Grandland X
Re: Grandland X ja Grandland X phev
Perus 1.2 turbon käynnistysakku. Paljonko se pitäisi maksaa? Käytin auto 3v huollossa ja akkutesteri oli sanonut, että vaihda akku. Mitään oiretta tuossa ei ole ollut paitsi kovilla pakkasilla on mennyt energiansäästötilaan. Käynnistyksen jälkeen radio on automaattisesti käynnistynyt ja vaikka koemielessä sammutin auton samantien ei se enää säästötilaan mennyt. Lähtee joka kerta terhakkaasti käynnistymään.
Onko jossain halvempia akkuja tarjolla kun marmorilla hinta oli hengästyttävät 400€!!
Eikait tuo mikään litiumakku ole vai onko tuossa jotain elekrtoniikkaa mukana? Pöyristyttävä hinta, mutta äkkiselauksella ei löytynyt yhteensopivia akkuja motonetistä tai vastaavista.
Eikös peugeot 3008:ssa ole sama akku?
Onko jossain halvempia akkuja tarjolla kun marmorilla hinta oli hengästyttävät 400€!!
Eikait tuo mikään litiumakku ole vai onko tuossa jotain elekrtoniikkaa mukana? Pöyristyttävä hinta, mutta äkkiselauksella ei löytynyt yhteensopivia akkuja motonetistä tai vastaavista.
-
1,2sorsa
- OCF Member 2024

760a/en ja efb tyyppinen. Eli maksaa tarvikkeenakin parinsadan luokkaa kuten agm akutkin. eikä passaa laittaa halvinta akkua biltemasta tilalle. Ihan samaa akkua näkyy olevan citroenissakin. Se vain että jos ostat sen saman akun citroenin tiskiltä halvemmalla niin et saa siihen 1-vuoden varaosatakuuta.MaKu kirjoitti: 25 Maalis 2022, 12:33 Perus 1.2 turbon käynnistysakku. Paljonko se pitäisi maksaa? Käytin auto 3v huollossa ja akkutesteri oli sanonut, että vaihda akku. Mitään oiretta tuossa ei ole ollut paitsi kovilla pakkasilla on mennyt energiansäästötilaan. Käynnistyksen jälkeen radio on automaattisesti käynnistynyt ja vaikka koemielessä sammutin auton samantien ei se enää säästötilaan mennyt. Lähtee joka kerta terhakkaasti käynnistymään.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Kiitokset vastauksesta eli puolet halvemmalla voin päästä jos tuo alkaa oireilemaan. Minkälaisia oireita noissa on siinävaiheessa, kun on ns. Korkea aika vaihtaa? Näytti testerin tulostus 12,66v ja olikohan 670A ellen väärin muista lukuja
-
1,2sorsa
- OCF Member 2024

Menee jatkuvasti virransäästötilaan pidemmänkin ajolenkin jälkeen. Lopulta ei lähde käyntiin.MaKu kirjoitti: 26 Maalis 2022, 11:11 Kiitokset vastauksesta eli puolet halvemmalla voin päästä jos tuo alkaa oireilemaan. Minkälaisia oireita noissa on siinävaiheessa, kun on ns. Korkea aika vaihtaa? Näytti testerin tulostus 12,66v ja olikohan 670A ellen väärin muista lukuja
Ja vaihda akku tuloksen voi saada myös jos täyttää akkutesteriin väärät tiedot akun tyypistä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
Ok, pitääpä seurailla tilannetta. Tosiaan ainut tilanne, jossa tuo säästömoodi on tullut, on kovalla pakkasella pari päivää auto käyttämättä. Viimeksi taisi tehdä tuon pari kuukautta sitten. Ehkä 3-4 kertaa talvessa ja + asteilla ei kertaakaan. Ensi kesä kertonee paljon.
Tuo oma on tehnyt tuota säästötilaa kumpanakin talvena. Kesällä on vaihdettu "akkuvahdit" ja vuosi sitten helmikuussa päivitys, jonka ainakin piti tehdä se että nuo 12V akut ladataan aina kun ajoakkukin. Eli ei ainakaan pitäisi olla siitä kiinni ettei akut olisi täynnä. Tiedä sitten miten tuo lataa noita 12V akkuja sitten ajossa, jos bensa ei ole käynnissä.MaKu kirjoitti: 26 Maalis 2022, 12:28 Ok, pitääpä seurailla tilannetta. Tosiaan ainut tilanne, jossa tuo säästömoodi on tullut, on kovalla pakkasella pari päivää auto käyttämättä. Viimeksi taisi tehdä tuon pari kuukautta sitten. Ehkä 3-4 kertaa talvessa ja + asteilla ei kertaakaan. Ensi kesä kertonee paljon.
