Remmiahdettu tai turbo V6
-
Record ja Aroma
- 'Kadett'

Jottei alkuperäinen aihe unohtuisi,
niin nyt tuli vastaan aika mielenkiintoinen
Kompressori... Lysholmin twinscrew!
(varmaan monelle täällä jo tuttu?)
Onkos tällainen jollain suomipelissä?
Heitähän mailia!Miten on toiminut?
Mahtuukohan asiallisesti mooottoritilaan?
Teitkö muita muutoksia koneeseen??
Ruotsissa ks.kauppiaalta ei saa asennuspalvelua eikä tilbehöörejä!
Eli tämä siis ei ole mikään valmis kitti!
Kenen juttusille kannattaisi mennä,
mikäli sellaisen haluaisi
asennettuna autoonsa?
Joku hyvä ja luotettava turbopaja
etelä-suomesta...?
Jos kiinnostaa;
Tässä osoite lyssin sivuille;
http://www.lysholm.se
Sitä kauppaa;
http://www.enem.se
niin nyt tuli vastaan aika mielenkiintoinen
Kompressori... Lysholmin twinscrew!
(varmaan monelle täällä jo tuttu?)
Onkos tällainen jollain suomipelissä?
Heitähän mailia!Miten on toiminut?
Mahtuukohan asiallisesti mooottoritilaan?
Teitkö muita muutoksia koneeseen??
Ruotsissa ks.kauppiaalta ei saa asennuspalvelua eikä tilbehöörejä!
Eli tämä siis ei ole mikään valmis kitti!
Kenen juttusille kannattaisi mennä,
mikäli sellaisen haluaisi
asennettuna autoonsa?
Joku hyvä ja luotettava turbopaja
etelä-suomesta...?
Jos kiinnostaa;
Tässä osoite lyssin sivuille;
http://www.lysholm.se
Sitä kauppaa;
http://www.enem.se
Niin tuossa jo aikaisemmin oli linkki aiheeseen kenellä (Juha_MV6) on tuollainen Lysholmin ahdin MV6:seen. En tiedä joko se on kiinni. Itsekin olen sitä mieltä että jos jotain laitan niin se on Lysholm. Ilmastoinnin kompuran paikalle tuon saisi varmaan aika helposti, mutta sitä ei raaski poistaa.
-Mikko
-Mikko
Audi S4 Biturbo
Juu, kiitos linkistä!
Mv6 viittaa omegaan...?
Siinä on varmaan paremmin tilaa
asennella kuin vecculissa?
Mittasin tänään mahdollista paikkaa epelille
hmm.. aika tiukaa tekee jos sen haluaisi
ilmanpuhdistimen paikalle... Todennäköisesti pitäisi tehdä ilmanotto sivupellin sisälle.
Ilmastoinnin kompurankin voi kyllä siirtää
mutta sitä vaihtoehtoa en ajatellut ekana.
Tunneko tuon Mvkuutosen?
Tai tunteeko joku toinen?
Miten hänet saisi kiinni?
Onko kenties OFC:n jäsen?
Itse liityin kerhoon eilen.
Mikäli sinua kompura kiinnostaa ja talous
antaa periksi, ehkäpä saisin alennusta
kahden laitteen tilauksesta?
Eikä ruotsinkielikään teetä ongelmaa...
Toki se toinenmin peli jossa on joko regalin
tai z-engineerin kompura olisi kiva nähdä livenä ja haastaa faktoja!
Tosin sen kunnon turbopajan haluaisin
ensin löytää. Siihen tarvitsee niin paljon muutakin kuin vain emäaluksen.
Mv6 viittaa omegaan...?
Siinä on varmaan paremmin tilaa
asennella kuin vecculissa?
Mittasin tänään mahdollista paikkaa epelille
hmm.. aika tiukaa tekee jos sen haluaisi
ilmanpuhdistimen paikalle... Todennäköisesti pitäisi tehdä ilmanotto sivupellin sisälle.
Ilmastoinnin kompurankin voi kyllä siirtää
mutta sitä vaihtoehtoa en ajatellut ekana.
Tunneko tuon Mvkuutosen?
Onko kenties OFC:n jäsen?
Itse liityin kerhoon eilen.
Mikäli sinua kompura kiinnostaa ja talous
antaa periksi, ehkäpä saisin alennusta
kahden laitteen tilauksesta?
Eikä ruotsinkielikään teetä ongelmaa...
Toki se toinenmin peli jossa on joko regalin
tai z-engineerin kompura olisi kiva nähdä livenä ja haastaa faktoja!
Tosin sen kunnon turbopajan haluaisin
ensin löytää. Siihen tarvitsee niin paljon muutakin kuin vain emäaluksen.
