maalauksen pohjatyöt

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
dakett
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja dakett »

Miten olette yleensä tehneet pohjatyöt ennen auton maalausta? Eli mitä maaleja & pakkeleita olette laittaneet pellille ennen varsinaista maalikerrosta? Itselläni on pelleissä aika paljon tasoitettavaa, miten asian saa helpoimmin hoidettua? onko olemassa jotain ruiskutettavaa pakkelia?

Myöskin olen ihmetellyt että miten tehtaalla on levitetty kaikkiialle vähintään parin millin pakkelikerros ja joissain kohdissa on melkein sentti?!

<font size=-1>[ This Message was edited by: dakett on 2004-04-11 11:11 ]</font>
antti 78
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja antti 78 »

[quote]
On 2004-04-11 11:08, dakett wrote:
Miten olette yleensä tehneet pohjatyöt ennen auton maalausta? Eli mitä maaleja & pakkeleita olette laittaneet pellille ennen varsinaista maalikerrosta? Itselläni on pelleissä aika paljon tasoitettavaa, miten asian saa helpoimmin hoidettua? onko olemassa jotain ruiskutettavaa pakkelia?
[quote]

aluksi mattaa vanha maalipinta niin että saat kiillon pois.
puhtaalle pellille happo pohja-maali tai vastaava .
naputtele lommot suoriksi ja kittaa vasta sitten tuollainen senttiä paksu kitti ei välttämättä kovin pitkään kestä eli ei kannata oikoa kitillä ainoastaan viimeistellä.
ruisku-kittiä saat kyllä joka maali kaupasta joskin hiontaväri ajaa saman asian .
ja hionta väri pintaan vesi hionta ja väri niskaan.
näin itse olen suurin piirtein toiminut.

<font size=-1>[ This Message was edited by: antti 78 on 2004-04-11 11:29 ]</font>
juha777
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja juha777 »

vinkkinä sen verran että elä vedä mihinkään spraymaalia siitä maalarit ei tykkää...
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

On 2004-04-11 11:08, dakett wrote:

Myöskin olen ihmetellyt että miten tehtaalla on levitetty kaikkiialle vähintään parin millin pakkelikerros ja joissain kohdissa on melkein sentti?!

<font size=-1>[ This Message was edited by: dakett on 2004-04-11 11:11 ]</font>
Samaa ittekki ihmettelin tänään ku hioskelin peltiä esille. Monessa kohdassa pien kerros jotain mäskiä.
Vectraman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Vectraman »

Minkälaisista autoista on kyse jossa on kittiä kerros??? Kyllä sitä paukkumaalia voi siihen suihkia kun tietää vaan mitä suihkii...
dakett
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja dakett »

Eli itselläni on e kadett (-89).

Ja sellaista kysyisin myös että ostin tuohon kadettiini uudet etulokari varaosa pellit joissa on valmiiksi musta suoja maali, tarvitseeko niihin laittaa jotain vielä ennen varsinaista maali kerrosta? itse ajattelin laittaa sinkki sprayn.
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

kaverilla alko hondassa maalit kuplimaan ku oli sinkki laitettu alle :smile: Joten tällasia kokemuksia täälläpäin.
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Itse en menisi vesihiomaan hiontaväriä!

Ja Daketille, jos hyvät haluat noista etusuojista, niin hiot pinnasta ja mahdollisista kiveniskupaikoista puhtaalle pellille. Mahdolliset valmisvirheet/lommot pakkeloida, sitten päälle happomaali, hiontaväri, hiot sen koneella 320paperilla tai käsin 400paperilla ja maali päälle.
antti 78
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja antti 78 »

ainakin tuntemani maalari suositteli noiden mustien varasto maalien poistoa.jonka jälkeen maalausta kunnon pohja maalilla, koska tuo musta maali ei estä ruostumista eikä värikään auta siinä päällä, jos osan olisi tarkoitus kestää pitempään.
OMEGA 3000 & KADETT c 1.2s automatic
Vectraman
'Admiral'
'Admiral'