Onko tuo efb pakkasen kestoltaan huonompi mitä agm on?
Grandland GS Electric 73kWh 2025
Ex. Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20, Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20, Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Juuri tunti sitten kysyin marmorilla tuosta 12V akun lataamisesta, ja sanoivat (jostain tarkistamisen jälkeen) että siinä on jotain älyä että tarkkailee sitä 12V akun varaustasoa. Ei siis aina sitä lataa ollessaan ajoakkulatauksessa, mutta jos putoaa tietyn jännitetason alle, niin lataa. Kuulemma myös sähköllä ajossa lataa, että ei ole heidän sanomansa mukaan polttiksen käynnissäolemisesta kiinni. Tämä siis 4WD PHEV.Nible kirjoitti: 26 Maalis 2022, 17:00 Tuo oma on tehnyt tuota säästötilaa kumpanakin talvena. Kesällä on vaihdettu "akkuvahdit" ja vuosi sitten helmikuussa päivitys, jonka ainakin piti tehdä se että nuo 12V akut ladataan aina kun ajoakkukin. Eli ei ainakaan pitäisi olla siitä kiinni ettei akut olisi täynnä. Tiedä sitten miten tuo lataa noita 12V akkuja sitten ajossa, jos bensa ei ole käynnissä.
Tässä on tullut itseltäni nyt pieni väärinymmärrys. Itsehän olen manuaalin lukenut, ja aina sitä tutkailen jos jokin askarruttaa. Vaikka itse olen insinööri, vaimollani on laitteiden kanssa enemmän insinöörihenkeä siinä mielessä, että menee ja tekee, eikä sen kummemmin tutki etukäteen. Opin siis että kyllähän sen takakontin saa "sähköisesti" auki vaikka auto on käynnissä -- pitää vain painaa sitä takakontin nappia itse kontin kahvasta. Käytännössä aina avaan kontin kaukosäädöllä, eli takakontin nappula pohjaan, ja takakontti aukeaa. Tämä siis käytännössä aina kun auto on sammuksissa (tulen autolle ja laitan latauskaapelin ja otan sen kontista, tulen ostosten kanssa autolle, tai kun olen pysäköinyt auton kotipihaan ja lähden ottamaan latauskaapelia kontista). Vaimo taas aina on painanut sitä kontin kahvassa olevaa nappia, eikä edes tiennyt kaukosäätöisestä avaamisesta (ei muistanut kun olen kertonut). Tästä kahvan nappulasta kun vaimoni minua valisti, ja kokeilin sitä auton ollessa käynnissä, niin kyllähän se kontti aukesi _sähköisesti_ (mutta ei toki kaukosäädöllä). Aiemmin kun olen tätä yrittäny, olen vain alkanut kampeamaan luukkua käsin auki, enkä ole odottanut että se avaisi kontin itsekseen sähkötoimisesti.scarecrow kirjoitti: 23 Maalis 2022, 11:32 Yksi asia edelleen tuossa autossa hämmentää - Jos auto on käynnissä, ja vaihde P:llä, ja käsijarrukin päällä, niin takakonttia ei saa sähköisesti auki.
Eli, konttia ei saa kaukosäädöllä auki kun auto on käynnissä, mutta kyllä se sähköisesti avautuu jos vain painaa luukun kahvan nappia. Toki siinä sormi kuraantuu, mutta oli ainakin itselleni pieni helpotus, kun vähän jo ärsytti tämä tilanne. Edelleen toki ihmettelen miksei se kaukosäätö voi toimia vaikka on P-asennossa ja käsijarru päällä, jos kerran se kahvan napista lähtee auki sähköisesti. Ehkä sitä on minua viisaammat miettineet ettei taskussa vahingossakaan avautuisi väärässä tilanteessa.
Onko ovien automaattinen lukitus päällä?