Olen muutaman ajatuksen hänen kanssaan vaihtanut, kokeile private messages toimintoa, niin eikähän herää, veikkaan että hän on ollut jo tän viestin aikana kuulolla.On 2004-03-30 22:19, White wrote:
Juu, kiitos linkistä!
Mv6 viittaa omegaan...?
Tunneko tuon Mvkuutosen?
j.h
searcilla löytyy varmaan jotain aiheeseen liittyvää...
Onko kiinnostuneita MV6 miehiä lähteä turbotusprojektiin? Olen pitkään suunnitellut sellaisen asentamista kys. moottoriin. Läpi pitäisi mennä päästömittauksista suunnittelemallani systeemillä.Tarkoitus olisi tehdä yhdellä ahtimella hyödyntäen alkuperäisiä pakosarjoja hyväksi käyttäen. Jos tähän saisi useamman mukaan niin sen voisi tyypittää VTT:llä. Hintaahan tälle tietysti tulee jonkin verran, mutta laatuun kannattaa mielestäni satsata. Asia on todellakin vasta suunnitteilla, mutta jos löytyisi kiinnostuneita niin asia voisi edetä valmiiksi saakka. Olen itsekin kallistumassa MV6 farmariin ja se olisi minulle työn kannalta hyvä vaihtoehto. T: Kansiviritys J.Kosunen
To Mr.Kosunen.
Kuinka vakavasti olet miettinyt
turbon ja remmi-ahtimen eroja?
Turbolla saadaan varmasti tehoja
enemmän niillä huippukierroksilla
mutta ihan tosissanko meinaat räpätä
kierrokset pohjassa? Minusta tavallinen
kierrosaluelle 2000-4000 riittää, kunhan
vaan vääntöä piisaisi. Toki sitä silloin tällöin voi myös iloitella. Mutta ajattelin pitää oman autoni ihan ajokunnossa jonkun vuoden.Mitään kilpuria en siitä tee.
Remmissä ole sitä kuulua viivettä, ynnä
asennuspalikat ovat yksikertaisempia, ja tarvittaessa ahtimen voi ohittaa tai ottaa pois aikas vaivattomasti.
Käypä lysholmin sivuilla ja mieti vielä kerran, minusta se ahdintyyppi on hyvä.
Ruuviahtimella saadaan alavääntökin kohdalleen. Heillä on ahtimesta ainakin
viisi eri versiota ja aika laaja yhdistelmä referenssejä, veneistä lähtien.
Kerro mitkä seikat mielestäsi puoltavat
Turbon suuntaan?
Toimisiko päästöt yhtän sen paremmin? sitä en
tiedä, mutta ehkäpä suunnitelmasi voisi hyädyntää/yhdistää myös lysholmiin?
Entäpä hintapolitiikka?
Lysholmin saa kahteen tonniin. siihen tietysti suunnittelu ja kilkkeet päälle.
Se VTT:n *yhteismittaus* kuulostaa myös erittäin järkevälle.
Itselläni ei tosin ole MV6 vaan
Vectra B 2.6 V6.
Kuinka vakavasti olet miettinyt
turbon ja remmi-ahtimen eroja?
Turbolla saadaan varmasti tehoja
enemmän niillä huippukierroksilla
mutta ihan tosissanko meinaat räpätä
kierrokset pohjassa? Minusta tavallinen
kierrosaluelle 2000-4000 riittää, kunhan
vaan vääntöä piisaisi. Toki sitä silloin tällöin voi myös iloitella. Mutta ajattelin pitää oman autoni ihan ajokunnossa jonkun vuoden.Mitään kilpuria en siitä tee.
Remmissä ole sitä kuulua viivettä, ynnä
asennuspalikat ovat yksikertaisempia, ja tarvittaessa ahtimen voi ohittaa tai ottaa pois aikas vaivattomasti.
Käypä lysholmin sivuilla ja mieti vielä kerran, minusta se ahdintyyppi on hyvä.
Ruuviahtimella saadaan alavääntökin kohdalleen. Heillä on ahtimesta ainakin
viisi eri versiota ja aika laaja yhdistelmä referenssejä, veneistä lähtien.
Kerro mitkä seikat mielestäsi puoltavat
Turbon suuntaan?
Toimisiko päästöt yhtän sen paremmin? sitä en
tiedä, mutta ehkäpä suunnitelmasi voisi hyädyntää/yhdistää myös lysholmiin?
Entäpä hintapolitiikka?
Lysholmin saa kahteen tonniin. siihen tietysti suunnittelu ja kilkkeet päälle.
Se VTT:n *yhteismittaus* kuulostaa myös erittäin järkevälle.
Itselläni ei tosin ole MV6 vaan
Vectra B 2.6 V6.
