X25XE "viheltää" imusarjan tienoilta, vuotaako?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

Huomasin tuossa kun ajelin sopivilla kierroksilla että moottorista kuuluu ihme vihellys tai sirinä kun kierroksia on 1500, ja pieni veto päällä. Tutkin sitä sitten paikallan, vaihde päällä ja kierrokset 1500:aan. (automaatti) Ääni kuuluu jostakin imusarjan alta, (suuttimet?) mutta tarkemmin ei osaa sanoa. Jos moottoria ei kuormita, niin ääntä ei kuulu. Ihan pieni ääni alkaa kuulumaan kun laittaa vaihteen päälle. Mistä ihmeestä tuo voisi kuulua? Tulee ensinnä mieleen imusarjan vuoto, ihan kuin jostakin ohuesta välistä imettäisiin ilmaa ja sieltä sitten kuuluu tuo vihellys. Eikai vaihdelaatikosta tuollaista voi kuulua? Vai voisiko joku hydrauliikkasysteemi pitää äänen?

Moottorissa ei ole mitään vikaa, muuta kuin ohut veto lämpimänä alakierroksilla. (sekin voi olla tyypillistä, ei ole vertailukohtaa...)

-Mikko
Audi S4 Biturbo
visamies
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja visamies »

ei mulla kuulu mitään,tai ei ole pistänyt korvaan tosin mulla on manuaali loota.kysympä nyt samalla sulta et kun poistit oman egr:n käytöstä niin oliko oireet samoja kun tossa mun topicissa?mä saan n.tunnin päästä selville et onks egr sökö!
"älä koske siihen,se on paskana!!"
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Tulipa mieleen ettei ne suuttimet varmaankaan ole, koska eipä niiden toiminta varmaan muutu mitenkään kuormituksessa? Samoilla kierroksilla sama aukioloaika, oli kuormaa tai ei?

Kuunnelkaas muutkin omaa konetta, se ei kuulu kovassa vauhdissa, eikä ole kovin kova ääni. Ajossa voi olla vaikea saada ilman sopivaa ylämäkeä pysymään kierrokset sopivana. Paikallaan konepelti auki kuuluu erittäin selvästi. Mutta vain pienellä kierrosalueella.

-Mikko
Leksa
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Leksa »

Kyllä se mullakin paikallaan kuuluu kun konepelti on auki mutta on kyllä aivan normaali imusarjan "imusuhina":)
GTS 3.2
v6vectra
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja v6vectra »

kyl mullaki viheltää pikkasen kun kierrokset on n.1500, kuuluu sisälle sellai vaimee vinkuna. pitää kans mennä kattoo et mistä se vois johtua, mun auto on vaa kovalla lootalla.
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Tarkennus vielä, tuo siis ei ole mitään "normaalia" imusarjan suhinaa, vaan ihan selvä vinkuna joka kuuluu jostakin päin imusarjan alta. Erotan kyllä normaalin suhinan :smile:

Hyvä tietää että jollakin muullakin viheltää, jospa se vaan on niin...?

Pitää tutkia lisää kun ehtii.

-Mikko
jopi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jopi »

no melkein veikkaisin että ne on ne suuttimet jotka vuotaa ja viheltää. Mulla oli aivan sama juttu mun 3000:ssa ja vihellys ääni tuli juurikin suuttimesta: tarkennus: Suuttimen ja suuttimenjalan välissä pieni O-Tiiviste ja oli hapettunut / palanut niin kovaksi että siitä pääsi ilma läpi. ja sen lisäksi oli suuttimen jalasta kierteet kuluneet niin pahasti että suuttimia ei saanut kiristettyä tarpeeksi kireälle. Ei muutakuin tiiviste liimaa joka kestää kuumuutta ja bensaa ja sitä niihin suuttimenjalkoihin ja tiiviste renkaisiin niin lakkasi viheltämästä. Mutta jos siinä sama ongelma niin mulla ne tiivisteet oli ainakin hieman kosteat elikä näki oikein päälle päin että vuosi.
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

No miksi sitten vihellystä ei kuulu kun moottoria käyttää kuormittamattomana? Ei tajuu...? Onko alipaine suurempi moottorissa kuormituksen alaisena?

Edit: siis kuormittamattomana = vaihde vapaalla, ja painetaan kaasua. Kuormitettuna = vaihde päällä, jarru päällä ja painetaan kaasua. Selkiskö?

<font size=-1>[ This Message was edited by: MikkoV on 2004-05-22 01:01 ]</font>
jopi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jopi »

liian vaikea mulle toi vika kommentti...ei pysty tajuun :smile:
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Onko alipaine suurempi moottorissa kuormituksen alaisena?
Vectrassa on monta alipaine suhina vaihtoehtoja...
- perinteiset imuvuodon paikat (imusarjan tiiviste, kaasuläpän kotelo, alipainerasiat, jne.)
- muuttuva imusarja (alipaineletkuja ja kummasti)
- ilmapumppu
- EGR putket

j.h
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Tarkoittaako tuo sitä että tuo ääni on luultavimmatusti imuvuoto?

-Mikko
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Mulla oon muutamassa käyttöautossa ollut imuvuotoa, mutta ne ovat oireilleet (vinkuminen/vihellys) ainoastaan tyhjäkäynnillä. Eli kuormitettuna sitä ääntä ei ole kuulunut, tai sitten koneen äänet on peittäneet sen...

Viesti Kirjoittaja madi »

imuvuoto varmana
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Tarkoittaako tuo sitä että tuo ääni on luultavimmatusti imuvuoto?
-Mikko
Juu jäi vähän huonolle toi "artikulointi", mutta sieltä vikaa lähtisin etsimään.

j.h
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

No täytyy sitten josssain vaiheessa vetää irti koko imusarja ja vaihdella sinne sitä sun tätä. Jos vaikka samalla sitä vähän hioisi lisätehon toivossa :wink:

-Mikko
Vastaa Viestiin