ajotietokone näyttää nopeuden metsään

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Racoon
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Racoon »

auto -92 calibra c20xe ja luultavasti tietokone on asennettu jo tehtaalla. Kun ajan tasakaasulla mittarinopeutta 155 ja nollaan keskinopeuslaskurin, niin se alkaa näyttämään 142. Kierroksia vakion mittarin mukaan 4000, cr-laatikko, josta en tiedä onko alkuperäinen. Paljonkos pitäisi olla vauhtia vitosella 4000 rpm? Tietysti kierrosmittaria ei ole kalibroitu...

Renkaat on 195/55-15 ja kehä 189cm, eli ei niin paljon heitä vakiosta, että se sillä selittyisi. Mistä siis moinen ero johtuu? Nopeusmittaria en ole päässyt tarkistamaan missään, mutta vähän liian usein olen jonon ensimmäisenä. Matkamittaria olen tarkistellut moneen kertaan tienvarsikylttien perusteella ja se näyttäisi pitävän paikkansa.

Ajomatkaa jäljellä -mittaus ihmetyttää, koska siinä näyttäisi km-määrä vähentyvän progressiivisesti eli lopussa kilometrit käy aina vaan lyhyemmiksi. Sama ilmiö on tosin aina ollut normaaleissa bensamittareissa, eli ei mitään uutta.

Kulutusta en ole vielä mitannut perinteisellä menetelmällä, koska luotin alussa tietokoneeseen, paha virhe :smile:. Tolla nopeudella hetkellinen 9-10L.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Profiilin mukaan olet helsingistä joten
todellisen nopeuden voit käydä ainakin testaamassa hermannin rantatiellä oleviin nopeusnäyttöihin tosin näyttö näyttää vaan 70km/h asti mutta eiköhän jotain suuntaa anna?Tosta 4000rmp:n nopeudesta en uskalla sanoa mitään kun mulla on eri kone ja laatikko :sad:
Leon FR 20vt
Racoon
'Senator'
'Senator'

On 2004-07-22 14:20, Aatsi wrote:
Profiilin mukaan olet helsingistä joten
todellisen nopeuden voit käydä ainakin testaamassa hermannin rantatiellä oleviin nopeusnäyttöihin tosin näyttö näyttää vaan 70km/h asti mutta eiköhän jotain suuntaa anna?Tosta 4000rmp:n nopeudesta en uskalla sanoa mitään kun mulla on eri kone ja laatikko :sad:
Sori, oli unohtunu päivittää profiili. Tänne, missä mä asun ei päivä paista, eikä nopeusnäyttöjä tai oikeita tutkiakaan ole mailla halmeilla. Normaali matkanopeus on yleensä 160, joten toi harvempi loota olis asiaa.
astrautus
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja astrautus »

sama juttu mulla.. kun ajan satasta mittarin mukaan, ja nollaan ajotietokoneen keskinop. näytöllä on 88km/h.. se näyttää tasan samoja lukemia mitä tienvasrissa oleviin nopeusnäyttöihin ajettaessa..
eli auton mittari heittää.. se on varmaan laitettu tarkotuksella heittään jo tehtaalla,en tiedä, koska auto kuitekin tietää sen "oikean"kin nopeuden..
Racoon
'Senator'
'Senator'

eli se onkin nopeusmittari, joka valehtelee. Sehän tarkoittaa sitä, että mun autoni onkin aika paljon hitaampi kun mä luulin :sad:
No eikös sitten matkamittarinkin pitäisi fuskata?
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Mullakin nopeusmittari valehtelee 9km/h ja ajotietokone näyttää oikein.tosin rengaskoko ei ole vakoi,215/35/18.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Eiköhän toi nopeus mittari kaikilla vähän juksaa noissa suuremmissa nopeuksissa??
Ittellä mittari:70km/h nopeusnäyttö 65km/h renkaat 215/40r17r.Meneekös toi mittarinheitto menee niin että miten sen ny sanois....prosentuaalisesti eli jos heittoa on 100km/h 10% niin se on myös sitä 200km/h:n vauhdissa??Juu nou ?? :lol:
Leon FR 20vt
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

Kyllä se heitto kai menee juurikin prosentuaalisesti.. Jos heitto on sen 10 % niin ajettaessa 200 km/h mittarin mukaan todellinen nopeus on 180 km/h. Että sillee..
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei välttämättä heitä mittarit prosentuaalisesti (suoraan verrannollisesti, jos pilkkua viilataan :smile: ). F-Astrasta siirsin mittarin neulaa melkein heti ostettuani auton n. 9km/h alaspäin, ettei tarvinnut olla tientukkona. Nyt mittarin mukaan 101 on todellinen 100 ja 60 on 60. eli ei ole heitto lähelläkään 10 prosenttia vaan n 1%.
Suuremmissa nopeuksissa ei ole onneksi tarvinnut tarkkuutta suomessa kokeilla, mutta tuskin heittää paljoa. Renkaina 15" kesä- sekä 14" alkuperäiset talvirenkaat (kehät about samat)

Eli yhteenveto: mittarivirhe saattaa siis olla esimerkiksi 1% +10km/h.

Muistaakseni jokin direktiivi vaatii autotehtailta, että tarkkuus pitää olla 10% +4km/h. Ja virhe siis vain yläpuolelle, ei todellisen nopeuden alle.

Hitto, mikä analyysi... :roll:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Wesku79 on 2004-07-23 18:40 ]</font>
Oraakkeli
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Oraakkeli »

Jostain on myös kantautunu korviin semmosta huhua, että joidenkin (mm. GM) mittarit kalibroitaisiin näyttämään mahd. tarkasti jotain tiettyä nopeutta, esim 100km/h.
Jos näin on, niin mittari ei varmaankaan toteuta tuota prosenttiaalista heittoa, vaan on heittoa tulee juuri vauhdin mukaan(ko)?

Tiedä sitten minkälaista totuusperää tälläkin huhulla taas on :razz:
Vastaa Viestiin