Ilmastointi täytyy olla!

Keskustelua Opeleista
Dino
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

On 2004-03-05 09:14, deore wrote:

Hmmm...oletkos ajatellut,onko moottorille hyvä,että se lämpenee -30 pakkasesta "iskukuumentamalla" lämpimäksi?Taitaa pidemmän päälle olla huonompi vaihtiehto,kuin lohkolämppärillä pikkuhiljaa lämpeneminen.1½ tuntia kovallakin pakkasella riittää lohkoläppärillä.
Jos asiaa noin ajattelee niin lienee viisainta olla käyttämättä moottoria ollenkaan noilla pakkasilla. Lämpiäähän se motti käydessäänkin yhtä nopeesti.

Ja mitä sen auton lämpöisenä pitämiseen tulee 8-10 tuntia noilla pakkasilla niin ilmeisesti noilla eläinlääkäreillä on sitten aina sähköä saatavilla kun pitää autoa pitää lämpöisenä jatkuvasti, eikö? Meinaan kai niilläkin järki pelaa, jos tarvitsee lääkkeitä lämpöisessä säilytellä niin ottaa ne sisälle.

Itse olen tämän talven käyttänyt Eberiä ja tulen oman kokemukseni perusteella sitä käyttämään myös jatkossakin. Akun kestoon voi paljon itse vaikuttaa sen mukaan pitääkö sen auton olla sisältä kuin sauna vai pitääkö sen olla lämmin ollenkaan. Sisätilat kuitenkin lämpenee suht nopeesti jos moottori on lämmin käynnistettäessä. Järjen käyttö kun on bensalämppärinkin kanssa sallittu :wink:

JL
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2004-03-05 11:10, JL wrote:

Ja mitä sen auton lämpöisenä pitämiseen tulee 8-10 tuntia noilla pakkasilla niin ilmeisesti noilla eläinlääkäreillä on sitten aina sähköä saatavilla kun pitää autoa pitää lämpöisenä jatkuvasti, eikö? Meinaan kai niilläkin järki pelaa, jos tarvitsee lääkkeitä lämpöisessä säilytellä niin ottaa ne sisälle.

JL
pakkasta huonosti kestävää kalustoa + lääkkeitä (joista suurinosa pitää olla jääkaappi lämpötilassa) voi autossa olla useampi 100 kiloa, ja mieti vaikka päivystys öitä joka reissua ennen ja jälkeen, roudaat kaikki autoon, ja takas sisälle :smile: ja toisaalta voi olla ettei tule yhtään lähtöä, muttakun auto on oltava valmiudessa kokoajan.

Eräs tuttu on ratkaissut dilemman siten että lämmittää autoa sähköllä katkonaisesti, ja auton sisällä on langaton lämpömittarin anturi ja jos lämpö autossa nousee liian korkeaksi tai laskee liian matalaksi niin sisällä alkaa mittarin singaalin vastaanotto osa piippaamaan, jolloin sisältä käsin voi tarkistaa, että pitääkö ajastin kelloa muuttaa katkomaan virtaa harvemmemmin vai tiheämmin.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Black Diamond »

On 2004-03-05 11:10, JL wrote:

Jos asiaa noin ajattelee niin lienee viisainta olla käyttämättä moottoria ollenkaan noilla pakkasilla. Lämpiäähän se motti käydessäänkin yhtä nopeesti.

Voi olla parempi Fordille,kun ajelee vain kesälämpimillä... :lol: :lol:
Komsaa
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Komsaa »

n. 5 kilometrin lenkin ja lämmitän ennen lähtöä 15-20min. Ei mitään akkuongelmia.
Hommasin kans tos syksyllä Eberin autoon. Autossa oli alkuperäinen ooppelin akku ja se hyyty kun tuli ajeltua vain lyhyitä matkoja. Hain uuden isoimman mitä pirssiin mahtuu eikä ainakaan vielä oo loppunu toista kertaa. Eihän sitä tosiaan oo tarkotettu 8-12 tunnin lämmitykseen mutta muuten on kyllä mukava kapistus! Onkos joku muuten tehny itte jonkin laista puhelin käynnistystä noihin?? Ajattelin vaan ruveta väsäämään...
Kuva
Dino
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

Hommasin kans tos syksyllä Eberin autoon. Autossa oli alkuperäinen ooppelin akku ja se hyyty kun tuli ajeltua vain lyhyitä matkoja. Hain uuden isoimman mitä pirssiin mahtuu eikä ainakaan vielä oo loppunu toista kertaa. Eihän sitä tosiaan oo tarkotettu 8-12 tunnin lämmitykseen mutta muuten on kyllä mukava kapistus! Onkos joku muuten tehny itte jonkin laista puhelin käynnistystä noihin?? Ajattelin vaan ruveta väsäämään...

[/quote]

Laitoin omaan Eberin jatkeeksi kaksisuuntaisen kaukosäätimen. Kantamaa on omiin tarpeisiin riittävästi ja hyvin on toiminut.

