ja sitten verhoilusta?
onko se kuinka mahdottoman hankalaa itse tehdä verhoilu autoon kun alkaa päässä napsuu tuo nykyinen verhoilu eikä viittis mitää 500 e maksaa verhiolijalle
et millä vehkeillä se pitäs tehdä sitten..jotain mustaa kangasta oon ajatellu ja tekonahkaa tjtn. kokemuksia kellään? onko antaa linkkejjä..apua.help? =)
-
BanaaniSorsa
- 'Senator'

Ööh.. ai että neula kylmiltään käteen ja veteleen kangasta päälle? Voin kyllä sanoa ihan nähneenä millainen työ on esim. kadetin alkuperäisissä recaroissa ja täytyy sanoo että ammatti-ihminenkin kirosi hommaa. Tosin jos viikonloput kuluu ompelukoneen ja sukkien kutomisen parissa niin voihan sitä yrittää.
Järettömän kallista ei verhoilu ole. Pakko ei ole viedä sinne kalleimpaan nahkaliikkeeseen vaan pienet verhoomot tekevät urakkasummalla hommaa. Kadetin recarot tulivat maksamaan nahkaverhoiltuna 150e/kappale keinonahkoineen.
Järettömän kallista ei verhoilu ole. Pakko ei ole viedä sinne kalleimpaan nahkaliikkeeseen vaan pienet verhoomot tekevät urakkasummalla hommaa. Kadetin recarot tulivat maksamaan nahkaverhoiltuna 150e/kappale keinonahkoineen.
Kyllähän se kotikonsteinkin onnistuu, vaatii vaan tarpeeksi jämyn ompelukoneen (verhoomothan käyttää teollisuusompelukoneita)
Perusidea hommassa on se, että ensin puretaan vanha verhoilu penkistä. Sitten siitä ratkotaan saumat auki ja saaduilla paloilla tehdään kaavat kohdistusmerkein varustettuna. Sitten vaan uudesta kankaasta/nahasta uudet palat ja koneella tikataan kasaan.
Itse kyselin markka-aikaan eräästäpaikallisesta verhoomosta, mitä maksaisi recaron kylkitoppauksien verhousmatskun vaihtaminen yhteen penkkiin. Tonnilla olis kuulemma selvinnyt, jäipä teettämättä. Tossa keväällä sitten homma alkoi taas vaivaamaan siihen malliin, että purin penkin selkänojan verhoilun pois ja teetätin sukulaisnaisella "ratsupaikat" niihin kylkitoppausten alalaitoihin. Kokonaiskulut ko. hommalle tuli noin 10 euroa.
Jos aiot verhoiluttaa penkit jossain verhoomossa, niin kustannuksia voisi saada laskettua sillä, että purat verhouksen itse penkeistä pois.
Perusidea hommassa on se, että ensin puretaan vanha verhoilu penkistä. Sitten siitä ratkotaan saumat auki ja saaduilla paloilla tehdään kaavat kohdistusmerkein varustettuna. Sitten vaan uudesta kankaasta/nahasta uudet palat ja koneella tikataan kasaan.
Itse kyselin markka-aikaan eräästäpaikallisesta verhoomosta, mitä maksaisi recaron kylkitoppauksien verhousmatskun vaihtaminen yhteen penkkiin. Tonnilla olis kuulemma selvinnyt, jäipä teettämättä. Tossa keväällä sitten homma alkoi taas vaivaamaan siihen malliin, että purin penkin selkänojan verhoilun pois ja teetätin sukulaisnaisella "ratsupaikat" niihin kylkitoppausten alalaitoihin. Kokonaiskulut ko. hommalle tuli noin 10 euroa.
Jos aiot verhoiluttaa penkit jossain verhoomossa, niin kustannuksia voisi saada laskettua sillä, että purat verhouksen itse penkeistä pois.
Asiahan selviää sillä, että otat mittanauhan käteen ja mitot verhoilun "tilkut" penkeistäsi.Tässä kannattaa huomioida toki saumavarat (pari senttiä) ja se, että verhoilumateriaali myydään tietyn levyisistä rullista.En tiedä onko yleinen käytäntö, mutta paikallinen verhoomo josta itse nahkan hommasin noihin aikaisemmin mainittuihin paikkoihin, möi ainakin tilkkunahkaa neliöjalkahinnoittelulla (30x30 cm).
Verhoilumateriaalien hinnat saat selville helpoiten soittamalla johonkin verhoomoon.
Verhoilumateriaalien hinnat saat selville helpoiten soittamalla johonkin verhoomoon.
mimmonenkohan ompelukoneen pitäs olla et sais tehty saumat..siis kun ajattelee et esim. penkkeihin nehän ommellaan kiinni ottamal penkit irti ja kangas päälle mut kuinka se ompelukone yltää omepelee sinne? =D sama oviverhoilus joista ei verhoilulevy lähe irti erikseen..en oo varma mut luulen ettei lähde.
Kyllä ne penkkien verhoilut ommellaan läjään ihan irrallaan ja sen jälkeen vasta lyödään takasin penkin päälle.On 2004-05-21 10:03, dracoo wrote:
mimmonenkohan ompelukoneen pitäs olla et sais tehty saumat..siis kun ajattelee et esim. penkkeihin nehän ommellaan kiinni ottamal penkit irti ja kangas päälle mut kuinka se ompelukone yltää omepelee sinne? =D sama oviverhoilus joista ei verhoilulevy lähe irti erikseen..en oo varma mut luulen ettei lähde.
Ja noista oviverhoiluista senverran,että ovat yleensä liimalla kiinni ja myöskin uudelleen verhoiltaessa liimataan...
Se on kyllä valitettavaa, että lähes kaikista "sporttipenkeistä" kuluu tuo kuskin ovenpuoleinen reisituki tai kylkituki jossain vaiheessa puhki... Ellei kuski ole luokkaa 50kg ja 20cm leveä :-/
Itselläni ei ole tuo vielä puhki, mutta uhkaavasti on vuoden aikana kangas kyseisistä kohdin kulunut ja venynyt.... Kaipa sitä täytyy tässä jo varautua pahimpaan
Nahalla kun verhoilisi nuo sivut, niin istahtaminen penkille helpottuisi ja luulisi kestävän... Tosin hintakin on hurja.
Eli kertokaa miten olette homman ratkaisseet ja mihin hintaan.
Luulisi "kylän" suutarin/yleismiehen osaavan tuollaisen tehdä? Olisi ainakin kokemusta nahasta ja välineet? Tekee vaan uudet palat nahasta kankaisten kaavojen mukaan?
Eikun kirppareilta keräilemään mustia nahkatakkeja
Itselläni ei ole tuo vielä puhki, mutta uhkaavasti on vuoden aikana kangas kyseisistä kohdin kulunut ja venynyt.... Kaipa sitä täytyy tässä jo varautua pahimpaan
Nahalla kun verhoilisi nuo sivut, niin istahtaminen penkille helpottuisi ja luulisi kestävän... Tosin hintakin on hurja.
Eli kertokaa miten olette homman ratkaisseet ja mihin hintaan.
Luulisi "kylän" suutarin/yleismiehen osaavan tuollaisen tehdä? Olisi ainakin kokemusta nahasta ja välineet? Tekee vaan uudet palat nahasta kankaisten kaavojen mukaan?
Eikun kirppareilta keräilemään mustia nahkatakkeja