On kyllä, mutta eikai sitä poiskaan saa? Lukitusnappia kojelaudassa olen toki painanut jo ennen autosta ulos astumista kokeillakseni onko vaikutusta, mutta ei. Ei se takakontti tosiaan lukossa ole, kahvasta nappia painamalla se kyllä avautuu. Ja kovasti marmorilla sanoivat että on tarkoituksellinen ominaisuus ettei kaukosäädöllä aukene kun auto on käynnissä, mutta eiväthän ne tyypit erehtymättömiä ole.
- HeseJoki57
- 'Admiral'

Ei myöskäään heilautus puskurin alta avaa takaluukkua. Minä sitä manasin ettei ko. toiminto mikään hyvä ole kun ei toimi koskaan, vain satunnaisesti. Nyt kun täällä tuli nuo asiat puheiksi niin aloin testaileen ko. toimintoa. No toimiihan se joka kerta kun moottori ei ole käynnissä mutta ei silloin kun moottori on käynnissä.scarecrow kirjoitti: 04 Huhti 2022, 10:09Tässä on tullut itseltäni nyt pieni väärinymmärrys. Itsehän olen manuaalin lukenut, ja aina sitä tutkailen jos jokin askarruttaa. Vaikka itse olen insinööri, vaimollani on laitteiden kanssa enemmän insinöörihenkeä siinä mielessä, että menee ja tekee, eikä sen kummemmin tutki etukäteen. Opin siis että kyllähän sen takakontin saa "sähköisesti" auki vaikka auto on käynnissä -- pitää vain painaa sitä takakontin nappia itse kontin kahvasta. Käytännössä aina avaan kontin kaukosäädöllä, eli takakontin nappula pohjaan, ja takakontti aukeaa. Tämä siis käytännössä aina kun auto on sammuksissa (tulen autolle ja laitan latauskaapelin ja otan sen kontista, tulen ostosten kanssa autolle, tai kun olen pysäköinyt auton kotipihaan ja lähden ottamaan latauskaapelia kontista). Vaimo taas aina on painanut sitä kontin kahvassa olevaa nappia, eikä edes tiennyt kaukosäätöisestä avaamisesta (ei muistanut kun olen kertonut). Tästä kahvan nappulasta kun vaimoni minua valisti, ja kokeilin sitä auton ollessa käynnissä, niin kyllähän se kontti aukesi _sähköisesti_ (mutta ei toki kaukosäädöllä). Aiemmin kun olen tätä yrittäny, olen vain alkanut kampeamaan luukkua käsin auki, enkä ole odottanut että se avaisi kontin itsekseen sähkötoimisesti.scarecrow kirjoitti: 23 Maalis 2022, 11:32 Yksi asia edelleen tuossa autossa hämmentää - Jos auto on käynnissä, ja vaihde P:llä, ja käsijarrukin päällä, niin takakonttia ei saa sähköisesti auki.
Eli, konttia ei saa kaukosäädöllä auki kun auto on käynnissä, mutta kyllä se sähköisesti avautuu jos vain painaa luukun kahvan nappia. Toki siinä sormi kuraantuu, mutta oli ainakin itselleni pieni helpotus, kun vähän jo ärsytti tämä tilanne. Edelleen toki ihmettelen miksei se kaukosäätö voi toimia vaikka on P-asennossa ja käsijarru päällä, jos kerran se kahvan napista lähtee auki sähköisesti. Ehkä sitä on minua viisaammat miettineet ettei taskussa vahingossakaan avautuisi väärässä tilanteessa.
Tuolla aikaisemmin kun oli puhetta millaisella kaapelilla latailee, niin olen sitä selvitellyt. Autossa on 7,4kW laturi 1-vaiheinen, 1x16A kaapelilla pystyy lataileen 3,6kW virralla teoriassa. (Viimeksi kun olin ABC:n 11kW syötöllä niin tolppa sanoi että 4,7kW latailee) Eli 1x16 tai 3x16 johdoilla ei saa kuin juuri tuota edellä mainittua latailtua. Jos haluaa koko 7,4kW latailla niin täytyy olla kaapeli joka on 1x32A.
Todella huonosti kerrottu nämä asiat käyttöohjekirjassa ja marmoritiskilläkään eivät tätä tienneet.
