Opel Calibra -92 2.0, 8v

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Pete
'Agila'

Opel Calibra -92 2.0, 8v

Viesti Kirjoittaja Pete »

OPEL CALIBRA A (C89) 2.0 i (M07)C 20 NE . Autolla ajettu muutamia tuhansia alle 5 ja hihna vaihdettu 7-8 vuotta sitten. Ei talviajoa. Olen hakemassa autoa ja mietin uskaltaako ajaa noin 600 kilsaa ilman vaihtamista?
Olen hakemassa autoa pohjoisesta ja en ole löytänyt tekijää sieltä kun lomakausi päällä.

Hihna hyvässä kunnossa ja ei mitään ääniä. Eikö se niin ole jos hihna menee poikki niin kone eikä mitään muutakaan hajoa?
Pete
'Agila'

Re: Opel Calibra -92 2.0, 8v

Jos Oulun seudulla on tekijää vapaana lauantaina, niin voi pistää viestiä. Osat on.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

viewtopic.php?t=144521&start=15

Tuossa viimeisessä kuvassa korkkasi 6v/8tkm ajettu hihna.

Ei riko mitään, muuta kuin matka loppuu kesken.

Todella harvinaista että noin "tuore" hihna kuitenkin rikkoutui.

Henkilökohtaisesti ajelisin menemään, ja aika lailla huoletta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ostaisin hihnasarjan ja ottaisin työkalut mukaan niin ei tarvi vaihtaa kunnosat ja työvälineet on mukana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
lepOsimA
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Kyllä, tuskin se pettää, paitsi jos tekee niin ku minä, että ajattelee ääneen, että kyllä se vielä yhden kesän kestää :D

Eniveis, työkalut millä itse hommasta selvisin Astran kanssa (varhaisempi 92-malli, missä on vielä apulaitteet kiilahihnalla ja pelkkä vesipumppu kiristiminenä) :

0) tunkki ja pyöränavain, niin saa lisää tilaa pyörän irroittamalla, ei varmaan välttämätöntä, mutta hyvä varmaan pitkällä reissulla olla muutenkin
1) Kuusiokolohylsy (muistaakseni 5mm), räikkä ja pieni vasara millä naputella hylsy pohjaan, kampuran hihnapyörää varten
2) 10mm hylsy vesipumpun taustamuovia ja ilmanputsarikopan alaosaa varten ja pitkä 13mm hylsy vesipumpun pultteja varten. 13mm (räikkä)lenkki ohjaustehostimen kiristimen löysäämiseen ja laturin kiristyspultin löysäämiseen.
3) ruuvimeisselit imuputken klemmarien irroitukseen
4) esim. vääntövarsi tai vastaava vesipumpun varovaiseen kääntöön ja samalla voi sitten kääntää laturia, kun sen hihnaa kiristää
5) 17mm hylsy moottorin pyörittämiseen kohdilleen
6) valutusastia ja jäähdytinnestettä parisen litraa
7) karhunkieli tms vesipumpun pesän putsaukseen
92 fastra caravan C20NE
Pete
'Agila'

Ikävä kyllä ei saa työkaluja otettua mukaan, junalla reissussa.. :D
Onneksi kyseessä tuo 8v kone niin ei ole niin justiinsa jos hihnat vähän paukkuu :D
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

lepOsimA kirjoitti: 13 Kesä 2024, 08:39 Kyllä, tuskin se pettää, paitsi jos tekee niin ku minä, että ajattelee ääneen, että kyllä se vielä yhden kesän kestää :D

Eniveis, työkalut millä itse hommasta selvisin Astran kanssa (varhaisempi 92-malli, missä on vielä apulaitteet kiilahihnalla ja pelkkä vesipumppu kiristiminenä) :

0) tunkki ja pyöränavain, niin saa lisää tilaa pyörän irroittamalla, ei varmaan välttämätöntä, mutta hyvä varmaan pitkällä reissulla olla muutenkin
1) Kuusiokolohylsy (muistaakseni 5mm), räikkä ja pieni vasara millä naputella hylsy pohjaan, kampuran hihnapyörää varten
2) 10mm hylsy vesipumpun taustamuovia ja ilmanputsarikopan alaosaa varten ja pitkä 13mm hylsy vesipumpun pultteja varten. 13mm (räikkä)lenkki ohjaustehostimen kiristimen löysäämiseen ja laturin kiristyspultin löysäämiseen.
3) ruuvimeisselit imuputken klemmarien irroitukseen
4) esim. vääntövarsi tai vastaava vesipumpun varovaiseen kääntöön ja samalla voi sitten kääntää laturia, kun sen hihnaa kiristää
5) 17mm hylsy moottorin pyörittämiseen kohdilleen
6) valutusastia ja jäähdytinnestettä parisen litraa
7) karhunkieli tms vesipumpun pesän putsaukseen
Tarvittaessa tien päällä toki, kun perille pitää vaan päästä, unohdetaan tuo vesipumppu. Siinä kohtaa varataan vaan ne hihnanvaihtotyökalut ja ne nyt sopii junareisulle reppuun. Jos mä olen X20XEV B-Vectraan laittanut hihnan paikalleen pelkästään yläkautta, auto pyörillään niin onnistuu se tähänkin :D
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Vastaa Viestiin