JL
Komsaa
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Komsaa »

Juu kyllä mullakin on kaukosäädin siihen, vissiin ihan "yksi" suuntainen kun ei anna tietoa että lähtikö päälle. Kyllähän se riittää mut ihan ajankuluksi ja jos joskus tarvii saada lämmityspäälle jostain kauempaa (esim. tulossa toisen kyydillä jostain)
Kuva
Henkkis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Henkkis »

Mikäs se ilmastointi on? Onkos se joku avoauto malli? Mitä sille tehdään? Onko se jokin luxus auton varuste? :grin:

Olkaa tyytyväisiä siihen, että teillä sellaset on. Itse olen tyytyväinen että on varpaiden lämmitin. Ei penkinlämmittimiä, eikä muita. Kesällä mun ilmastointi on, ikkunat alas ja ajamaan niin tulee viimaa. Eli ilmastointia auto ei ole koskaan nähnykkään. No koskaan mulla sellasta ei ole ollut, niin sellasta ei osaa kaivatakkaan :grin:
=Henkkis=® Opel Corsa easytronic 1.2 twinport -05
Ihmeitä teemme hetkessä, mahdottomat asiat vievät vähän enemmän aikaa.
BanaaniSorsa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja BanaaniSorsa »

On 2004-03-06 03:21, Henkkis wrote:
Eli ilmastointia auto ei ole koskaan nähnykkään. No koskaan mulla sellasta ei ole ollut, niin sellasta ei osaa kaivatakkaan :grin:
Mutta kun on kesällä yhden pitkän matkan autossa jossa sellainen on ja hyppää tämän jälkeen omaan autoon niin tajuaa että on siitä hyötyä..
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

onkos kukaan laitattanut jälki-asennus ilmastointia?niitä on kuulemma merkkikohtaisia?
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kun autossa on kerran ollut ilmastointi,vaihtaminen autoon ilman ilmastointia on todalla vaikeaa.

Taitaa tuo ilmastoinnin jälkiasennus olla niin työläs ja kallis homma että halvempi vaihtaa autoa.
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Jo neljäs auto ilmastoinnilla.Muuta ei enää todellakaan tule.
Renex
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Renex »

Täytyy ottaa kans kantaa tohon ilmastointiin. Mulla on vasta nyt ensimmäinen auto (Omega B V6) ilmastoinnilla ja ei ole kyllä muuta kun myöteistä palautetta (lapsilta varsinkin) etenkin kesähelteillä.Ulkona 28 astetta ja sisällä 19. Kavereilla on myös noita Eberejä ja Webastoja, ihan kivoja mutta jokainen on saanut kokea akun kapasiteetin riittämättömyyden. Mulle itsellekin toi akkuhomma oli kans yllätys niin kuin kavereillekin.
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

On 2004-03-05 10:08, Platinum wrote:
Hmmm...oletkos ajatellut,onko moottorille hyvä,että se lämpenee -30 pakkasesta "iskukuumentamalla" lämpimäksi?Taitaa pidemmän päälle olla huonompi vaihtiehto,kuin lohkolämppärillä pikkuhiljaa lämpeneminen.1½ tuntia kovallakin pakkasella riittää lohkoläppärillä.
JA mitenköhän sinä luulet moottorin lämpiävän normaalisti kun autoa käytetään? Kun 100kW:n ottomoottorin hyötysuhde on ehkä 25%, niin paljonko siitä tulee lämpötehoa.. varmaan hiukan enemmän kuin Webastosta.. enpä ole vielä kuullut että moottori olisi lämpiämisestä hajonnut. Taitaapi moottorinsuunnittelussa olla tapana ottaa huomioon pikkaisen isommat lämpörasitukset kuin mitä esilämmitys saa aikaan.
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

On 2004-03-06 22:42, Renex wrote:
Täytyy ottaa kans kantaa tohon ilmastointiin. Mulla on vasta nyt ensimmäinen auto (Omega B V6) ilmastoinnilla ja ei ole kyllä muuta kun myöteistä palautetta (lapsilta varsinkin) etenkin kesähelteillä.Ulkona 28 astetta ja sisällä 19. Kavereilla on myös noita Eberejä ja Webastoja, ihan kivoja mutta jokainen on saanut kokea akun kapasiteetin riittämättömyyden. Mulle itsellekin toi akkuhomma oli kans yllätys niin kuin kavereillekin.
Joo, lapsiperheille ilmastointi on kyllä todella hyödyllinen. Voi säästää yhdeltä avioerolta. :smile: Noista akkuongelmista totean edelleen, että joko sitä lämppäriä käytetään suuresti yli tarpeen, eikä autolla ajeta, tai sitten yritetään käyttää sitä akkua viimeiseen pisaraan asti. Jos hyväksyy sen tosiasian, että Webaston kanssa akku vaihdetaan mieluummin joka vuosi tai vähintäänkin joka toinen vuosi niin ongelmia ei pitäisi tulla. Ja ei sitten kanssa osteta mitään essonbaarin alahyllyn kiinalaistuotetta, vaan paras käynnistysakku mikä autoon löytyy.
all love is unrequited
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2004-03-07 11:11, deore wrote:
enpä ole vielä kuullut että moottori olisi lämpiämisestä hajonnut.
Toi mun arvio oli vain heitto,joka oli aika huonosti ajateltu.Olen kyllä väärässä,tuskin se nyt sentään tosta esilämmittämisestä hajoaa!

Mutta lämpiämisestä kylläkin hajoaa kone, herkästikin.Siitä esimerkki taas tämänpäiväisestä formulakisasta.Siihen hyyty johtotähti!
Vastaa Viestiin