Katalysaattorin poisto
En nyt menis sanomaan etteikö katti muka vastustaisi. Jos oot joskus katsonut minkä näköinen se kenno on niin et sanoisi että se virtaa yhtä hyvin kuin suoraputki. Lisäksi kun pakokaasut ei pääse kulkemaan suoraan vaan niiden täyttyy kiertää kennosto syntyy siinä jos jonkinlaista turbulenssia mikä ei ainakaan helpota sylinterin huuhtelua.On 2002-09-02 19:37, markkuk wrote:
ottakaa huomioon, että näissä autoissa joissa on saatu tehonlisäystä, on katti voinut olla rikki tai tukossa...
ehjä katti ei vastusta.
Ei se katin suurin vastus johdukkaan siitä kennostosta vaan siitä että putki laajenee ja taas supistuu. Se on se mikä aiheuttaa turbulenssiä.....katistakin saa ihan kelvon kun muuttaa sisääntulo kartion n.10ast ja lähtökartion n.15 ast...jos vaan mahtuu.....ja noi oli max. asteet, pienemmätkin saa olla....ja mitä tulee seoksiin niin mä olen sitä mieltä että ei-kat autoon syötetään vähemmän löpöä kun katilliseen...ts. katillinen käy rikkaammalla vai miten muuten on selitettävissä n. 0.5L/100km kulutusero....
varsinainen kenno ei juurikaan vastuista vaan vakiokattien huonot liitokset ja kuristukset
ne voi muuttaa kartioksi kuten joku jo mainitsikin tai käyttää ns virityskattia jossa semmoiset on vakiona
tällöin tehohäviö pienenee lähes olemattomaksi
Accel 2-toimi virityskatti 60mm liitoksilla h 170e
on myös kilpakatteja jotka kestävät mm turboahdetut autot, paukkusysteemin jne
HJS 3-toimi kilpakatit hyväksynnällä
h alk 671 e
käytetään mm STC (=sport 2000) ja WRC-autoissa sekä kadulla paljon viritetyissä autoissa
ne voi muuttaa kartioksi kuten joku jo mainitsikin tai käyttää ns virityskattia jossa semmoiset on vakiona
tällöin tehohäviö pienenee lähes olemattomaksi
Accel 2-toimi virityskatti 60mm liitoksilla h 170e
on myös kilpakatteja jotka kestävät mm turboahdetut autot, paukkusysteemin jne
HJS 3-toimi kilpakatit hyväksynnällä
h alk 671 e
käytetään mm STC (=sport 2000) ja WRC-autoissa sekä kadulla paljon viritetyissä autoissa
Katti pois vaan,,,, ja leimalle takaisin.
Ainakin 2.0 ecotec (xev) myllyssä vaikutti. Ittelläni oli kesän pois ja koneeseen tuli aivan eri luonne. Pari tehopiikkiä (entisen kuminauhan tilalle) ja kulutus (matkassa) putosi. Häiriövaloa tykkää poltella kunnon vedätyksissä. Säätöarvot kun tuppaa ylittymään. Lastutus vois auttaa? Olisko kellään kokemuksia?
Ainakin 2.0 ecotec (xev) myllyssä vaikutti. Ittelläni oli kesän pois ja koneeseen tuli aivan eri luonne. Pari tehopiikkiä (entisen kuminauhan tilalle) ja kulutus (matkassa) putosi. Häiriövaloa tykkää poltella kunnon vedätyksissä. Säätöarvot kun tuppaa ylittymään. Lastutus vois auttaa? Olisko kellään kokemuksia?
(Kaikki edellämainittu on vain Minun mielipidettäni)
Katti peli syö enempi bensaa kuin katiton, mutta se ei katista johdu suoraan. Katti vaatii lambda 1 seossuhteen osakuormalla (tällä saadaan aikaan optimaalinen pakokaasuja puhdistava kemiallinen reaktio), kun katittomalle voidaan ajaa lambda arvolla 1,05...1,15. Siis osakuormalla katillinen on laihemmalla, täyskaasulla molemmissa ollaan rikkaalla 0,75...0,85, koska lambda on open loop (ei lambda säätöä).On 2002-09-03 14:47, TUME wrote:
mitä tulee seoksiin niin mä olen sitä mieltä että ei-kat autoon syötetään vähemmän löpöä kun katilliseen...ts. katillinen käy rikkaammalla vai miten muuten on selitettävissä n. 0.5L/100km kulutusero....
j.h
Tuolla potikalla saat osakuorma ja joutokäyntiseosta seosta rikastettua. Täyskuormalla moottori ei käytä lisä säätösuureena lambdaa vaan silloin se toimii pääasiassa ilmamäärä(massa)mittaria.On 2002-09-16 05:29, TUME wrote:
Huijaamista oon miettiny näin: ottais lambdalta signaalin ensin seosmittarille ja siitä sitten potikan läpi ecu:lle. Lambdahan antaa enemmän jännitettä rikkaammalla.....joten hukataan sitä vähän potikkaan ja ecu antaa lisää löpöä....näin siis ainakin teoriassa.....kommentteja...
j.h