B Vectran ratin napsahtelu...
Mulla oli (huom. OLI) juuri tämäntyyppinen vika B-Vectrassa, eli terävä naksahdus kuului 3-4 krt / ratin kierros. Varaosa myyjä Hyvinkään Opelilla sano että joku airbagin liitin osa n.75€ ja työ päälle. Kuitenkin huollossa oleva nuori kaveri tiesi missä vika. Otti ratin pois ja pala teippiä oikeaan paikkaan ja niin loppu naksuminen. Ilmeisesti joku haitta takerteli kun käänsi rattia.
Ois ihan kiva tietää mihin ja mikä haitta, olitko katsomassa? En sit tiedä onko Astrassa samanlainen. Voihan se olla että ääni kantautuu mut olen kyllä sitä mieltä et se terävä napsahdus tulee korkeintaan airbagistä 15cm päästäOn 2004-08-03 11:18, kouhia wrote:
...pala teippiä oikeaan paikkaan ja niin loppu naksuminen. Ilmeisesti joku haitta takerteli kun käänsi rattia.
Mulla kans epäiltiin aluksi tuota airbagin kiskoa ja silloin sanottiin hinta-arvioksi n.120eur töineen mut ehkä Vectrassa on kalliimpi, tiedä häntä.
En jaksa enään kovin kauaa tätä selvitellä, olen miettinyt tätä jo pari vuotta...kirjoitellut tänne, kysellyt "autoihmisiltä", soittanut useaan huoltoliikkeeseen, käyttänyt kahdessa merkkihuollossa ja yhdellä yksityisellä ja sama napsuna jatkuu.
Kohta on biili maksettu ja taitaa olla vaihdon aika
Soitin sinne joo ja kyseinen kaveri on vielä kesälomilla (Marko Vaaksa, jos kuulin oikein).
Töiden vastaanotossa meinas kuitenkin että se on sen teipin laittanut airbagin kelaan (kisko?), mutta ainakaan itsellä se ei kuulu siitä koska Tammisaaressa se koko airbagin liitin/laukaisuhässäkkä irroitettiin ja kokeiltiin ilman.
Otin vielä sen ratin kotelon irti ja ajelin, ääni tulee ihan varmasti jostain siitä laakerin/virtalukon paikkeilta...vittu kun eivät vaihtaneet sitä Lohjalla ni ois sekin ollu sit selvä!
Et tää nyt on näemmä sellanen asia joka ei selviä
----------------
Oiskohan toi huollon tarkoittama kela tuo kuvassa oleva osa?
Siinä ainakin näyttää olevan haittoja.
Tosin huollossa tuo osa oli irti et ei se siitä kuulu...
Mut ehkä sulla kouhia oli kyse juuri tuosta?!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2004-08-06 17:50 ]</font>
Töiden vastaanotossa meinas kuitenkin että se on sen teipin laittanut airbagin kelaan (kisko?), mutta ainakaan itsellä se ei kuulu siitä koska Tammisaaressa se koko airbagin liitin/laukaisuhässäkkä irroitettiin ja kokeiltiin ilman.
Otin vielä sen ratin kotelon irti ja ajelin, ääni tulee ihan varmasti jostain siitä laakerin/virtalukon paikkeilta...vittu kun eivät vaihtaneet sitä Lohjalla ni ois sekin ollu sit selvä!
Et tää nyt on näemmä sellanen asia joka ei selviä
----------------
Oiskohan toi huollon tarkoittama kela tuo kuvassa oleva osa?
Siinä ainakin näyttää olevan haittoja.
Tosin huollossa tuo osa oli irti et ei se siitä kuulu...
Mut ehkä sulla kouhia oli kyse juuri tuosta?!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2004-08-06 17:50 ]</font>
Joo mulla kanssa on ollut samallaista vikaa kun kääntää oik.hitaasti ajettaessa. Mä kävin kolme kertaa näyttämässä (metro-auto,AD ja yhdellä GM valtuuttamassa korj.) eri korjaamoilla ja kahdessa ekassa vastaus ei täällä väljää ole. Viimeisessä vaihdettiin ristinivel ja mun mielestä se loppui, nyt parikuukautta kun olen ajanut niin johan perkele vaiva tuli takasin. Nyt saa mun puolesta longsua vaikka hamaan tulevaisuuteen.
Oon tässä netissä lueskellu mm. täältä ja Pösö clubin forumilta ni saattais sit kuitenkin olla et toi mun napsuminen/paukkuminen/poksahtelu tms. johtuu niistä joustinpään ylälaakereista.
Ääni varmaan kantautuu sen verran hyvin et voi kuullostaa niinkuin tulis jostain ratin takaata !??!
Koska tosiaan sateella sitä ei kuulu ja muutenkin tuo viittaa vahvasti siihen mitä muilla on ollut noiden laakereiden kanssa.
Yläpäästä sinne ei öljyä saa oikein laitettua eikä kyllä alhaaltakaan. Tietysti vois kokeilla puutarhaletkulla suihkuttaa vettä sinne ja kokeilla muuttuuko miksikään, jos muuttuu ni asia on pihvi!
No etuiskarit ja jouset on muutenkin menossa vaihtoon tässä jossain vaiheessa et sittenhän se näkee.
Ääni varmaan kantautuu sen verran hyvin et voi kuullostaa niinkuin tulis jostain ratin takaata !??!
Koska tosiaan sateella sitä ei kuulu ja muutenkin tuo viittaa vahvasti siihen mitä muilla on ollut noiden laakereiden kanssa.
Yläpäästä sinne ei öljyä saa oikein laitettua eikä kyllä alhaaltakaan. Tietysti vois kokeilla puutarhaletkulla suihkuttaa vettä sinne ja kokeilla muuttuuko miksikään, jos muuttuu ni asia on pihvi!
No etuiskarit ja jouset on muutenkin menossa vaihtoon tässä jossain vaiheessa et sittenhän se näkee.
Mietiskelin tuossa että voiskohan ääni tulla siitä vilkun palautin jutusta. En oikeastaan edes tiedä mimmonen juttu se on.
Senhän näkis/kuulis sillä kun käyttäs vasemman puoleisen viiksen pois?
Todennäköisesti puhun ihan potaskaa, mutta tällainen "ajatelma" tuli mieleen.
Senhän näkis/kuulis sillä kun käyttäs vasemman puoleisen viiksen pois?
Todennäköisesti puhun ihan potaskaa, mutta tällainen "ajatelma" tuli mieleen.
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
Ääni on kyl sen verran kova (radio saa olla melkein täysillä ettei se kuuluisi!) et en oikein usko et mulla ois toi vilkunjumiutumis juttu. Samaa kyllä ajattelivat Salon PP-autossa et ei se nyt ihan potaskaa ole
Tuo ääni ei oikeastaan kuulu kun auto on paikallaan vain liikkeessä!
Rattia pitää kääntää yli 90 astetta ja sitten kun palauttaa keskelle niin kuuluu poksahdus suunnilleen siinä 90 asteen tienoilla. Ääni kuuluu myös uudelleen 180 asteen jälkeen jne. Jos kääntää liikkeessä ratin ääri laitaan ja palauttaa keskelle ni kuuluu kaksi tai kolme terävää napsahdusta/paukahdusta.
Sama molempiin suuntiin.
-------------
Toisaalta jos se olis joku muovihaitta tms. ni luulis et se ois jo kahdessa vuodessa kulunut pois et ääni oli edes hiljentynyt, päinvastoin se voimistuu pikkuhiljaa.
Sadekeli tuskin kondensoi vettä yläpään laakerin/vilkun viiksen palauttimen tienoille niin että paukahtelu sillä häviäisi.
Nyt kyllä uskon vahvasti tuohon laakeri vikaan, toivottavasti se ois sit se
<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2004-08-08 18:11 ]</font>
Tuo ääni ei oikeastaan kuulu kun auto on paikallaan vain liikkeessä!
Rattia pitää kääntää yli 90 astetta ja sitten kun palauttaa keskelle niin kuuluu poksahdus suunnilleen siinä 90 asteen tienoilla. Ääni kuuluu myös uudelleen 180 asteen jälkeen jne. Jos kääntää liikkeessä ratin ääri laitaan ja palauttaa keskelle ni kuuluu kaksi tai kolme terävää napsahdusta/paukahdusta.
Sama molempiin suuntiin.
-------------
Toisaalta jos se olis joku muovihaitta tms. ni luulis et se ois jo kahdessa vuodessa kulunut pois et ääni oli edes hiljentynyt, päinvastoin se voimistuu pikkuhiljaa.
Sadekeli tuskin kondensoi vettä yläpään laakerin/vilkun viiksen palauttimen tienoille niin että paukahtelu sillä häviäisi.
Nyt kyllä uskon vahvasti tuohon laakeri vikaan, toivottavasti se ois sit se
<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2004-08-08 18:11 ]</font>
-
Jussipussi
- 'Kadett'

Omassa vectrassa, -97, tuntuu kumma lonksahdus hiljaisessa vauhdissa käännellessä ja varsinkin jos on jokin kuoppa. Kerran kaveri käänteli rattia ja itse syynäsin raidetankoja sun muuta pyörän tuennassa ja jotakin löytyikin. Rattia puolelta toiselle käännellessä näyttäisi hammastangon pää eli raidetangon sisäpää liikkuvan eteen ja taaksepäin eli jotakin väljää on. Liike on sentin luokkaa jos ei enemmänkin ja varmaan tuntuu ratissakin. Voiko väljyys olla raidetangossa vai onko hammastanko sökö? Mistä muuten löytyy ohjausvaihteen merkki, jotta osaisi hankkia oikean osan jos raidetangon pää on vaihtokunnossa?
mulla oireet saman tapaisia eli oikealle kääntäessä ei vielä mitään mutta kun palauttaa takaisin niin ratissa tuntuu lonksahdus. selvimmin vika ilmenee kun on vauhtia vähän reilummin jolloin auto kallistuu enemmän esim. motarilta rampille ajossa. samaten ratista kuuluu hitaassa vauhdissa "hankausta" molempiin suuntiin.
katsastuksessa eivät ole puuttuneet näihin millään tavalla eli ei ilmeisesti syytä huoleen turvallisuuden suhteen.
katsastuksessa eivät ole puuttuneet näihin millään tavalla eli ei ilmeisesti syytä huoleen turvallisuuden suhteen.
Mulla oli 1.8 '97 B Vectraa koeajaessa ratissa samainen napsumis ongelma. rattia kun käänti hieman yli 90 astetta ja kun käänsi rauhallisesti takaisin päin kuului selvä mutta vaimeahko lonksahdus joka tuntui myös käsissä. asia selvitettiin ja korjattiin ennen ostoa. ohjausakseli 140e vaihdettiin opel liikkeen piikkiin ennen ostoa. (Samassa huollossa rikkoivat muuten nopeusmittarin ja jouduin 2 viikkoa ajelemaan ilman nopeusmittaria....) Mutta tämän asian pointti onkin seuraava. Auton ostosta on kulunut vajaa vuosi ja vika palasi.... että semmosta. pakko jokupäivä käydä kysymässä kyseistä asiaa..