Noista päästöistä tuli mieleen yksi juttu. Turbon kanssa katille menevä matka on pidemmällä, ja se saattaa aiheuttaa ongelmia kun pakokaasu jäähtyy enemmän. Tietysti turbo käy kuumana, ja saattaa olla että kaasutkin on normaalia kuumempia kuin ilman sitä. Mutta kun päästötesti aloitetaan pakkasesta, niin siinä ei oikein ole varaa odotella turbon ja katin lämpenemistä. Mitä nopeammin katti saadaan toimintalämpötilaan, sen vähemmän päästöjä. Mekaanisella ahtimella pakoputkiston pituus ei muutu.
Tuossa 2.6:ssa on esikatit, ja ne kuulemma ahdistavat jonkinverran. Ne myös vie tilaa sieltä konehuoneesta juuri sieltäpäin mihin sen ahtimen saisi menemään. 2.6 menee varmaan normaalista päästötestistä läpi ilman esikattejakin, mutta tuskin tuosta tyyppihyväksyntätestistä.
-Mikko
Tuossa 2.6:ssa on esikatit, ja ne kuulemma ahdistavat jonkinverran. Ne myös vie tilaa sieltä konehuoneesta juuri sieltäpäin mihin sen ahtimen saisi menemään. 2.6 menee varmaan normaalista päästötestistä läpi ilman esikattejakin, mutta tuskin tuosta tyyppihyväksyntätestistä.
-Mikko
Audi S4 Biturbo
Ehkäpä olen miettinyt asioita hyvinkin paljon,että pystyn puolustamaan omaa kantaani turbo vs.ruuviahdin. Ensinnäkin pakokaasuahdin saa hukkaenergiasta voimansa(poltetusta bensiinistä) tässä tapauksessa. Ruuviahdin taas ottaa voimansa kampiakselilta vähentäen perusmoottorin tehoa(johtuen kasvaneesta vastuksesta)joka välittyy hihnalla kampiakselilta ahtimeen.Näin ollen hyötysuhde jää väkisinkin ruuviahtimella huonommaksi kuin pakokaasuahtimella(en nyt muista hyötysuhdeprosentteja). Ja miksi pitäisi painaa läppälaudassa kun voi ajaa pienemmilläkin moottorin kierroksilla? Jos se pakokaasuahdin tehdään oikeanlaiseksi se kyllä lähtee nostamaan ahtopainetta pieniltäkin kierroksilta. Eri asia sitten millaista ahdinta kukin haluaisi käyttää. Enkä puhu tässä mistään HOLSETIN HX sarjan ahtimista, vaan jostain ihan muusta. Ja pakokaasut kyllä pysyvät kuumana kunhan väliputket suojataan lämpöeristeellä ja heti ahtimen jälkeen laitetaan oikein mitoitettu katalysaattori ja jätetään vielä alkuperäisetkin katit paikoilleen. Ja mittauslämpötila pakokaasutestille mitataan 20-22 asteessa moottorin ollessa vähintään yön yli jäähtyneenä. Riippuen vuosimallista auto käy joutokäyntiä muistaakseni 25-45 s ennenkuin mittausta ruvetaan suorittamaan dynamometrissa. Tietenkin moottorin ja kattien tulee olla kunnossa muuten ei mene läpi. Opeleissahan on vielä ilmapumppu joka työntää ilmaa pakosarjaan/katteihin, jolloin katit lämpeävät nopeasti. Nämä ovat minun ja erään toisen henkilön näkemyksiä kys. asiasta. Jokaisella on varmaan oma mielipiteensä asioista ja hyvä niin. Itse ainakin turbolaitteiden parissa puuhasteltuani 80 luvun lopulta saakka olen vakuuttunut pakokaasuahtimen toimivuuksista /toimivuudesta. Kansiviritys J.Kosunen.
Kiinnostaa tuo Kosusen projekti, kun saisi vielä hiukan jonkinsuuntaista hinta-arviota ja mitä osia vaihdetaan ym... Voisin olla vaikka koeauton omistajanakin 
Juha_MV6:n saa kiinni ensi viikolla tai seuravalla kun on lomareissulla ulkomailla ja ei ole vielä lysholmi kiinni... Laita priva-viestiä tai sitten sähköpostia... Ja on MV6 omega.
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-03-31 20:01 ]</font>
Juha_MV6:n saa kiinni ensi viikolla tai seuravalla kun on lomareissulla ulkomailla ja ei ole vielä lysholmi kiinni... Laita priva-viestiä tai sitten sähköpostia... Ja on MV6 omega.
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-03-31 20:01 ]</font>
Tieto, veikkaus vai luulo?On 2004-03-31 12:15, MikkoV wrote:
Mutta kun päästötesti aloitetaan pakkasesta, niin siinä ei oikein ole varaa odotella turbon ja katin lämpenemistä.
