikö laturi kevyesti ja onko hihna ehjä.
2, onko laturin koputtamisesta apua jos sieltä olisi hiilet loppu?
3 avaa uec kansi, onko siellä kosteutta?

P0302 sylinteri 2 sytytyskatko.
1, vaihda tulpat jos ei ole vaihdettu (60tkm/4-vuotta)
2, onko tulppa koloissa öljyä, jos on niin vaihda venttiilikopantiiviste.
3, mittaa puristukset.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Rak
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rak »

1. Mitä jännite sanoo vian ollessa päällä?

2. Vaihdettiinko massamittarin vaihtoreissulla mitään muuta?

Mitä vikakoodeihin tulee, niin ne oletettavasti poistettiin, nyt tarttis lukea ne uudestaan kun vikavalo seuraavan kerran käy päällä. Vikakooditiedoissa on muistaakseni jonkinlainen aikamerkintä, mutta sitä ei motomaatilla taida saada irti.
moon
'Agila'

moon kirjoitti: 14 Maalis 2022, 10:50 Vaiva 2: Auto seisoo ajon jälkeen sopivan pitkän ajan. Jäähtyy, mutta ei kylmäksi asti. Käyntiinlähtö on ihan älytöntä röpötystä ja ajotietokoneen mukaan tässä kohtaa polttoaineen kulutus liki 5L tunnissa. Aikansa törisee ja röpöttää, kunnes käyttää kierrokset jossain 3000 ja sen jälkeen toimii normaalisti. Tätä samaa ongelmaa oli aiemminkin, jonka vuoksi ilmamassa(määrä?)mittari vaihdettiin noin vuosi sitten ja ongelma poistui.
Eilen vietin hiljaisen hetken pää konepellin välissä ja katseeni kiinnittyi jäähdytinnesteeseen joka oli alarajalla... ehkä vähän sen allakin. Samassa mieleeni muistui tarina vuosituhannen taitteesta, eräästä punaisesta ja silloin kohtuullisen tuoreesta astrasta. Humpaavan tyhjäkäynnin aiheuttajaksi paljastui silloin liian vähäinen jäähdytinnesteen määrä. No. Minä sitten päättelemään tällä tietotekniikan mekaanikko/luonto-ohjaaja/restonomi-koulutuksellani, että mun astra-riepu saa semilämpimänä väärän lämpötilatiedon, koska minä olen laiminlyönyt tuon säiliön tarkistamisen ja sen vuoksi käyntiinlähtö on niin työlästä. Mun mies nauroi mulle. No minä sitten kulkeissani hain kannullisen punaista ja naisellisesti pelti auki heti kaupan parkkiksella ja lorautin säiliöön. Odottelin sitten kotona sen maagisen pari tuntia ja avain vapisten kohti lämpimänä pihaan jätettyä astraa. Mies tuli tietty irvailemaan jo valmiiksi, kun ei uskonut mun korjaukseen. Ja tadaa! Ei röpötystä :D Tämä vika näyttäisi nyt siis korjaantuneen ihan vaan nesteen lisäämisellä. Voin kertoa, että ohuesti olisi saattanut ottaa kaaliin, kun tämä olisi tehty jollain korjaamolla (ja kassan kautta ulos)!
moon
'Agila'

Rak kirjoitti: 14 Maalis 2022, 21:25 1. Mitä jännite sanoo vian ollessa päällä?

2. Vaihdettiinko massamittarin vaihtoreissulla mitään muuta?

Mitä vikakoodeihin tulee, niin ne oletettavasti poistettiin, nyt tarttis lukea ne uudestaan kun vikavalo seuraavan kerran käy päällä.
Tuota niin... en joutanut yleismittaria lähteä hakemaan, mutta test modessa U30 16,7V :o Kun valot ja muut palasivat, niin lukema tipahti 14,6V. Laturi siis todellakin lataa... vähän turhankin tehokkaasti. Jännitteensäädintä arvuuttelen, olis kohtuullisen edullinen kokeilu, mutta se ei uppoa mun kaaliin, että miksi tekee tätä vain kylmänä ja ei silloinkaan aina.

Massamittari vaihdettiin, ei mitään muuta.

Joo, kattelin jo puuilossa semmosta kivasti käsilaukkuun mahtuvaa OBD-lukijaa joka lupaa "livedatankin". Tiiä sitten saako sillä just ooppeleista mitään irti. Mutta joo siis toki luetutan koodin taas jos (kun) tuo bright light of mine alkaa taas loimottaa.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mä tilasin tuohon sisarmerkkiin Saabiin kai Kiinasta, olikohan merkki joku Nexas, sellaisen parinkympin lukijan. Kyllä se itseasiassa ainakin tuossa on suoriutunut ihan kaikesta, lukee ja nollaa koodit ja lukee myös livedataa. Vikakoodin ilmaantuessa on myös "freeze frame"-toiminto, voi jälkeenpäin katsoa millainen tilanne oli ja mitkä arvot sillä hetkellä kun koodi tuli.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos lataa yli 15v niin vaihda laturi kunnostettuun vaihtolaitteeseen esim Bosch tai Valeo.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onkos tässäkin väyläohjattu laturi kuten dieseleissä?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin