Voiteluaineista
Siirryin Mobilin ja Shellin öljyistä Castrolin täyssynteettiseen Magnatec 5w-40 -öljyyn ja takaisin en vaihda, sillä keskikulutus putosi 0,2-0,4 litraa!
Mutta sanokaapas pitääkö paikkaansa juttu jonka kuulin että taksikuskit laittaa dieselin sekaan bensaa, esim. 5 litraa tankilliseen, jotta löpö palaisi puhtaammin ja kone kuluisi vähemmän! Ensi kuulemalta aika paksua! Tai ehkä tuolla on merkitystä moottorin kulumiselle jos ajaa 150 tkm vuodessa? Mulla tulee "vain" 45 tkm, joten kannattaisko minunkin siis terästää naftaa bensiinillä?
Mutta sanokaapas pitääkö paikkaansa juttu jonka kuulin että taksikuskit laittaa dieselin sekaan bensaa, esim. 5 litraa tankilliseen, jotta löpö palaisi puhtaammin ja kone kuluisi vähemmän! Ensi kuulemalta aika paksua! Tai ehkä tuolla on merkitystä moottorin kulumiselle jos ajaa 150 tkm vuodessa? Mulla tulee "vain" 45 tkm, joten kannattaisko minunkin siis terästää naftaa bensiinillä?
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
Kannattaa jättää ne bensat sinne mittarille vaan. Ei auta sitten yhtään kulutuksen suhteen, mutta vastapainoksi voi saada monenlaista harmia. Itse olen aikoinani rekkaa ulkomailla kuskatessani tunkenut tankkiin lähes kaikkea saatavilla olevaa tilanteen niin vaatiessa ja täytyy sanoa, ettei bensalla ole ainakaan meno hurjistunut. Autojen valmistajathan usein sallivat 30-50% bensaa dieselin sekaan hätätapauksessa (eli jos diesel alkaa talvella hyytyä tankkiin), mutta suositeltavaa se ei ole. Itse olen tarjonnut moottorille 30% bensaa, eikä meno siitä parantunut - päinvastoin. Bensassa on se huono puoli, ettei se voitele ja tämä saa usein aikaan sen, että pienellä välyksellä toimivat syöttöpumput eivät saa tarvittavaa voitelua ja näin pumppu saattaa leikata kiinni (itselläni on näin käynyt dieseliin sekoitetun bensan ja kerosiinin seurauksena).On 2004-04-13 17:02, Litrahaju wrote:
Siirryin Mobilin ja Shellin öljyistä Castrolin täyssynteettiseen Magnatec 5w-40 -öljyyn ja takaisin en vaihda, sillä keskikulutus putosi 0,2-0,4 litraa!
Jos haluat vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, niin puhdista polttoainejärjestelmä säännöllisesti (30-50tkm välein) jollain esim. Forten tuotteella, jotta pienireikäiset suuttimet pysyisivät auki ja suihku oikean muotoisena ja toiseksi - vertaile kulutusta eri huoltoasemien polttoaineiden välillä, sillä näissä todella on eroja. Toisen ketjun dieselissä voi olla huomattavasti enemmän energiaa kuin toisen. Selvimmin tämä tulee esiin talvella eri talvilaatuja käytettäessä. Mitä enemmän polttoaine kestää pakkasta - sitä vähemmän siinä on energiaa, eli sitä enemmän polttoainetta kuluu. Mikäli pakkasta on vain vähän, niin kannattaa ajella kesälaadulla vaikka läpi talven.
Joo, tuo Forte-käsittely täytyy kyllä ottaa ohjelmaan. Kunnianhimosena tavotteena ois nimittäin tänä kesänä ajaa Michelin Energyillä yksi tankillinen alle 4 litran keskikulutuksella (viime kesänä pääsin jo 4.45:een eikä ollu edes kaikki keinot käytössä)...
Talvella ei ikävä kyllä useimmiten pysty valitsemaan ajaako kesä- vai talvilaadulla. Mittarilta saa yleensä sitä mitä siellä sattuu olemaan, harvemmin on vierekkäin DiK ja DiT -pumput.
