Jees, ylläoleva ois kysymys? Eli auto on Opel Kadett eemeli.. Aina kun mittari näyttää 85-100 km/h niin rupee ratti ikävästi tärisemään/vapisemaan.. Missähän lie vika? Itse ajattelin et vika vois olla alatukivarressa tai jotain.. Eli jos jollakin on ollut samankaltainen vika kadetissaan niin kehtaatko kertoo mistä tärinä johtui, eli mistähän päin rupeaisin vikaa tutkimaan.. Ja mitä uusia osia pitäisi ostaa, jotta Opeli ei enään tärisisi 85-100 km/h vauhdissa
<font size=-1>[ This Message was edited by: Skelektor on 2004-05-27 19:57 ]</font>
Joo näin on! Renkaat on epätasapainossa. 80-100 välillä se aina yleensä täristää ja ku ajelee 120+ niin helpottaa. Itellä oli kans aikoinaan niin joutu ajamaan aina ylinopeutta ku sai rystyset valkosena puristaa rattia ku ajeli.
edit: mee lähimmälle huoltsikalle ja varaa aika tasapainotukseen. Maksaa ~30€
<font size=-1>[ This Message was edited by: Undertaker on 2004-05-27 20:06 ]</font>
On 2004-05-27 20:05, Undertaker wrote:
Joo näin on! Renkaat on epätasapainossa. 80-100 välillä se aina yleensä täristää ja ku ajelee 120+ niin helpottaa. Itellä oli kans aikoinaan niin joutu ajamaan aina ylinopeutta ku sai rystyset valkosena puristaa rattia ku ajeli.
edit: mee lähimmälle huoltsikalle ja varaa aika tasapainotukseen. Maksaa ~30€
<font size=-1>[ This Message was edited by: Undertaker on 2004-05-27 20:06 ]</font>
Faijan Volvossa oli niin kuluneet
kesärenkaat että teki myös tuota samaa.
Tosin hivenen isommilla nopeuksilla, ehkäpä
en nyt muista tarkkaan.
Uudet renkaat ja tunne oli jotain muuta heti.
menes lähimpää autohuoltoon ja sano että säätävät auraus-kulmas! kyllä lähtee tärinä. itellä oli samavika omegas mut eipä enää tärise ku aurauskulman kävi säätämäs
Joku sano sillon että vois olla myös vetari vääntyny?? tiedä sitte?
Mulla teki tota tärinää samassa vauhdissa syy kudosvaurioiset nokian talvirenkaat.Kokeile searchilla semmosta topikkia kun että "calibran pyörät täristää" siel on ainakin 3 sivua täyttätietoa calibran tärinä ongelmista .
Heis muute.. tos ylempänä jo sanottiinki, mut eli onko vanteissa sovitin holkit?? jos ei niin keskittää päin veetä ja ravistaa niin perkuleesti ~80km eteempäin 110km:iin asti, sit helpottaa, hokasin ite ku toisis vanteis ei ollu holkkeja nii ravisti ja sit ku laitto toiset vanteet sopivilla holkeilla nii avot.. eipä enää ravistanu
On 2004-05-28 01:54, Radii wrote:
menes lähimpää autohuoltoon ja sano että säätävät auraus-kulmas! kyllä lähtee tärinä. itellä oli samavika omegas mut eipä enää tärise ku aurauskulman kävi säätämäs
On 2004-05-28 01:54, Radii wrote:
kysymys ei varsinaisesti ollut osoitettu muille mutta.
jos auraus kulmat on pelessä "rajusti" esim. liikaa aurukselle tai harituksella niin se todellakin vaikuttaa ratin täristämiseen (renkaan kuviolla on myös vaikutus asiaan. koska esim. jos liikaa harituksella kumpikin rengas tahtoo mennä omaan suuntaansa ja kun ne repii keskenään eri suuntiin niin kyllä se rattiakselissakin tuntuu....
mutta taas kerran niin useimmiten ongelma on joko vanteessa tai renkaassa.
mutta voi olla myös kulmissa vika ei ole pois suljettu asia.!
auraus-kulmien säätö(samalla kannattaa tarkistaa raidetangon päät, jos nivelet väljät kulmien paikalleen saanti kuulemma vaikeaa...), levyt kierot?, jos liu'ut jumissa niin pala kihnuttaa koko ajan ja täristää(mun askonan ominaisuus), satulan mäntä ei palaudu (männän päälle puupalikka jottei tiivisteet/mäntä vaurioidu ja muutaman kerran edestakas niin heräävät),
fillareitten tasapaino...mulla on myös täristänyt ihan loppuun ajettu pyöränlaakeri mutta jos sitä ääntä ei kuulis niin johkin muuallekin kun motonettiin ois ehkä asiaa.