Millainen lambda-anturi mun tulisi hommata, kun mulla on tuollainen rakennussarjasta tehty mittari, jota olis tarkoitus käyttää seosmittarina. Mittari on sellainen että kaikki ledit (10 kpl) palavat kun mittarille tulee 1,2v jännite. Mittarissa on neljä liitäntää, jos se jotain auttaa:
-signaali sisään ja sen maa.
-jatkuvavirta ja maa.
Noita antureita tuntuu olevan pirusti erilaisia esim. motonetissä (pääosin piuhojen määrässä eroja), niin minkä niistä hommaan???
Taitais toisaalta olla fiksumpaa hommata ihan tehdasvalmisteinen seosmittari, ja anturi. (jos löytyy myytäväksi asti, niin tarjoa vaikka mailiin)
Millainen lambda-anturi seosmittarille??
Ihan peruslambda, yksjohtoinen, kelpaa niinkun Santa tossa sanokin. Maksaa tarvikkeena sellasen 30-40e. Kannattaa panostaa johdotukseen vähän enemmän aikaa, lambda->mittari -välinen piuha olis hyvä vetää yhtenä piuhana ja anturin runko kannattaa maadoittaa vielä erikseen. Pistää vaikka ohuen prikan anturin ja pakoputken väliin ja tästä prikasta piuha maihin.
-respect to the man in the ice cream van-
Itse käyttäisin 4-johtoista lambdaa eli lämmitettävää.
Koska lambda-anturi on on/off kytkin (käyttötarkoitus) ja sen tarkkuus riippuu suuresti lämpötilasta.
Siten laittaisin aika kaus putkistoon ja lämmityksen ottaisin käyttöön. Näin tarkkuutta saadaan parannettua, kun lämpötila soutaa vähempi.
Lambda 0,9 tuollaisen kuvaajan olen nähnyt
500 C <=> 850 mV
800 C <=> 880 mV
900 C <=> 930 mV
Yksijohtoisella lambdalla kannattaa olla pakoputkiston maadoitukset hyvässä kunnossa. Sillä 30 mV on merkitsevää
.
j.h
Koska lambda-anturi on on/off kytkin (käyttötarkoitus) ja sen tarkkuus riippuu suuresti lämpötilasta.
Siten laittaisin aika kaus putkistoon ja lämmityksen ottaisin käyttöön. Näin tarkkuutta saadaan parannettua, kun lämpötila soutaa vähempi.
Lambda 0,9 tuollaisen kuvaajan olen nähnyt
500 C <=> 850 mV
800 C <=> 880 mV
900 C <=> 930 mV
Yksijohtoisella lambdalla kannattaa olla pakoputkiston maadoitukset hyvässä kunnossa. Sillä 30 mV on merkitsevää
j.h
Siihen tuli heitettyä tarkoituksella epämääräinen käsite... eiköhän se aika kaukana ole lähempänä taka-akselia kuin etuakselia.On 2004-03-18 12:36, JNE wrote:
jpisteh:
Miten määrittelet aika kauas? Juuri ennen katalysaattoria?
Kerran käytimme eräässä Kisa Golfissa juuri ennen kattia ja katti loppui takapuskurin luo. Mitä kauempana sen tarkempi, mutta toisaalta tulee peliin hitaammin. No 140 kW vetävistä pyöristä lämmittää aika nopeasti pakoputkiston koko matkalta.
j.h