Löysinkö vihdoinkin vian...
Vikakoodi: 31 engine rpm signal (crankshaft sensor)?
Eli vectrani on nykinyt jo melkein vuoden ja sain nyt itse luettua noi vikakoodit. Vikakoodi 31: engine rpm signal(crankshaft sensor), no signal. Onko tämä se kampiakselin asennon tunnistin, joka on ollu se nykimisen aiheuttaja? Missä päin sijaitsee c20ne moottorissa? Onko minkä hintainen osa?
Hintaa taitaa olla 100 euron paikkeilla.On 2002-09-12 14:23, Opeliksi wrote:
Eli vectrani on nykinyt jo melkein vuoden ja sain nyt itse luettua noi vikakoodit. Vikakoodi 31: engine rpm signal(crankshaft sensor), no signal. Onko tämä se kampiakselin asennon tunnistin, joka on ollu se nykimisen aiheuttaja? Missä päin sijaitsee c20ne moottorissa? Onko minkä hintainen osa?
Induktio anturi hihnapyörän viereisellä pyörällä. 1-2 napojen välillä 400-800 ohm vastusta (kolmas on suojamaa). 3 napainen liitin venttiilikopan paikkeilla (muistaakseni).
Meno katkeaa total, kun se prakaa kunnolla ei hätäkäyttöä eikä korvausantureita.
Oskilloskooppi Yes
j.h
"Katkeaa total"... itse luin jostain siihen malliin että kun ECU huomaa anturin olevan viallinen se käyttää anturitiedon sijaan softan pätkää eli vaikka anturin liittimen irrottaisi se toimii silti, kierrokset rajoitettuna max. 4500rpm.
Alanin sivuilla on kyseinen anturi selitetty melko tarkkaan.
http://www.knighta.f9.co.uk/info/cranks ... sensor.htm
Alanin sivuilla on kyseinen anturi selitetty melko tarkkaan.
http://www.knighta.f9.co.uk/info/cranks ... sensor.htm
En tsekannut alan sivuja, mutta...On 2002-09-15 10:38, Astra97 wrote:
"Katkeaa total"... itse luin jostain siihen malliin että kun ECU huomaa anturin olevan viallinen se käyttää anturitiedon sijaan softan pätkää eli vaikka anturin liittimen irrottaisi se toimii silti, kierrokset rajoitettuna max. 4500rpm.
C20NE on yhdellä käyntinopeustunnistuksella, joten pelit seis total, jos se mykistyy.
Käyntinopeutta ei voi ottaa softan pätkästä.
Uudemmat järjestelmät käyttävät nokka-akseli asentoanturia korvaustietona. Siis silloin hätäkäyttö on mahdollista (esim. C20XE tai C20XEL). Silloin puuttuu yleensä sylinterikohtaiset toiminnot.
j.h
Mm seuraavat moottorit ovat nokka-akselin asentotunnistimilla.On 2002-09-16 07:56, JariV wrote:
C-sarjan koneissa tota nokan asentotunnistinta ei ole, se on vasta X-sarjalaisissa.
C20XE, 20XE, C20XEL, C18XE
Kirjain Y,X,C riippuvat saastenormista. X normin läpäisy "vaatii" seqventaalisuihkutuksen, joka taas vaatii nokka-akseliasentotunnistuksen (tavalla tai toisella).
Siis yksinokkaisissa bensa Opeleissa ei taida olla nokka-akseliasentotunnistinta.
j.h
-
caj-mikael
- 'Admiral'

"Mm seuraavat moottorit ovat nokka-akselin asentotunnistimilla.
C20XE, 20XE, C20XEL, C18XE"
No näistä voi kyllä poistaa tuon C20XE:n ja 20XE:n vähintään, niissä ei tuota nokka-akselin tunnistusta ole. Tai no, mä oon huoltanu useempia 1988-1992 moottoreita omani lisäks ja YHDESSÄKÄÄN ei oo ollu nokan asentotunnistinta. Taas sitten kaikissa X-sarjan koneissa on ollu, viimeisimpänä X20XEV. Ja tiedän kyllä, että tämä kirjain kertoo saastenormituksen, mutta normeista emme puhuneetkaan.
No näistä voi kyllä poistaa tuon C20XE:n ja 20XE:n vähintään, niissä ei tuota nokka-akselin tunnistusta ole. Tai no, mä oon huoltanu useempia 1988-1992 moottoreita omani lisäks ja YHDESSÄKÄÄN ei oo ollu nokan asentotunnistinta. Taas sitten kaikissa X-sarjan koneissa on ollu, viimeisimpänä X20XEV. Ja tiedän kyllä, että tämä kirjain kertoo saastenormituksen, mutta normeista emme puhuneetkaan.
_Huollon tekeminen ei vaadi kuin..._On 2002-09-17 14:18, JariV wrote:
"Mm seuraavat moottorit ovat nokka-akselin asentotunnistimilla.
(C)20XE moottoreissa nokka-akseliasentoanturi on virranjakajassa (hall-anturi). Paitsi C20XE M2.8 siinä anturi on vj. "paikalla".
Veikkaan, että autosi virranjakajan kylkeen menee johto, jossa on kolmi napainen liitin. Oletko koskaan miettinyt miksi tämä johto on?
Minäkin olen huoltanut ja korjanut muutamaa (C)20XE moottorilla olevaa autoa. Niillä on autoilla on saatuu jokunen hassu SM-piste ralleissa.
j.h
<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2002-09-17 15:19 ]</font>
C20XE M2.8 se on nokka-akselilla, joten se nokka-akseliasentotunnistin (fyysisesti ja psyykkisesti). Muissa edellä mainituissa moottoreissa virranjakajassa oleva on tunnistin on nokka-akselin jatkeessa.On 2002-09-17 15:29, JariV wrote:
Nokan asentotunnistimestahan puhuttiin. Asiaa voi myös tarkastella fyysisillä ominaisuuksilla:
C-moottorissa tuo asentotunnistus on virranjakajassa sisäänrakennettuna.
Joten turha kinastella, kyse on nyanssieroista.
Nokka-akseliasentotunnistin voi sijaita monessa kohtaa moottoria, se ei välttämättä nokka-akselilla (jakopäänhihnapyörällä tai virranjakajassa).Samoin kuin kampiakseliasentotunnistin se voi olla vetolevyllä, jakopään hihnapyörällä, vauhtipyörällä, ylimääräisellä peltisellä lisäpyörällä jne.)
Esim Cossu Sierrassa on "nokka-akselinasentotunnistin" virranjakajassa, joka on lohkossa.
j.h