Lähden nyt hakemaan tuollaista kaapelia että kauppareissulla saa hieman enemmän virtaa akkuihin, kun pysähdys ei ole useita tunteja. Ylöjärvellä olisi tuollainen 1x16A kaapeli kaupan jos joku tarvii.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Omassa Grandlandissa myös 7,4kW laturi, mutta olen ladannut ainoastaan joko kotona schukolla, tai kauppareissun aikana Lidlin laturissa, ja sieltä irtoaa mukavasti täydellä 7,4kW teholla. Siinä olet ihan oikeassa että paljon asioita jätetty kertomatta/tarkentamatta ohjekirjassa. Ja marmorillakin välillä kertovat vain arvauksia. Parhaita vastauksia olen saanut Opelin maahantuonnin asiakaspalvelusta, lähettivät jopa lisävarustelistan pyytämättä. Aivan ässää palvelua heillä.HeseJoki57 kirjoitti: 05 Huhti 2022, 13:15 Tuolla aikaisemmin kun oli puhetta millaisella kaapelilla latailee, niin olen sitä selvitellyt. Autossa on 7,4kW laturi 1-vaiheinen, 1x16A kaapelilla pystyy lataileen 3,6kW virralla teoriassa. (Viimeksi kun olin ABC:n 11kW syötöllä niin tolppa sanoi että 4,7kW latailee) Eli 1x16 tai 3x16 johdoilla ei saa kuin juuri tuota edellä mainittua latailtua. Jos haluaa koko 7,4kW latailla niin täytyy olla kaapeli joka on 1x32A.
Todella huonosti kerrottu nämä asiat käyttöohjekirjassa ja marmoritiskilläkään eivät tätä tienneet.
Lähden nyt hakemaan tuollaista kaapelia että kauppareissulla saa hieman enemmän virtaa akkuihin, kun pysähdys ei ole useita tunteja. Ylöjärvellä olisi tuollainen 1x16A kaapeli kaupan jos joku tarvii.
Automaattinen lukitus lähtee pois, kun painaa pitkään sitä lukitusnappia.
11kW latausasemasta yksivaiheinen laturi ei saa kuin sen 3,6kW, kun 3x16A on sen 11kW. Jotta tuon 7,4kW saa, niin pitää olla 22kW latausasema.
Tuli ostettua pari vuotta sitten defan 3x32A kaapeli, kun silloin ei ollut muita 32A kaapelia edes tarjolla. Nyt taas ei näytä noita 22kW (3x32A) kaapeleita kovin useassakaan paikassa olevan edes myynnissä.
Tosin eipä tuo 1x32A taida kovin yleinen muutenkaan olla, vaan ovat 1x16A, 2x16A tai 3x16A vaihtoehtoja pääosin autot.
Eli 22kW latausasemasta tulee sen 7,4kW nyt sitten ja mm. kesällä onnistuu akun jäähdytys ja lataus samaan aikaan, mitä ei tuolla 8-12A lukemilla ainakaan suostu tekemään.
11kW latausasemasta yksivaiheinen laturi ei saa kuin sen 3,6kW, kun 3x16A on sen 11kW. Jotta tuon 7,4kW saa, niin pitää olla 22kW latausasema.
Tuli ostettua pari vuotta sitten defan 3x32A kaapeli, kun silloin ei ollut muita 32A kaapelia edes tarjolla. Nyt taas ei näytä noita 22kW (3x32A) kaapeleita kovin useassakaan paikassa olevan edes myynnissä.
Tosin eipä tuo 1x32A taida kovin yleinen muutenkaan olla, vaan ovat 1x16A, 2x16A tai 3x16A vaihtoehtoja pääosin autot.
Eli 22kW latausasemasta tulee sen 7,4kW nyt sitten ja mm. kesällä onnistuu akun jäähdytys ja lataus samaan aikaan, mitä ei tuolla 8-12A lukemilla ainakaan suostu tekemään.
Valitse oikea latauskaapeli autollesi https://www.defa.com/fi/valitse-oikea-l ... autollesi/
Esim. 711308 3405362 32A 7,4kW 250V Phase 1 5,0m 1,9kg https://www.defa.com/fi/tuote/econnect-latauskaapeli/
Esim. 711308 3405362 32A 7,4kW 250V Phase 1 5,0m 1,9kg https://www.defa.com/fi/tuote/econnect-latauskaapeli/
Kokeilin nyt sekä automaattinen lukitus päällä että poissa, mutta ei vaikutusta takakontin kaukosäätöiseen avaamiseen. Tällä siis mennään.Nible kirjoitti: 05 Huhti 2022, 16:17 Automaattinen lukitus lähtee pois, kun painaa pitkään sitä lukitusnappia.