Vectra B - ajotietokoneen näyttämä kulutus vs. todellinen ku

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Luntsi
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Luntsi »

Onkos joku huomannut vastaavaa, tai osaako joku selittää mistä seuraava johtuu:

Tankkasin tankin täyteen(60 litran tankki johon meni noin 55 litraa. pohjalla oli varmaan noin 5 litraa..) Nollasin ajotietokoneen tiedot ja ajoin pääsääntöisesti maantieajoa. Jonkin verran myös kaupungissa.
Trippimittarin mukaan olin ajanut 600km, kun olin taas tankilla, koska kotivalo oli palanut jo jonkin aikaa. Laskin nopeasti... 600 km, noin 60 litraa, keskikulutus 10 paikkeilla. Katsoin ajotietokoneesta, joka näytti keskikulutukseksi 8.0, ja bensaa olis kulunu 50 litraa! Mistä moinen heitto? mihin hävis melkeen kymmenen litraa bensaa? Mistä tietokone ottaa tietonsa, voiko bensaa karata johonkin ennen tietokonetta?
Autohan on 2.5 v6.

ps. tallin lattialla ei bensaläikkiä... :smile:
JussiTheMan
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JussiTheMan »

Käsittääkseni auto laskee matemaattisesti tuon palaneen polttoaineen määrän. Jos bensapaine on suurempi kuin tietokoneen mielipide tai suuttimet 'vuotaa' niin pieleen meni lasku. 'Vuotaa' tarkoittaa tässä tapauksessa noin 10% enemmän kuin tietokoneen mielestä on mennyt.

Tämä oli vain minun käsitys asiasta eikä varmaankaan ole opelin mielipide :smile:
-Jussi-
pkh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pkh »

Paljonko sitten sait menemään sinne tankkiin bensaa toisella tankkauskerralla, en usko että ihan 60 litraa.
Luntsi
'Kadett'
'Kadett'

Kuiteista kun vielä tarkistin, ni 53.8 litraa laitettu ensin. Valo oli sillo palanu vasta hetken. Jälkimmäinen tankkaus 55.3 litraa, jolloin valo oli palanu jo usean kilometrin ajan.
Eli väittäisin molemmissa tapauksissa et tankki on ollu melkosen täynnä benziiniä...
joniy
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja joniy »

omassa 2.0 vectrassa ei ole ollu koskaan yli puolen litran heittoa tietokoneen ilmoittaman kulutetun bensan ja todellisen "hävikin" välillä, helppo seurata jos aina ottaa tankin täyteen
Olbe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Olbe »

meillä tais viimeksi olla 0.3 litran heitto
Luntsi
'Kadett'
'Kadett'

Joo mäkin ymmärtäisin jos heittoa olis jotain alle litran verran. Mut kun heittoa on noin paljon ni kaikki ei voi olla mielestäni kohdalla. Täytyy ruveta seuraamaan tarkemmin, sehän tosiaan on helppoa ku täyttää melkeen tyhjästä tankista aina täyteen, niin ku olen tehnytkin.
Vastaa Viestiin