Voi siihen lokasuojan päälle laittaa sen pohjamaalin, hiomatta lokasuojan pelille.. Pohjamaalin vesihionta on siinä mielessä parempi, että siitä ei tuu pölyä.. Eikä sillä hio pohjamaalia yhtä äkkiä puhkikaa
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

On 2004-04-11 21:48, Vectraman wrote:
Voi siihen lokasuojan päälle laittaa sen pohjamaalin, hiomatta lokasuojan pelille.. Pohjamaalin vesihionta on siinä mielessä parempi, että siitä ei tuu pölyä.. Eikä sillä hio pohjamaalia yhtä äkkiä puhkikaa
Juu voihan siihen varastointimaalin päälle laittaa sen pohjamaalin mutta ei saa läheskään yhtä hyvää ja kestää siitä kuin että hioo sen puhtaalle pellille ja tekee sen happomaalin kanssa.

Ja tuo vesihionta on vaan sellasta sotkemista ja kastelee ja kosteuttaa vaan sen hiontavärin, ja takuita ei ole että ei rupeaisi kuplimaan myöhemmässä vaiheessa kun kosteus rupeaa hiontaväristä nousemaan pintaan esim. auringonpaisteessa.

Ja miksi se hiontavärin pitäisi puhki hioa? En minä ainakaan saa sitä puhki jos tiedän mitä olen tekemässä ja varsinaisesti hiontavärin puhki hiominen ei vaikuta maalipinnan lopputulokseen vaan, jos hiot maalipinnan puhki ja et maalaa kertaalleen siihen hiontaväriä niin se näkyy.
Vectraman
'Admiral'
'Admiral'

Mitäs väliä sillä pohjalla siä on?? Ei se sieltä alta rupee ruostuun jos pelti ei näy..

Jos maali on kuivanu niin ei se sitä vettä ime. Mutta jos taas maalaa sellasessa ilmastossa, jossa on ilman kosteus yli 80%(tarkotan ulkonamaalaamista) niin on varmaa että sen jälkeen alkaa kuplia syntyyn

Milläs hiot käsin vai koneella?? Eihän se lopulliseen tulokseeen vaikuta mutta lisätöitä se teettää jos pelti paistaa jostain. Ja puhun nyt pohjamaalista en hiontaväristä..
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

oon satavarma että peltipuhtaaksi hiottu ja happomaalattu suoja ns. "kunnolla ja oikeen tehtynä" kestää paremmin kuin se että tuohon varatointimaalin päälle maalattu varsinkin niitä kiveniskeymiä!

Ja tuo veden kans lotraaminen on yhtä helvetin sotkemista. Koneella ja käsin olen kuivahionut riippuu kohteesta.

Sitten ymmärrän vesihionnan, jos lakkaa hiotaan ja on tarkoitus vetää uusi lakkakerros, sävyttää tai korjata valuma virheitä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: JJ on 2004-04-12 13:28 ]</font>
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Aika usein noissa peltiosissa se "varastomaali" on todella huono, eli jostain kulmasta kynsimällä saa lähtemään isoina palasina irti. Ei se kallis ja hyväksi mainostettu happomaali tai pintaväri paljoa auta jos alin kerros, eli varastomaali irtoaa. Itse olen vähintäänkin karhentanut nuo varastomaalit hiomapaperilla, mutta toki parempi jos hioo pellille ja sitten maalaa hapolla & pintavärillä. Ja muistetaan sitten suojata myös ne kaaren reunaosat massalla tms, meinaan ei se maali siinä paljoa auta jos pyörivästä renkaasta lentää kivenpalanen siihen. Maalit lohkee armotta.
Vectraman
'Admiral'
'Admiral'

Mulla ei oo viä kertaakaan tullu sellasta peltiosaa vastaan jossa maali lähtee kynsin irti :eek:
Vastaa Viestiin