Olen vaihtamassa vanhaa -91 F-Astraa pois. Uuden auton kriteerit: vuosimalli noin 2000, ajettu alle 150 tkm ja hinta (tingittynä) korkeintaan 13000 euroa. Oon käynyt kokeilemassa G-Astroja 1.6 16V ja 1.8 16V farmareina.
1) Heittäkäähän kukin omaa mielipidettä, minkä auton ostaisitte em. kriteereillä. Saa olla tietty eri merkkiä/malliakin...
2) 1.8-kone tuntuu hieman pirteämmältä, mutta miten kulutus? Vakuutuskin maksaa ikävästi lisää suurempimoottoriselle...
3) Onko kulutuseroa 5-ovisen HB:n ja farmarin välillä?
4) Onko -98-vuosimallissa jotain lastentauteja, joiden takia sitä pitäisi karttaa?
5) Entä onko 1.6- ja 1.8-moottoreista (en tiedä tarkkoja tyyppimerkintöjä) kumpikaan vikapesä vai pärjääkö molemmilla öljyn- ja tulppienvaihdoilla? Ja jakoremmi tietty 60 tkm jälkeen...?
6) Toimiiko ilmastointi, sähkölasit ja -peilit vielä 100 tkm jälkeenkin moitteetta vai vilkkuuko vikavalot kuin joulukuusi ja peilit jää säätämättä?
Oon kokeillut muuten myös Ford Focuksia 1.6-koneilla. Luin kuitenkin, että vetonivelet ei kestä edes 20 tkm ja ruostekin vaivaa... Seikat painaa kummasti ominaisuuksien vaakakupissa, vaikka ihan kiva auto oli ajaa. Nissan Primeran ajettavuus taas ei meikäläistä säväyttänyt.
Nyt saa avautua - ruusut ja risut kehiin!
-Jussi