-Mikko
Itsellä on se käsitys, että testi aloitetaan n. +20 C tilanteesta, eli auto seisoo vuorakauden ennen testiä, jotta todellakin lämpötila on +20C.
j.h
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
TM:ssa jossa oli talviauto testi tuo oli selitetty hyvin miten tekevät, eipä ole lehti tässä käsillä nyt.On 2004-03-31 22:18, jpisteh wrote:Tieto, veikkaus vai luulo?On 2004-03-31 12:15, MikkoV wrote:
Mutta kun päästötesti aloitetaan pakkasesta, niin siinä ei oikein ole varaa odotella turbon ja katin lämpenemistä.
-Mikko
Itsellä on se käsitys, että testi aloitetaan n. +20 C tilanteesta, eli auto seisoo vuorakauden ennen testiä, jotta todellakin lämpötila on +20C.
j.h
Veikkaus/luulo. Jostakin vain olen sen käsityksen saanut kun olen noita kysellyt. Voihan olla että olen ymmärtänyt väärin kun se auto pitää olla siellä yön yli jäähtymässä, ja siitä olen sen tajunnut väärin.On 2004-03-31 22:18, jpisteh wrote:Tieto, veikkaus vai luulo?On 2004-03-31 12:15, MikkoV wrote:
-Mikko
j.h
Pitääpä etsiä tuosta faktaa jostakin.
-Mikko
Audi S4 Biturbo
[/quote]
TM:ssa jossa oli talviauto testi tuo oli selitetty hyvin miten tekevät, eipä ole lehti tässä käsillä nyt.
[/quote]
Ikävä kyllä en arvosta auktoriteettejä
. Voi sanoa, että joka teknarissa on useita asiavirheitä ja onneksi vain viidenneksen niistä virheistä huomaa, vois mennä uskottavuus jos...
Sitten pitää lukea testi tarkkaan, onko se TM:n saastetesti talviautovertailussa vai ECE tms virallinen testi. Veikkaan, että tuossa on yksi virhemahdollisuus.
-93 A-Vectra 20NE Belgiasta, kävi VTTllä. Testi lähti noin 20 C asteesta, eli auto oli viety edellisenä päivänä eli seisonut vähintään 12 h tuntia tasalämmössä. En ollut testiä katsomassa, mutta olin muuten tuossa projektissa. Noi pitävät yhtä myös siihen, mitä olen siellä tutustuessa joskus nähnyt.
Kemira Metalkatilla joskus työskennellyt kaveri vahvisti tänään (koeajaja), että testi lähtee 22 asteesta. Siellä oli minusta jo tarkempi poliitiikka VTTllä, eli ensiksi testiajo, sitten 12-36 h tuntia seisontaa 22 C ja sitten testiajo. Minusta VTT:llä en ole kuullut tuota ensimmäistä testiajoa.
Pitääkö vielä varmistaa Porvoosta ja TCTstä, sillä molemmista löytyy tuttuja tai hyvän päivän tuttuja
.
j.h
Neste moottorilabra Porvoo on varmaan myös valtuudet täyttävä paikka, mutta tuskin on halua leikkiä
. Siellä on myös hienot vermeet ja kylmähuoneet.
TM:ssa jossa oli talviauto testi tuo oli selitetty hyvin miten tekevät, eipä ole lehti tässä käsillä nyt.
[/quote]
Ikävä kyllä en arvosta auktoriteettejä
Sitten pitää lukea testi tarkkaan, onko se TM:n saastetesti talviautovertailussa vai ECE tms virallinen testi. Veikkaan, että tuossa on yksi virhemahdollisuus.
-93 A-Vectra 20NE Belgiasta, kävi VTTllä. Testi lähti noin 20 C asteesta, eli auto oli viety edellisenä päivänä eli seisonut vähintään 12 h tuntia tasalämmössä. En ollut testiä katsomassa, mutta olin muuten tuossa projektissa. Noi pitävät yhtä myös siihen, mitä olen siellä tutustuessa joskus nähnyt.
Kemira Metalkatilla joskus työskennellyt kaveri vahvisti tänään (koeajaja), että testi lähtee 22 asteesta. Siellä oli minusta jo tarkempi poliitiikka VTTllä, eli ensiksi testiajo, sitten 12-36 h tuntia seisontaa 22 C ja sitten testiajo. Minusta VTT:llä en ole kuullut tuota ensimmäistä testiajoa.
Pitääkö vielä varmistaa Porvoosta ja TCTstä, sillä molemmista löytyy tuttuja tai hyvän päivän tuttuja
j.h
Neste moottorilabra Porvoo on varmaan myös valtuudet täyttävä paikka, mutta tuskin on halua leikkiä