Vectran tyhjäkäynti vaeltaa ja nykii ajon aikana...neuvoja?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
manmi
'Agila'

Viesti Kirjoittaja manmi »

2 litrasen -99 Vectran tyhjäkäynti vaeltaa. Lisäksi aito nykäsee välillä ajon aikana. Puhdistin tyhjäkäynnin säätömoottorin, mutta vaeltaminen jatkuu. Säätömoottori on vaidettu noin 90 000 km sitten. Pitää ilmeisesti ostaa uus moottori. Mistäköhän toi nykäsy voi johtua. Nykäsyn jälkeen moottorin hätäohjelman valo syttyy. Auto on menossa ens kuussa huoltoon jossa katsovat vikakoodit. Olisko ideoita mistä moinen efekti voi johtua. Olisko vika esim. ruiskutuksen releessä tai muussa vastaavassa???

Kiitoksia etukäteen.
zilakka
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja zilakka »

vaeltelu voi johtua myös esim. nokka-akselin asentotunnistimesta joka aiheuttaa myös tuon vikavalon. Toinen on sitten kampiakselin asentotunnistin. Molemmat tunnistimet "kertakäyttö" kamaa.
manmi
'Agila'

Toi vikavalo syttyy vain, kun nykäsy tapahtuu ajon aikana. Tyhjäkäynnin aikana ei tapahdu kuin vaeltelua tai kiekat jämähtää 1500 rpm.
zilakka
'Admiral'
'Admiral'

tuo nykäisy johtunee siitä että boxi menee ns varaohjelmalle. Tuosta Nokka-akselin anturista on tullut kuulemma joku kehittyneempi versio suojatun johtosarjan kanssa tosin hintaakin sillä on enemmän. Minulla ainakin tuo nokka-akselin tunnistimen rikkoutuminen vaikutti juuri myös tuohon tyhjäkäynnin vaelteluun.
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

mullahan kans gsi16:ssa jää heijjaa tyhjäkäynti ja sit jää huutamaan 1500rpm. Ilmottelehhan jos vika löytyy...
manmi
'Agila'

Minkä hintanen toi nokka-akselin anturi on ja missä se sijaitsee. Voiko sen vaihtaa itse vai joutuuko viemään pajale?
zilakka
'Admiral'
'Admiral'

On 2004-04-21 10:54, manmi wrote:
Minkä hintanen toi nokka-akselin anturi on ja missä se sijaitsee. Voiko sen vaihtaa itse vai joutuuko viemään pajale?
120eur oli ainakin sen uudemman hinta opelin liikkeessä. Hellalta tosin saa tarvikkenakin melk puolet halvemmalla. Vaihtoon menee aikaa puoli tuntia - tunti ja se anturi löytynee nokka-akselin rullien välistä kun aukaisee jakopään suojakotelon.
ouppelixi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ouppelixi »

Mulla 96 2.0 cd sport vecculi ja se myös joskus nykäisee kun esim. ajaa tasakaasulla...oon ihmetelly mistähän tuo johtuu, kampiakselin tunnistin vaihdettu 10/03 eli syynä siis lienee se nokkaakselinpuolen tunnistin..?? vai?? häiriövalo syttyyy myös joskus ja kun koneen sammuttaa ja starttaa niin ei pala enää..??
:eek:
Ascona 2.0 S vm. 1980
manmi
'Agila'

Se nykäsy tapahtuu tasakaasulla tai kiihdytyksessä/moottorijarrutuksessa. Nykäsyn jälkeen hätäohjelman valo syttyy. Valo sammuu kun motin sammuttaa ja starttaa uudestaan. Toi nykäsy saattaa tapahtua kerran tai kaks päivässä. Välillä on myös oireittomia päiviä. Kilsoja tulee kuitenkin toista sataa per päivä.
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Itse vaihdoin molemmat-huollossa näytti vikakoodia molemmat.
Toisen vaihtamalla vika loppui-tosin vikana oli tuo ettei ottanut kierroksia.

Eli kampiakselinasentotunnistin ja nokka-akselin asento tunnistimen vaihdolla taas toimii :smile:
Maksoivat noin 100 euroa yhteensä ja toisen vaihtoon meni 15 min ja toiseen sitten kauemmin.
manmi
'Agila'

Nyt loppu nykiminen......toivotavasti. Huollossa vaihdettiin kampiakselin kierrosnopeuden anturi. Ainakin vielä näyttää lupaavalta.
Vastaa Viestiin