A Omega "tehopiikki" hukassa.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tredator
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Tredator »

Joo mulla on tommonen 88/89 Omega. Kone 2.0 i, koneella ajettu 425 tuhatta.
Ongelmana on sellainen, että täyskiihdytyksessä auto ei tahdo kiihtyä tasaisesti, vaan tapahtuu ns. hyytymistä, eli välillä tuntuu että lähtee kiihtymään kunnolla mutta sitten taas kiihtyy hitaammin. Olen huomannut että muillakin on ollut samanlaisia ongelmia.
Tulpat on vaihdettu, bensan sekaan lisätty puhdistusainetta, lämpövastuksen mittasin (kylmä kone 3000 ohmia, lämmin kone 240 ohmia).
Vuosi sitten vika esiintyi silloin tällöin mutta nykyään ei "tehopiikkiä" tule.
Missä vika??
Pukkeri
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Pukkeri »

mulla johtu bensansaannista..vaihdoin polttoainepumpun pohjasihdin ja putsasin pumpun..alko kulkee tasasemmin
Astra G-98
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra G-98 »

Kannattaa alkuun vaihtaa se kuuluisa bensansuodatin jos ei oo vähään aikaan vaihettu.
camus
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja camus »

Ongelmana on sellainen, että täyskiihdytyksessä auto ei tahdo kiihtyä tasaisesti, vaan tapahtuu ns. hyytymistä, eli välillä tuntuu että lähtee kiihtymään kunnolla mutta sitten taas kiihtyy hitaammin.
No omassa -91 Omegassa ei tällaista humpaamista esiintynyt vaan 'kiihtyi' tasaisen verkkaisesti. Tosin nyt -00 Vectrassa on tämä p...mainen ilmiö. Onko muilla? Onko todennäköisin vika bensansaannissa vai missä?
Ex. Vectra V6
Omega V6
Tredator
'Kapitän'
'Kapitän'

Suodatin on vaihdettu noin vuosi sitten. Pitääpä tarkistaa se pumppu, jospa se sitten vaikka....
Tredator
'Kapitän'
'Kapitän'

Juu näyttää olevan aika yleinen vika tämä. Kävin tossa Sutiin sivuillakin lukemassa, niin sielläkin oli ollut kyseisestä aiheesta keskustelua, mutta eipä siellä sitten ollut oikeen mitään ratkaisua saatu ongelmaan. Yhdeksi syyksi oli veikattu ruisku suuttimien vuotoa. Tiedä häntä sitten...
vectra kadett
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja vectra kadett »

mulla oli vectrassa sama vika. sain sen kuntoon rassaamalla kaasukäppä kytkintä. siellä ei täyskaasu kärjet aina saanu kontaktii. ota se irti ja uita sinne vd 40 späytä tai jotain muuta vastaavaa.
Tredator
'Kapitän'
'Kapitän'

Pitääpä sekin tarkistaa.
Tredator
'Kapitän'
'Kapitän'

Lisää vinkkejä voi kirjoitella.(koska kerkeän vasta viikonloppuna kattoa tota autoa)
Janney
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Janney »

Mulla sama vika. Autona -98 2.0 vectra. Oon tähän mennessä vaihtanut tulpat, -johdot, puolan ja bensansuodattimen sekä tulpannut EGR:n ja putsannu bensapumpun/sihdit.
Ei mitään parannusta vaan "aaltoilee" yhtä pahasti koko ajan. Kaverilla samanlainen auto ja vetää aivan tasasesti kautta kierrosten.
camus
'Admiral'
'Admiral'

On 2004-05-27 20:00, Janney wrote:
Mulla sama vika. Autona -98 2.0 vectra. Oon tähän mennessä vaihtanut tulpat, -johdot, puolan ja bensansuodattimen sekä tulpannut EGR:n ja putsannu bensapumpun/sihdit.
Ei mitään parannusta vaan "aaltoilee" yhtä pahasti koko ajan. Kaverilla samanlainen auto ja vetää aivan tasasesti kautta kierrosten.
Jahans, tuossahan onkin jo osa mahdollisia aiheuttajia haarukoitu pois. Mitenkähän on sitten näiden kaikenmaailman antureiden kanssa. Niissähän voi ilmeisesti olla vikaa vaikka vikakoodia ei tulekaan. Näin kuvailisin omia oireita: osakaasulla kiihdytettäessä 'kiihtyy, ei kiihdy', ei älyttömästi, mutta huomaa selvästi; pieniltä kierroksilta lyö lämän tiskiin esim. kakkosella niin ei kiihdy tasaisesti vaan jaksottain. Mutta jos kierroksia on riittävästi, esim. yli 3.5k kyseistä humpaamista ei esiinny. Onko tuttua?

Niin, vanhuksilla on tommonen -96 2.0 Vectra ja se vetää tasaisesti koko kierrosalueen läpi.

Jotain on siis v....rallaan, mutta tietäs vaan että mikä.
Ex. Vectra V6
Omega V6
Janney
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Janney »

Mulla juurikin samanlaiset oireet ku sulla camus. Ajoin eilen lenkin ilman lambdaa, ei parannusta. Mulle vaihettu muuten myös MAF.
JanneP
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneP »

On 2004-05-27 21:35, camus wrote:

Näin kuvailisin omia oireita: osakaasulla kiihdytettäessä 'kiihtyy, ei kiihdy', ei älyttömästi, mutta huomaa selvästi; pieniltä kierroksilta lyö lämän tiskiin esim. kakkosella niin ei kiihdy tasaisesti vaan jaksottain. Mutta jos kierroksia on riittävästi, esim. yli 3.5k kyseistä humpaamista ei esiinny. Onko tuttua?

Niin, vanhuksilla on tommonen -96 2.0 Vectra ja se vetää tasaisesti koko kierrosalueen läpi.

Jotain on siis v....rallaan, mutta tietäs vaan että mikä.
Tuohan on ihan tyypillinen muuttuvapituisen imusarjan ominaisuus V6 sessa. Kts ohessa minun ex. v6:sen tehokäyrä...

Kuva

-Janne-
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Mulla oli joskus sellasta porrasmaista kiihtyvyyttä ompussa.Ilmamäärämittarin putsattiin ja läpän jousikuorma säädettiin kohdalleen,niin alkoi kiihtymään normaalin tasaisesti.Jos nyt c20ne motin yhteydessä voi tehopiikistä puhua,niin aavistuksenomainen sellainen on havaittavissa siinä n.4000 rpm:n tietämillä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2004-05-28 13:04 ]</font>
camus
'Admiral'
'Admiral'

Kyllähän tuossa JanneP:n lähettämässä paprussa on selkeästi nähtävillä tuo imusarjan vaikutus, mutta miten minun päähän ei nyt vaan sovi, että tämä olisi ominaisuus. Ei hyvää päivää, jos suunnittelupöydältä lähtee tällainen auto. Löytyykö sitä faktaa muilta? Siis miten kiihtyy kutos-Vectra?
Ex. Vectra V6
Omega V6
Vastaa Viestiin