B Vectran kolina ja muu sivuääni

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Niina
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Niina »

Mistä ihmeestä johtuu Vectran takapään kolina? Kolina kuuluu jo vähänkin epätasaisella tiellä ja selvästi takapäästä, vauhdista tai kääntymisistä huolimatta.

Autoon vaihdettiin jakohihna, öljyt ja pakoputkessa ollut väljyys poistettin (jonka piti aiheuttaa em. kolina).

Nyt kun auton käynnistää, pitää kytkintä alhaalla ja lähtee hitaasti liikkeelle, kuuluu konepellin alta "korinaa", lähinnä voisin kuvata ääntä "bjoingg" ja kaasupolkimen alla tuntuu kuin jokin jousi poksahtaisi. Ääni kuuluu auton hyttiin ja se paikallistettiin konepellin alta. Ääni ilmenee ainoastaan jos auto käynnistetään ja sillä lähdetään hitaasti "ryömittämällä" eteenpäin. Se kuuluu vain kerran, mutta sitten kun päästään liikkeelle ja vaikka pysähdyttäisiin niin ei enää kuulu. Vain kuuluu kun moottori on ollut sammuksissa ja se käynnistetään ja lähdetään liikkeelle hitaasti.

Jakohihnaa pyörittävät rullat vaihdettiin, mutta se ei poistanut ongelmaa.

Entä olisiko kuvailemalleni kolinalle muuta syytä kuin puslat? Meinasivat että koska autoon on vaihdettu osa pakoputkesta ja se ei välttämättä ole alkuperäisosa, niin siellä saattaa ilmetä jonkinlaista yhteensopimattomuutta ja sitä pitäisi hioa, jotta saisi kolinan pois. (Mielestäni se ei kyllä kuulosta pakoputken kolinalta.)
leevi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja leevi »

Edelleen sitä mieltä et kolinan aiheuttaja on kyseiset puslat!!! Harvemmin putki kolisee jos ei ole totaallisesti irti..
leevi
'Senator'
'Senator'

Edelleen sitä mieltä et kolinan aiheuttaja on kyseiset puslat!!! Harvemmin putki kolisee jos ei ole totaallisesti irti..
Niina
'Kadett'
'Kadett'

Eli ne kyllä tulisi vaihtaa, niinkuin sovittu. Voiko iskarit aiheuttaa tuollaista kolinaa?

Ei kellään ehdotuksia kuvailemaani toiseen, uuteen ongelmaa, joka tosiaan ilmeni tehtyjen toimenpiteiden jälkeen?
leevi
'Senator'
'Senator'

suosittelen... itelläki sama projekti esis..
Voi kyl iskaritkin sitä ääntä päästää, mut jos noista johtuu, ni huomaat sen muutenki ajaessa.. nimitäin heittoon ku pyyhkäisee, ni on kuin jenkki ilmajousilla :wink:

Toi toinen ääni ni mulla taitaa ainakin ohjaustehostin päästää tollaisen äänen tai jokin hihna ja sekään ei kuulu ku lähtee liikenteeseen ja pyörät linkussa.. Ei vaan ole ikinä muistanun tutkia syytä sen tarkemmin ja tiedustella korjaamolta.. Kaasu käyttäytyy kyl normaalisti, eikä noin miten sie kerroit!!!
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Veikkaisin et takaiskari/t sökönä. Helppo tarkistaa, kun vie auton testeriin ja niitähän löytyy vaikka katsastusasemalta, jos ei jostain huoltamosta löydy.
Faija kävi siellä hyppyyttämässä omaa autoaan (ei menny siis leimalle)ja takapään kolinan syyksi paljastu et toinen iskari paskana.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Takatukivarren puslat väljät =>aiheuttaa ikävää kolinaa. Itselläkin kuskin puolelta perä kolisee, mutten ole vielä ehtinyt niitä heloja vaihtamaan...
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Mä veikkaan et ääni on ABS järjestelmän jonku sortin "tsekkaus ääni", joka kuuluu jostain syystä normaalia voimakkaampana. Tais olla ohjekirjassakin mainintaa jostain tuon suuntaisesta.(Ainakin foordin :smile: )
veera
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veera »

mulla kuuluu kanssa oman farkun (b-vectra 98) perästä kolinaa ja viimeaikoina alkanu lisäks pitää kummallista narinaa. käytin leimalla keväällä ja todettiin väljät takatukivarren puslat ( rengas heiluu poikkisuunnassa). Nyt vaan ihmetyttää toi narina joka ilmenee jo ihan paikallaan kun astuu autoon ja sit liikkeelle lähdöissä ja peruutuksissa. Mahtaisikohan johtua pitkittäistuennan puslista?
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

On 2004-06-24 19:14, veera wrote:
Mahtaisikohan johtua pitkittäistuennan puslista?
tai kallistuksenvakaajan heloista..
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
OpelVectra
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja OpelVectra »

"bjoingg" -äänestä olen -jupe- :n kanssa samaa mieltä. Ainakin omasta Vectrasta kuuluu aina ensi kertaa käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä sama ääni. Itse olemme kohdistaneet äänen ABS :iin.
Niina
'Kadett'
'Kadett'

Jupe, OpelVectra: Tuntuuko se ABS-tarkistus sitten myös kaasupolkimen alla (niinkuin tässä tapauksessa)? Säikähdin nimittäin pahanpäiväisesti kun ääni kaikui takaisin lasiseinästä ja vielä kaasupolkimen alla tuntui kun vieteri olisi pongahtanut. (Jos lähtee tosiaan vauhdilla liikkeelle, niin ääntä ei kuulu.) Nokkapelti oli myös auki ja sieltä kuului ääni "krrr" samanaikaisesti.
OpelVectra
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja OpelVectra »

Niina
Minun autossani "jousen ponnahdus" ja ääni tuntuu kytkimen alla. Aina juuri ennenkuin kytkin vapautuu. Tämä ominaisuus on ollut siitä asti, kun auto minun hallussani on ollut eli 2,5 v. Kytkin, abs yms. pelaa moitteetta eikä mitään ole ajan kanssakaan rikkoutunut.
v6vectra
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja v6vectra »

mullakin alkoi pari viikkoa sitten kuulua samanlainen ääni kytkimestä, ei se varmaa ainakaa normaalisti kuuluis kuulua. pitää yrittää selvittää et mist se johtuu.
Nufan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Nufan »

omasta vectrasta kuuluu myös bjoing ääni mutta mulla riittää että laittaa virrat päälle ja oon aina kuvitellu että se kuuluu siitä releboxista.
Vastaa Viestiin