venttiilien hiominen
Tarkenna vähän.. Mikä niisä on vika ... karstottuneet.. karaaterita tiivistepinnassa??
Koneistamo hioo ne jos kieroutta ja jos karstan polttamaa niin erihienoisilla hionta tahnoilla pyörittämällä hioo paikalle!!
<font size=-1>[ This Message was edited by: Iso_G on 2002-08-26 13:31 ]</font>
Koneistamo hioo ne jos kieroutta ja jos karstan polttamaa niin erihienoisilla hionta tahnoilla pyörittämällä hioo paikalle!!
<font size=-1>[ This Message was edited by: Iso_G on 2002-08-26 13:31 ]</font>
Laita vaikka venttiilin varteen sopivan kokoinen kumiletku, jonka toinen pää akkuporaan. Sitten venttiili kanteen ja hiomatahnaa lautasen ja seetin väliin. Ja eikun poralla pyörittämään. Varo ettei tahnaa menee venttiilin varteen ja sitä kautta ohjuriin, koska sitten on ohjurit hyvin äreesti väljät.
Elikkä tuohon venttiiliin ja istukkaan pitäis varmaan saaha yhtenäinen harmaa hiottu rinkula aikaseks vai? Tuossa ku vähän kokeilin hioskella ni huomasin että noissa pakoventtiileissä on sellasia tummia pikku läiskiä juurikin siinä tiivistyspinnassa. Nuo läiskät pitäis varmaanki saaha pois? Kuinkahan paljon noita tohtii hinkata? Vielä viimonen kysymys
elikkä pitääkö tuo istukka ja venttiilin hiottu alue saaha kiiltämään vai saako se jäähä harmaaksi? noin. Ja nyt vaan paljon vastauksia
. Kiitoksia jo etukäteen kaikille vastaajille.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Mic on 2002-08-26 22:00 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Mic on 2002-08-26 22:00 ]</font>
Tota...
Pitää vissiin muistuttaa että tuo tahnahomma on tarkoitettu viimeistelyyn. Oikea venttiilityö tehdään koneistamalla istukat ja venttiilit koneistamolla. Koneistamalla saadaan ne palaneet huokosetkin kunnolla pois.
Venttiileissä ja istukoissa on karvan verran eri kulma joka saa aikaan sen että tiivistyspinta pysyy kunnossa pidempään.
Venttiilin istukan ja itse venttiililautasen välisellä pitopinnalla, sen leveydellä on paljon merkitystä. Yleensä läppäämällä (hiomalla tahnalla) levennetään tuota pitopintaa liian suureksi. Pito heikkenee, tosin plussana on että istukka johtaa venttiilistä paremmin lämpöä pois. Kun tehdään viriviriä on pitopinnan sijainnillakin venttiilinlautasessa merkitystä kovasti.
Omaan autooni en tekisi pelkkää läppäämistä. Sillä kun ei petä edes itseään... Toki se on halpaa, mutta ei se oikeaa ventiilityötä korvaa.
Pitää vissiin muistuttaa että tuo tahnahomma on tarkoitettu viimeistelyyn. Oikea venttiilityö tehdään koneistamalla istukat ja venttiilit koneistamolla. Koneistamalla saadaan ne palaneet huokosetkin kunnolla pois.
Venttiileissä ja istukoissa on karvan verran eri kulma joka saa aikaan sen että tiivistyspinta pysyy kunnossa pidempään.
Venttiilin istukan ja itse venttiililautasen välisellä pitopinnalla, sen leveydellä on paljon merkitystä. Yleensä läppäämällä (hiomalla tahnalla) levennetään tuota pitopintaa liian suureksi. Pito heikkenee, tosin plussana on että istukka johtaa venttiilistä paremmin lämpöä pois. Kun tehdään viriviriä on pitopinnan sijainnillakin venttiilinlautasessa merkitystä kovasti.
Omaan autooni en tekisi pelkkää läppäämistä. Sillä kun ei petä edes itseään... Toki se on halpaa, mutta ei se oikeaa ventiilityötä korvaa.
- opelmeister
- 'Senator'

Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko tuota!!! Venttiiliä ei saa pyörittää läpättäessä!! Ko. korjaus ei ole kovin perusteltu muutenkaan kuin myyntivirityksenä(ei kestä kauaa). Hiottaessa venttiilin lautanen yleensä ohenee liikaa, jolloin se palaa herkemmin, ja leveä tiivistepinta vuotaa pienemmällä karstamäärällä.On 2002-08-26 21:35, McLeod wrote:
Laita vaikka venttiilin varteen sopivan kokoinen kumiletku, jonka toinen pää akkuporaan. Sitten venttiili kanteen ja hiomatahnaa lautasen ja seetin väliin. Ja eikun poralla pyörittämään. Varo ettei tahnaa menee venttiilin varteen ja sitä kautta ohjuriin, koska sitten on ohjurit hyvin äreesti väljät.
Täällä tuntuu olevan vähemmän asiaa tuntevia kannanottoja, joten jatketaan samaan tyyliin.On 2002-09-03 15:23, opelmeister wrote:Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko tuota!!! Venttiiliä ei saa pyörittää läpättäessä!! Ko. korjaus ei ole kovin perusteltu muutenkaan kuin myyntivirityksenä(ei kestä kauaa). Hiottaessa venttiilin lautanen yleensä ohenee liikaa, jolloin se palaa herkemmin, ja leveä tiivistepinta vuotaa pienemmällä karstamäärällä.On 2002-08-26 21:35, McLeod wrote:
Läppäyksellä ei venttiili vikoja poisteta.
Venttiilit ovat usein päällystetty stelliitillä, jolloin hionta vie stelliitin pinnasta. Siis hionnan kestävyys on vähintäänkin kyseenalaista.
Kun venttiili-istukoiden koneistuksen hoitaa hyvin ja päälle uudet venttiilit, niin läppäystä ei tarvita (sillä venttiilit pitävät ilman läppäystä).
Muutamat venttiilit olen läpännyt ja vielä en ole keksinyt miksi venttiili saisi kierrosta pyörähtää. Normaali tilanteissa pärjätään pienellä läppäyksellä, mutta tuskin on venttiilin pyöriminenkin tuskin vaarallista.
Käytössä venttiili pyörii, niin tuskin se hionnassakaan on vaarallista. Jollei venttiili pyöri, niin se tuppaa palamaan. Moniin autoihin asennetaan venttiilin pyörittäjiä tämän ongelman vuoksi.
j.h
- opelmeister
- 'Senator'

Kun venttiili pyörii koneen käydessä siellä ei ole hionta-aineita välissä (toivottavasti). Kun hiotaan tahnalla, pyrkii hiontarakeet pyörimiskehältään ulospäin. Tällöin istukkapintaan tulee kaarevia hiomajälkiä keskeltä ulospäin EIKÄ suoraa yhtenäistä ympyrän kaarta, joka on pitävin profiililtaan.
Toisaalta pyörivä hiomaliike tekee, ainakin porapatentilla, jommasta kummasta tiivistepinnasta pyöreän.
Eli koneistamolle mars, jos haluaa kestävää...
<font size=-1>[ This Message was edited by: opelmeister on 2002-09-06 14:57 ]</font>
Toisaalta pyörivä hiomaliike tekee, ainakin porapatentilla, jommasta kummasta tiivistepinnasta pyöreän.
Eli koneistamolle mars, jos haluaa kestävää...
<font size=-1>[ This Message was edited by: opelmeister on 2002-09-06 14:57 ]</font>
Miten venttiili läpätään ilman pyörittävää liikettä?Kun hiotaan tahnalla, pyrkii hiontarakeet pyörimiskehältään ulospäin. Tällöin istukkapintaan tulee kaarevia hiomajälkiä keskeltä ulospäin EIKÄ suoraa yhtenäistä ympyrän kaarta, joka on pitävin profiililtaan.
"-Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko tuota!!! Venttiiliä ei saa pyörittää läpättäessä!!-"
Läppäyksellä olen tarvittaessa viimeistellyt Miralla työstämäni istukkarenkaat ja uudet venttiilit.
Läppäystä olen käyttänyt myös venttiilivarren tai kannen tiivisteiden vaihdon yhteydessä. Olen sillä puhdistanut venttiilipinnat kätevästi, sen jälkeen olen miettinyt tarviiko uudet venttiilit ja muistella MIRAn käyttö vai oliko se siinä.
Läppäys on tarkoitettu todellakin viimeistelyyn.
j.h
- opelmeister
- 'Senator'

Meto on oikeassa, eli edestakaisin ja välillä nostetaan venttiiliä. Siitä tulee se nimi läppäys... Jos tahtoo viimeistellä venttiilityöt, esim. juuri tiivisteiden vaihdon yhteydessä, on läppäys hyvä keino. Ei silloin tarvi toki(aina) mennä koneistamolle.
Mutta edelleen, jos venat ovat "karanneet" kanteen tai muuten kunnolla kuluneet, ei kannata ryhtyä hiomaan itse.
Mutta edelleen, jos venat ovat "karanneet" kanteen tai muuten kunnolla kuluneet, ei kannata ryhtyä hiomaan itse.
Jos koneistat vaan venttiilit etkä kantta on homma turhaa koska kannen tiivistepinta on mukautunut vanhalle venalle... eli läppäämistä tarvitaan jotta ne sopivat saumattomasti ... Olen kuullut että vaikka kansi ja vena koneistettaisiin niin siltikin ne hiotaan paikoilleen... NO nää oli mun tietämystä... Täällä on näköjään monenmoista... JOTEN HUUTOÄÄNESTYS tästä tulee... 
Ajattelepa ite omalle kohalles!?
2.0 16v Omega-95 16v
2.0 16v Omega-95 16v