Oon muuten hiljattain itekki kuullu yhdeltä paljon ajavalta tutulta, että asemien välillä on tosiaan yllättäviäkin eroja. Kaveri kärjisti, ettei ajaisi st1:n naftalla vaikka saisi sitä ilmaiseksi. Täytyypä verrata!
Mutta tuo jäi kyllä nyt askarruttamaan, että terästääkö taksikuskit tosiaan aivan yleisesti naftaa bensalla, jotta moottori kuluisi vähemmän. Mikä on urbaanilegendaa ja mikä totta???
Talvella ei ikävä kyllä useimmiten pysty valitsemaan ajaako kesä- vai talvilaadulla. Mittarilta saa yleensä sitä mitä siellä sattuu olemaan, harvemmin on vierekkäin DiK ja DiT -pumput.
Oon muuten hiljattain itekki kuullu yhdeltä paljon ajavalta tutulta, että asemien välillä on tosiaan yllättäviäkin eroja. Kaveri kärjisti, ettei ajaisi st1:n naftalla vaikka saisi sitä ilmaiseksi. Täytyypä verrata!
Mutta tuo jäi kyllä nyt askarruttamaan, että terästääkö taksikuskit tosiaan aivan yleisesti naftaa bensalla, jotta moottori kuluisi vähemmän. Mikä on urbaanilegendaa ja mikä totta???
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
-
BanaaniSorsa
- 'Senator'

Hmm, mitenkäs kun on 20tkm sitteb tehty koneremppa Corsan koneeseen (C16XE) eli männät, nostimet jne...On 2002-02-27 18:13, ProStreet wrote:
viritetyt moottorit, joissa jäykemmät venttiilinjouset:
EI:
5W50 Mobil 1 Rally Formula tai vastaavat 5W50 täys- ja osasynt öljyt
Kyllä:
Castrol 10w60 täyssynt, Pennzoil 5W40täyssynt, 5W40 Valvoline täyssynt, 20w50 Valvoline Racing miner, 20W50 Pennzoil GT Performance miner
Lisäksi konetta käytetään "koko kierrosalueelta" eli välillä liikutaan lähellä rajotintakin.
Olisiko tuo Castrol oikea aine? Sillä nykyään tulee työnnettyä Mobilin supersyniä.

<a href="http://www.chiquitacorsa.tk">Opel Corsa GSi "Chiquita"</a><br>
http://www.salithevirus.tk
http://www.chiquitacorsa.tk
<font size=-1>[ This Message was edited by: ChiquitaCorsa on 2004-04-26 12:13 ]</font>
En ole nähnyt bensaa laitettavan naftan sekaan,mutta 2T-öljyä olen nähnyt muutaman kerran kulautettavan diisselin tankkiin.On 2004-04-13 17:50, Sami B wrote:
Bensassa on se huono puoli, ettei se voitele ja tämä saa usein aikaan sen, että pienellä välyksellä toimivat syöttöpumput eivät saa tarvittavaa voitelua ja näin pumppu saattaa leikata kiinni (itselläni on näin käynyt dieseliin sekoitetun bensan ja kerosiinin seurauksena).
Mjoo, 2t öljyhän on konemiesten ja rekkamiesten ennen käyttämä keino estää suihkun "kiinnileikkaus". Sen alkoi kuulla nakutuksesta kun tarvitsi pienen annoksen kakstahtia tankkiinOn 2004-04-26 12:34, Megaman wrote:En ole nähnyt bensaa laitettavan naftan sekaan,mutta 2T-öljyä olen nähnyt muutaman kerran kulautettavan diisselin tankkiin.On 2004-04-13 17:50, Sami B wrote:
Bensassa on se huono puoli, ettei se voitele ja tämä saa usein aikaan sen, että pienellä välyksellä toimivat syöttöpumput eivät saa tarvittavaa voitelua ja näin pumppu saattaa leikata kiinni (itselläni on näin käynyt dieseliin sekoitetun bensan ja kerosiinin seurauksena).